کد خبر: ۴۷۲۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

همه ما نوعی «مکبث» هستیم

نویسنده و کارگردان نمایش «مکبث؛ یک تشابه اسمی» که این روزها اولین تجربه کارگردانی خود را در سالن استاد مشایخی به صحنه برده است، گفت: همه آدمها به نوعی مکبث هستند و می‌خواهند کار خود را هرچند هم خطرناک، عملی کنند اما از ترس مجازات شدن از انجام آن کار دوری می‌کنند و نیاز به لیدی مکبثی دارند تا ترس را از آنها بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
راحیل بدیعی در گفت‌وگویی با ایسنا، با بیان اینکه این متن برگرفته از نمایش‌نامه‌ «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر بوده، اظهار کرد: در نمایش‌نامه «مکبث؛ یک تشابه اسمی» داستان زندگی مردم شهر ایکتانیک روایت می‌شود، شهری که فقط قشر مرفه جامعه می‌توانند از شهر فرار کنند و مردم عادی اجازه خارج شدن از شهر را ندارند. این مردم باید نام بچه های خود را فقط از داخل نمایش‌نامه‌های شکسپیر انتخاب کنند، غافل از اینکه به مرور زمان سرنوشت افراد شهر که نام آنها از نمایش‌نامه‌ انتخاب شده به سرنوشت کاراکتر نمایش‌نامه شکسپیر گره می‌خورد، این نمایش ژانر اجتماعی دارد و مدت زمان آن ۶۰ دقیقه است.

بدیعی که دانشجوی رشته کارگردانی است درباره «مکبث؛ یک تشابه اسمی» اینگونه توضیح می‌دهد: حدود یک سال‌ و ‌نیم گذشته در کلاس کارگردانی هرکس باید نمایش کلاسیک اجرا می‌کرد که انتخاب من متن مکبث بود و طی صحبت‌هایی با استاد خود، توماج دانش‌بهزادی تصمیم بر این شد تا این نمایش نامه را به یک کار مدرن تغییر دهم.

این کارگردان تئاتر که لیسانس موسیقی نیز دارد، افزود: از آنجایی که به تئاتر موزیکال بسیار علاقه‌مند هستم تصمیم بر این شد تا قسمت‌هایی از این نمایش به صورت موزیکال اجرا شود.  

نویسنده نمایش «مکبث؛ یک تشابه اسمی» گفت: این نمایش در جشنواره تئاتر دانشجویی بازبینی شد اما به مرحله رقابت نرسید، همچنین در جشنواره تئاترتجربی به اجرای خارج از رقابت دعوت شد اما علاقه‌ای برای اجرا در این جشنواره را نداشتم.

وی درباره تمرینات این نمایش توضیح داد: قبل از بازبینی برای جشنواره به دلیل حرکت ،موسیقی و آواز زنده تمرینات فشرده‌ای انجام شد اما تمرینات جدی این نمایش هفت ماه به طول انجامید.

راحیل بدیعی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا برای این نمایش سالن استاد مشایخی را انتخاب کردید، گفت: باتوجه به اینکه سالن استاد مشایخی از نظر نور و ویدئو پروژکشن مشکلاتی دارد اما این سالن نسبت به سالن‌های دیگر بی‌حاشیه و از نظر هزینه مناسب‌تر است.

او اضافه کرد: قیمت‌های سالن‌های دیگر بالا بود و باتوجه به اینکه «مکبث؛ یک تشابه اسمی» اولین کار من است از اجرای این نمایش در سالن‌های دیگر استقبالی نکردند. همچنین بعضی از سالن‌ها با این شرط که بازیگران اصلی خود را حذف و از چهره ها در این نمایش استفاده شود از اجرای این نمایش در سالن خود استقبال کردند که این شرط را قبول نکردم.

بدیعی با بیان اینکه انتخاب بازیگر برای این نمایش سخت بود، گفت: به دلیل موزیکال بودن نمایش «مکبث؛ یک تشابه اسمی» پیدا کردن بازیگر مناسبی که توانایی آواز خواندن و حرکت داشته باشد سخت بود. بعد از تمرینات سولفژ(آواز خواندن)در یکی از گروه‌های نمایشی متوجه شدم که بعضی از بازیگران آن نمایش برای گروه من مناسب هستند و باید بازیگران خود را از میان آنها انتخاب کنم.همچنین تعدادی از بازیگران دیگر که بازیگر نبودند به دلیل توانایی آواز خواندن بعد از انجام تمریناتی وارد گروه شدند.

وی که علاوه بر نویسندگی و کارگردانی در «مکبث؛ یک تشابه اسمی» بازیگری هم می‌کند، اظهار کرد: در صحنه‌ی اول این نمایش کاراکتری حضور دارد که آواز می‌خواند، اما بازیگری که با شرایط من سازگار باشد پیدا نکردم و مجبور شدم شخصا در این نقش بازی کنم.

او بابیان اینکه بازتاب مخاطبان از این نمایش تاکنون خوب بوده، اظهار کرد: به دلیل موزیکال بودن «مکبث؛ یک تشابه اسمی» و همچنین نزدیک بودن به ماه محرم امکان تمدید برای اجرا وجود ندارد.

نمایش «مکبث؛ یک تشابه اسمی» به نویسندگی و کارگردانی راحیل بدیعی از ۳ تا ۲۱ شهریور در سالن استاد مشایخی اجرا می‌شود.
علیرضا شریفی، پریسا روزبهانی، مهدی باقرزاده، راحیل بدیعی، آرمین بهزادنیا، حمیدرضا حمیدی، هدیه رضازاده، سید صدرا سبحانیان، کیمیا نظری، علی وکیلی، صبا یاوری، عماد یوسفی از بازیگران این نمایش هستند.
علیرضا سعیدی، مجتبی محمدی، سید امیر حسینی(نوازنده)،شیرین طیبی (طراح صحنه)، ماندانا بیک زاده (طراح لباس)،ساسان توفیقیان (طراح پوستر و تیزر) از دیگر عوامل نمایش «مکبث؛ یک تشابه اسمی»هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین