کد خبر: ۴۷۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹

نشست شورای امنیت درباره میانمار/ عفو بین‌الملل تحریم تسلیحاتی درخواست کرد

عفو بین الملل اعلام کرد: شورای امنیت باید هرکاری برای متوقف کردن جرائم علیه بشریت و پاکسازی قومیتی علیه مسلمان روهینجا در میانمار انجام دهد. از جمله این اقدامات اعمال تحریم جامع تسلیحاتی علیه این کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
تیرانا حسن، مدیر واکنش بحران عفو بین‌الملل گفت: ارتش میانمار با استفاده از زور باعث آواره و کشته شدن مسلمانان روهینجا شده است. زمانی که اعضای سازمان ملل گردهم می‌آیند باید این سوال را از خود بپرسند که می‌خواهند در تاریخ کدام طرف بایستند. برهمین اساس باید هر کاری برای پایان بخشیدن به این کابوس انجام دهند.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل باید هر چه سریع‌تر به روند انتقال تمامی تسلیحات، مهمات و تجهیزات مرتبط به میانمار پایان بخشد. این تحریم باید تامین تسلیحاتی غیرمستقیم و مستقیم را پوشش دهد و تضمین دهد که آموزش و هرگونه کمک به ارتش میانمار پایان یابد.

قرار است امروز (پنج شنبه) اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی میانمار گفت‌وگو کنند. انگلیس هشدار داده است که بحران روهینجا یک تراژدی غیرقابل قبول است. لندن از آنگ سان سوچی، رهبر  میانمار خواسته است که این خشونت‌ها را به پایان برساند و هرگونه محدودیت مبنی بر دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را لغو کنند.

مارک فیلد، مشاور امور آسیا پس از بازدید از میانمار و دیدار با سوچی و ایالت راخین اعلام کرد: آنچه که ما در طول چند هفته گذشته در ایالت راخین شاهد بودیم یک تراژدی غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: لازم است که این خشونت‌ها پایان یابد تا آوارگان بتوانند در فضای امن به کشورشان بازگردند.

قرار است آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل امروز در شورای امنیت سخنرانی کند. وی نامه‌ای به شورا درباره فاجعه در میانمار ارسال کرده است. همچنین به نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل اجازه داده شده است که از ایالت راخین در میانمار برای اولین بار بعد از شروع درگیری‌ها در این ایالت بازدید کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: به احتمال بسیار این سفر که توسط دولت میانمار تنظیم شده فردا انجام گیرد. ما امیدواریم این اقدام اولین گام به سوی دسترسی آزادتر و گسترده‌تر به مناطق جنگی در میانمار باشد.

همچنین فیلپو گراندی، رییس آژانس پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد: بازگشت آوارگان مسلمان روهینجا از بنگلادش به کشورشان زمان‌بر است و این مساله تنها زمانی اتفاق می‌افتد که درگیری‌ها به طور کامل متوقف شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین