کد خبر: ۴۷۰۸۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷

گیلان در آستانه شنیدن سوت قطار

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیشرفت فیزیکی حدود 99 درصدی راه آهن قزوین - رشت خبر داد و گفت: بزودی در این استان، صدای سوت قطار شنیده می شود.
آفتاب‌‌نیوز : محمدباقر نوبخت پنجشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی شبکه باران (سیمای مرکز گیلان) با اشاره به اهمیت زیر ساخت ها در توسعه استان گفت: یکی از مهمترین بحث زیرساخت ها در گیلان، تکمیل راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستاراست.

وی این خط ریلی را نه تنها پروژه ملی بلکه پروژه ای بین المللی دانست و افزود: در حال حاضر پروژه راه آهن قزوین - رشت حدود 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فقط قطعه ای بسیار کوچک از یک پل طویل به میزان چند کیلومتر، باقی مانده که نیاز به مصالح فولادی دارد و بزودی تکمیل می شود.
وی به هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین نیز اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این هشت کیلومتر، با پیمانکار وارد کار شده ایم اما مردم رودبار، مسئولان و نمایندگان خواستند راه به گونه ای احداث شود که اقتصاد مردم منطقه بدلیل عرضه محصولات بویژه زیتون تحت تاثیر قرار نگیرد.
به گفته معاون رئیس جمهوری ، توسعه فقط افزودن راه نیست بلکه توسعه آن است که در کنار گسترش راه ها ، سفره مردم، اشتغال و وضعیت اقتصادی شهرها نیز مورد توجه باشد.
به گزارش ایرنا، راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا به طول 388 کیلومتر ارتباط ترانزیتی کریدور شمال - جنوب را تسهیل می کند و از شهرستان قزوین آغاز و پس از عبور از شهرهای لوشان، منجیل، رشت و بندرانزلی، از شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد که در حال حاضر محور قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر و یک قطعه از رشت - انزلی به طول 17 کیلومتر و محدوده آستارای آذربایجان تا آستارای جمهوری اسلامی ایران به طول سه کیلومتر، اجرا شده است.
همچنین آزادراه رشت - قزوین به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.

** تسهیلات ویژه به واحدهای تولیدی اشتغالزا برای جوانان
نوبخت در ادامه سخنانش، اشتغال جوانان را یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: برای تکمیل و یا توسعه واحدهای تولیدی بمنظور بکارگیری جوانان و اشتغالزایی برای آنها ، تسهیلاتی در نظر گرفته می شود.
وی با یادآوری برگزاری جلسه ای با حضور مدیران عامل بانک ها و کارآفرینان گیلانی در رشت گفت: مدیران عامل همه بانک ها در آن جلسه اعلام آمادگی کردند که چند طرح بزرگ مستقر در گیلان را با یک کنسرسیوم که از بانک ها تشکیل می شود، تقبل کنند و این کار را انجام دهند.
به گفته نوبخت ، به 50 طرح که با پیشرفت فیزیکی بالای 65 درصد در حال انجام است و نیاز به تسهیلات دارند، تسهیلاتی پرداخت می شود و آنها نیز متعهد شده اند تا 21 هزار جوان گیلانی را مشغول به کار کنند.
وی اضافه کرد: همچنین در ارتباط با یارانه ای که برای کارورزی جوانان پرداخت می کنیم و بویژه کسانی را که مشغول به کار شوند، تعهد کردیم که پرداخت حق بیمه و سهم کارفرما را دولت برعهده بگیرد و در همین راستا، طی هماهنگی انجام شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 500 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه افزون بر یک هزار و 300 میلیارد تومان تعهدات سفر به گیلان پرداخت شده، گفت: با وجود این میزان پرداختی، برخی طرح ها هنوز به اتمام نرسیده است.
وی همچنین به پرداخت 23 میلیارد تومان اعتبار برای محرومان استان اشاره و خاطرنشان کرد: در کمتر از یک ماه از قول داده شده در این خصوص، این اعتبار را برای مسکن محرومان اختصاص دادیم.
نوبخت نیروی انسانی را یکی از سرمایه های مهم این کشور خواند و افزود: باید به گونه ای مدیریت انجام دهیم که در سایه هم افزایی، زمینه های توسعه فراهم شود.
وی رویکرد دولت یازدهم و نگاه دولت دوازدهم را همگرایی با همه جریان های سیاسی کشور برای نیل به توسعه عنوان کرد.

** با جدیت پیگیر موضوعات زیست محیطی گیلان هستیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت، بر لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه کارآفرین تاکید کرد.
وی ادامه داد: مشکلات زیست محیطی سد شفارود در غرب استان گیلان، رفع و مجوز لازم برای تکمیل آن صادر شده است ضمن اینکه به صورت کلی، باید ملاحظات زیست محیطی در پروژه ها و طرح ها به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا ، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نخستین روز هفته دولت به استان گیلان سفر کرده است. حضور در مراسم تشییع پیکر 2 شهید دوران دفاع مقدس در رشت، آغاز کلنگ زنی عملیات اجرایی احداث فاز 3 کارخانه گیل راد شمال در شهرک صنعتی سفیدرود رشت، نشست با فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع استان و افتتاح دانشکده فناوری های نوین دانشگاه گیلان از برنامه های روز نخست سفر نوبخت به استان بود.
معاون رئیس جمهوری امروز (جمعه) نیز در آیین افتتاح همزمان پست های 63.20 کیلو ولت برق رشت و انزلی در مسکن مهر بندرانزلی شرکت کرده و سپس در گلزار شهدای این شهر حضور می یابد.
هفته‌ دولت امسال با محوریت شعار تدبیر و امید برای تولید و اشتغال برگزار می‌شود. گیلان در طول هفته دولت امسال شاهد بهره برداری از یک هزار و 174 پروژه عمرانی و تولیدی بزرگ و کوچک با اعتباری بالغ بر یک هزار و 226 میلیارد تومان است.

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
1
بزودی در این استان، صدای سوت قطار شنیده می شود.

با نشاط ترین خبر قرن اخیر برای گیلانی ها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین