کد خبر: ۴۷۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۰

پیوستن ایران و اسرائیل به خط لوله باکو ـ جیحان

آفتاب‌‌نیوز : به گفته وی این قضیه بستگی به کارایی سیستم های مختلف اکتشاف نفت خام دارد و ایران در حال بررسی این گزینه هاست و در مورد انتخاب مسیری مشخص در آینده تصمیم خواهد گرفت. آذر نیوز گزارش می دهد که این مقام نفتی ایران همچنین در گفت و گو با تلویزیون آذربایجان گفته ایران مصمم به تشکیل بورس نفتی است و این اقدام مورد حمایت بیشتر شرکت های خصوصی ایران است. 

خاقانی امکان حضور کشورهای ساحلی دریای خزر( جمهوری آذربایجان، روسیه، ایران، قزاقستان و ترکمنستان) را در این بورس جهانی رد نکرد و افزود که شرکت های خصوصی ایران تصمیم به ایجاد بازار جهانی نفت در ایران گرفته اند و جمهوری آذربایجان هم که تولید کننده نفت در دریای خزر است می تواند به این بازار بپیوندد. وی گفت که مدارک لازم برای اجرای این پروژه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.

اسرائیل هم به باکو ـ جیحان می پیوندد
آذرنیوز هم چنین گزارش داده که یکی از مقامات امور زیربنایی اسرائیل در واکنش به اظهارات برخی از مقامات ایرانی در مورد احتمال هدف قرار دادن خط لوله باکو ـ جیحان از سوی این کشور گفته که پیوستن اسرائیل به خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان که اصلی ترین خط لوله برای صادرات نفت دریای خزر به بازارهای جهانی است، هیچ مشکلی برای امنیت اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.

 ایران به خط لوله باکو-جیحان حمله نمی کند
(کلیک کنید)


 به گفته وی باکو ـ جیحان تنها متعلق به مردم آذربایجان نیست بلکه به گرجستان و ترکیه( دو کشور شریک در خط لوله) نیز تعلق دارد و از این نقطه نظر تصور تهدید ایران برای باکو ـ جیحان اشتباه خواهد بود.
این مقام اسرائیلی با اشاره به اینکه هیچ قرارداد خاصی در مورد انتقال نفت آذربایجان به اسرائیل از طریق بندر جیحان ترکیه بسته نشده، گفت که تمامی مقامات اسرائیلی از جمله رئیس جمهور این کشور و نیز مقامات نفتی آذربایجان علاقه زیادی به این پروژه دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین