کد خبر: ۴۷۰۱۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
برای چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا حفظ برجام اهمیت حیاتی دارد

این قراردادهای میلیارد دلاری می‌توانند به ایران برای مقابله با ترامپ کمک کنند+جزئیات

اکنون با ریاست‌جمهوری ترامپ و تحریم‌های جدید ابراز ناامیدی‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود که آیا برجام زنده می‌ماند و می‌توان از فرصت سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کرد یا خیر. برای چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا حفظ برجام اهمیت حیاتی دارد چرا که شرکت‌هایی از این کشورها در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با اشاره به این‌که افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌تواند راهکاری مناسب برای تهران به منظور مقابله با کارشکنی‌های ترامپ در مسیر لغو توافق هسته‌ای باشد، می‌نویسد: «واقعیت آن است که وضعیت برای ایران از ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی پس از لغو تحریم‌ها به دنبال حصول توافق هسته‌ای تغییر کرده است. هتل‌های تهران شلوغ شده‌اند و نمایندگان تجاری برای مذاکره به ایران می‌روند.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، بلومبرگ افزوده است: اکنون با ریاست‌جمهوری ترامپ و تحریم‌های جدید ابراز ناامیدی‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود که آیا برجام زنده می‌ماند و می‌توان از فرصت سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کرد یا خیر. برای چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا حفظ برجام اهمیت حیاتی دارد چرا که شرکت‌هایی از این کشورها در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

این قراردادهای میلیارد دلاری می‌توانند به ایران برای مقابله با ترامپ کمک کنند+جزئیات

«صنم وکیل» معاون برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا اندیشکده «چتم هاوس» در لندن می‌گوید: «فشار ناشی از شرکت‌های تجاری در کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌ای برای حفظ دسترسی‌شان به بازار ایران وجود دارد. در حاشیه راندن و منزوی کردن ایران به نفع آنان و شرکت‌های تجاری‌شان نخواهد بود». 

بلومبرگ در ادامه به برخی از مهم‌ترین توافق‌نامه‌های ایران با شرکت‌های خارجی در ۱۸ ماه گذشته اشاره کرده است. توافق‌نامه‌هایی که یا مقدماتی هستند و یا نهایی شده‌اند: 

در حوزه انرژی: 

توتال در کنار شرکت ملی نفت چین: یک قرارداد ۲۰ ساله به ارزش ۵ میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی امضا شده است. 

SK E&C کره‌جنوبی قراردادی به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو (۱.۸ میلیارد دلار) را در مرحله مقدماتی با شرکت ملی مهندسی صنایع ایران امضا کرده است تا پالایشگاه تبریز در شمال غربی ایران را توسعه و ارتقا بخشد. 

واحد بین‌المللی ترکیه قراردادی به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار را با وزارت انرژی ایران برای تاسیس ۷ تاسیسات گاز طبیعی در سرتاسر ایران امضا کرده است. 

شرکت سینوپک چین قراردادی ۱.۲ میلیارد دلاری را با شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران برای توسعه فاز ۱ پالایشگاه آبادان در استان خوزستان در جنوب غربی ایران امضا کرده است. 

شرکت رویال دویچ شل قراردادی را برای ارزیابی سه میدان بزرگ نفت و گاز ایران از جمله میادین آزادگان و یادآوران در نزدیکی مرز عراق با تهران امضا کرده است. 

گروه MECI سوئیس شرکتی بین‌المللی است که با ایران بر سر تاسیسات بادی ۷۵۰ میلیون دلاری در شمال ایران برای تامین انرژی به توافق رسیده است. 

حمل و نقل: 

رنو قراردادی ۶۶۰ میلیون یورویی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یک شرکت ایرانی وارد‌کننده محصولات رنو امضا کرده تا سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث خط تازه تولید و افزایش تولید خودرو در ایران را انجام دهد. 

شرکت فولکس واگن قراردادی را با شرکت خودروسازی ماموت ایران امضا کرده است. توافق بر سر فروش دو مدل خودرو بوده است. این بازگشت مهم به بازار ایران از سوی فولکس پس از یک دهه دوری از این بازار روی می‌دهد. 

شرکت پژو سیتروئن و ایران خودرو قرارداد چند ساله سرمایه‌گذاری مشترک را امضا کردند که شامل سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی برای ارتقای کارخانه خودروسازی می‌شود. این شرکت فرانسوی با خودروسازی داخلی سایپا قراردادی را امضا کرده تا در طول پنج سال سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در زمینه تولید و تحقیق و توسعه خودرو انجام دهد. 

شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان از ایران قراردادی ۳ میلیارد دلاری را بر سر ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ انجام داده امضا کرده‌اند. این شرکت قراردادی ۱۶.۶ میلیارد دلاری را با شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای خود امضا کرده است. 

شرکت فرانسوی - ایتالیایی ATR قرارداد فروش ۵۳۶ میلیون دلاری ۲۰ فروند هواپیمای خود را به ایران ایر امضا کرده است. 

شرکت ایرباس قراردادی با ایران برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ارزش ۱۹ میلیارد دلار امضا کرده است. 

شرکت آلستوم با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و صنایع دریایی ایران به توافق اولیه برای ساخت قطار و واگنم مترو رسیده است. 

شرکت Transmashholding قراردادی ۳ میلیارد دلاری را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به منظور تولید واگن‌های راه آهن و گسترش خطوط آن امضا کرده است. 

شرکت زیمنس قراردادی به ارزش دست‌کم ۱.۵ میلیارد یورو را برای ساخت و ارتقای راه آهن با ایران امضا کرده است. 

صنایع: 

شرکت CREC چین به توافقی ۲ میلیارد دلاری با شرکت الومینیوم ایران که با عنوان Iralco شناخته می‌شود رسیده است. این توافق برای شروع عملیات در یکی از واحدهای آن شرکت در استان مرکزی است. 

گروه MTN برای خرید ۴۹ درصد از سهام یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت دولتی به ارزش میلیارد دلار با ایران به توافق رسیده و همچنین به دنبال سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری در پروژه فیبر نوری در ایران است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
0
از خود همین مقاله پیداست که سرمایه گذاری واقعی و صنعتی بسیار کم یا ناچیز است فقط تا می توانند موارد مصرفی را به ایران می فروشند...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین