کد خبر: ۴۷۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۵

نگرانی چین از توجه زیاد به احمدی نژاد در شانگهای

آفتاب‌‌نیوز : با این حال رسانه های جهان پیش بینی می کردند که عمده توجه در این اجلاس بیش از هر کس دیگری معطوف به احمدی نژاد شود.
 
رئیس جمهور ایران که کشورش عضو ناظر در این اجلاس است روز چهارشنبه عازم شانگهای شده بود تا در نشست روز پنجشنبه سازمان همکاری های شانگهای شرکت کند و سخنگوی وزارت خارجه هم به خبرنگاران گفته بود که توجه اصلی شما در این نشست بر مسأله ایران متمرکز خواهد شد. قرار است روز جمعه احمدی نژاد با «هوجین تائو» همتای چینی خود دیدار کند و البته ممکن است در مدت حضور خود در شانگهای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم دیدار داشته باشد. 

دیدار با "پوتین" و "هو" در این مقطع زمانی حساس مناقشه هسته ای ایران اهمیت زیادی دارد ولی مشخص نیست که چه نتیجه ای در مذاکرات شانگهای حاصل خواهد شد. 

به گزارش رویترز، احمدی نژاد روز پنجشنبه در شانگهای از سوی ایران برای گسترش همکاری با اعضای سازمان همکاری های شانگهای در راستای صلح و امنیت جهانی، اعلام آمادگی کرده است و پیشنهاد همکاری هایی در زمینه انرژی به چین و دیگر کشورها داده است که اقدامی در جهت کسب حمایت دیگر کشورها بدون اشاره به مناقشه هسته ای ایران با غرب محسوب می شود. 

وی همچنین گفته که ایران حاضر به برگزاری نشست وزرای انرژی از کشورهای عضو این سازمان است تا همکاری های مؤثرتری در زمینه اکتشاف، استخراج و حمل و پالایش نفت و گاز داشته باشند. 

رئیس جمهور ایران هم چنین در مورد تهدیدهای برخی کشورها هشدار داد و گفت که ایران خواستار صلح و امنیت در جهان است. 

رویترز می نویسد که رؤسای جمهور چین و روسیه در اظهارات اولیه خود در این نشست، از اشاره مستقیم به موضوع ایران خودداری کرده اند هر چند چین روز چهارشنبه ایران را تشویق به دادن پاسخی مثبت به پیشنهاد هسته ای اروپا کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین