کد خبر: ۴۷۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۲
با توافق برساخت يك مجمع هسته اي صورت گرفت:

تقويت همكاريهاي هسته اي انگليسي و فرانسه

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاري فرانسه از توافق اين دو كشور اروپايي در زمينه ي فعاليتهاي غيرنظامي هسته اي خبر داده است. در بيانيه اي كه در ديدار نخست وزير انگليس از فرانسه منتشر شده آمده است دو كشور در مورد تأسيس يك مجمع هسته اي انگليس – فراسوي با حضور كارشناسان فني، صنعتي و نمايندگاني از دولتها به توافق رسيده اند.

توني بلر نخست وزير انگليس اواخر سال گذشته طرح توليد نسل جديد رآكتورهاي هسته اي و استفاده ي بيشتر از منانفع انرژي جانشين را مطرح كرد. وي در كنفرانس خبري مشترك با ژاك شيراك همكاري هسته اي انگليس با فرانسه از جمله كشورهاي دنيا كه به ميزان زياد از انرژي هسته اي استفاده مي كند را معقول و مناسب توصيف كرد. فرانسه و آلمان از جمله كشورهايي هستند كه نسل سوم نيروگاه هسته اي با عنوان رآكتور آب اروپايي تحت فشار (EPR) را در اختيار دارند.

فرانسه 80 درصد از برق خود را از طريق انرژي هسته اي توليد مي كند، اما انگليس حدود 20 درصد از برق خود را از اين طريق توليد مي كند. به اين ترتيب توني بلر پيش بيني مي كند در 15 تا 20 سال آينده انگليس بين 80 تا 90 درصد از نفت و گاز مورد نياز خود را وارد كند. كاهش وابستگي به واردات انرژي انگيزه ي مقامات انگليسي در گسترش برنامه هاي هسته اي مي باشد. بنا به گفته ي وي امنيت انرژي و توسعه ي آن از مهم ترين اولويتهاي انگليس است. متنوع كردن منابع انرژي بخشي از سياستهاي اروپا براي تقويت امنيت انرژي است.

رهبران انگليس و فرانسه همچنين از لزوم تقويت مذاكره بين 25 عضو اتحاديه اروپا و كشورهاي توليد كننده ي انرژي، مصرف كننده ي انرژي و كشورهايي كه در زمينه ي نقل و انتقال انرژي فعاليت مي كنند حمايت كردند. به ويژه تبادل نظر با روسيه در اين زمينه مهم است.

تلاش انگليس براي تقويت توان هسته اي خود و جايگزين كردن راكتورهاي قديمي، نشان دهنده ي اهميت نقش انرژي هسته اي در سالهاي آينده است و كشورهاي عقب مانده در اين زمينه با مشكلات بسياري در تأمين نيازهاي خود مواجه خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین