کد خبر: ۴۷۴۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

گوگل، ارزشمندترین نام در جهان

مجمع جهانی اقتصاد سالانه گزارشی از وضعیت برندهای مختلف و وضعیتشان در بازار جهانی ارائه می‌دهد؛ کدام برندها جایگاه محکم‌تری در دنیای تجارت دارند و ارزششان چقدر است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش اتاق تهران،بخشی از رتبه­بندی ثروت جهان بر اساس ناثروتمندان و میزان دارایی‌شان صورت می‌گیرد. اینکه چه‌کسی در چه کشوری بیشترین ثروت را دارد و در جایگاه چندم میلیاردرها ایستاده است. نام‌های این فهرست مشخص هستند و بسیاری از آنها چهره‌های شناخته‌شده‌ای به حساب می‌‌آیند و برخی دیگر پشت نام تجارت‌ها و دارایی‌هایشان کمتر به اسم شناخته می‌شوند. اما بخشی دیگر از ارزش‌گذاری ثروت بر مبنای نام برندها است. برندهایی که در بیشتر مواقع از نام موسسان خود و مدیران اجرایی شرکت‌ها شناخته‌شده‌تر هستند. اگر بر این مبنا دسته‌بندی کنیم دیگر الزاما نام شرکت نفر اول فهرست میلیاردرها، در رتبه اول برندهای اررشمند جهان قرار ندارد.

مجمع جهانی اقتصاد سالانه گزارشی از وضعیت برندهای مختلف و وضعیتشان در بازار جهانی ارائه می‌دهد؛ کدام برندها جایگاه محکم‌تری در دنیای تجارت دارند و ارزششان چقدر است. امسال هم این گزارش منتشر شده، گزارشی که در آن آمده است: اپل دیگر جایگاه اول را در میان ارزشمندترین برندها ندارد. ترجمه این مطلب را در این صفحه می‌خوانید.

اپل در 5 سال گذشته توانسته بود عنوان ارزشمندترین برند جهان را به نام خود نگه دارد. امسال اما این شرکت تولیدکننده آیفون این جایگاه را ناچار به گوگل واگذار کرد. در حالی که ارزش برند اپل 27 درصد افت کرد و به عدد 107.1 میلیارد دلار در سال 2016 رسید، ارزش گوگل به 109.5 میلیون دلار رسید. از سوی دیگر شرکت آمازون هم با 53 درصد رشد برند بلافاصله پس از گوگل قرار گرفت، ارزش این برند به 106.4 میلیارد رسیده است. حالا مشخص شده است که در سال مالی 2017 از میان 10 برند با بالاترین ارزش مالی در دنیا، 8 مورد امریکایی هستند که نشان‌دهنده سلطه شرکت‌ها و برندهای امریکا در دنیا است. پس تکلیف باقی دنیا چیست؟ سهم شرکت‌های دیگر چقدر است؟

بعد از گوگل دومین برندی که به لحاظ مالی در بالاترین جایگاه قرار دارد، سامسونگ از کره جنوبی است که با 66.2 میلیارد دلار ارزش در فهرست 500 برند ارزشمند دنیا در رتبه ششم قرار دارد. پس از آن نوبت به بانک ICBC در چین می‌رسد که رتبه دهم فهرست را دارد و ارزشی معادل 47.8 میلیارد دلار. پس از اینها نوبت به دو شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی می‌رسد؛ تویوتا (ژاپن) با 46.3 میلیارد دلار و بی‌ام‌و (آلمان) با 37.1 میلیارد دلار، از جمله ارزشمندترین و البته شناخته‌شده‌ترین برندهای جهانی هستند. اما شاخص‌ترین برندهای سایر کشورها ارزشی پایین‌تر از 25 میلیارد دلار دارند، به عنوان مثال در سراسر امریکای لاتین ارزشمندترین برند مربوط به شرکت مکزیکی Pemex است که در حوزه انرژی فعالیت دارد و ارزش آن در بهترین حالت به 8.5 میلیارد دلار می‌رسد. در آسیا هم تنها می‌توان از هلدینگ تاتا در هند نام برد که ارزشی برابر 12.9 میلیارد دلار دارد و هیچ‌کدام از شرکت‌های افریقایی جایی در میان این برندها ندارند.

 ارزش بر مبنای محبوبیت

اما همیشه ارزش تجاری را نمی‌توان با عددها و رقم‌ها درک کرد. یکی از موضوعاتی که در سنجش ارزش برند مورد توجه قرار می‌گیرد میزان محبوبیت و شناخته‌شدن برند است. وقتی به اینجا می‌رسیم نام برند لگو به میان می‌آید. شاید این برند به لحاظ تجاری تنها 7.6 میلیارد دلار ارزش داشته باشد اما وقتی صحبت از قدرت به میان می‌آید این بزرگ‌ترین برند کشور دانمارک بسیار بیشتر از آنچه نشان می‌دهد توانایی دارد.

در جدول شاخص قدرت برند، لگو بالاترین امتیاز را دارد، جایگاهی که بر اساس شاخص‌هایی همچون آشنا بودن، وفاداری، معرفی صحیح، سرمایه‌گذاری در بازاریابی، رضیت کارکنان و خوش‌سابقگی شرکت به دست آمده است. بر همین اساس اگر نقشه‌ای از قدرتمندترین برندهای جهان ترسیم کنیم، لگو هم‌تراز گوگل قرار می‌گیرد. پس از این نام‌ها نوبت به دیگران می‌رسد: سامسونگ، بی‌ام‌و، شل، آکیا و نستله.

نکته اساسی در دنیای برندها این است که تمامی برندهایی که بر اساس ارزش فهرست شده‌اند می‌دانند که بازار بی‌ثبات است و محفوظ ماندن آنها پدیده‌ای ارزشمند است. حتی بزرگ‌ترین و ثروتمندترین برندها هم ممکن است ناگهان به زمین بخورند و آب بروند. مثال آشکار این اتفاق شرکت نوکیا است، یکی از رهبران حوزه تولید تکنولوژی در روزگار ظهور تلفن‌های همراه که در سال 2012 تا مرز ورشکستگی رسید. این شرکت بزرگ فنلاندی همچنان در حوزه مخابرات فعال است اما دیگر تلفن همراه نمی‌سازد. نوکیا یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هایی است که شرکت‌ها باید به یاد داشته باشند: علاوه بر ارزش برند باید به قدرت آن هم توجه کنند. هرچند کیفیت با اعتماد مصرف‌کنندگان به برند مرتبط است اما باید مراقب تاثیر برند بر سرمایه‌گذاران و کارکنان آن شرکت هم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین