کد خبر: ۴۷۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۸
تحليل آسوشيتدپرس از پاسخ ايران به بسته ي پيشنهادي:

ايران به دنبال يافتن راه ميانه است

آفتاب‌‌نیوز :  اين در حالي است كه احتمال طفره رفتن ايران از پاسخ «بله» يا «نه» نيز وجود دارد. بنا به گفته ي يك كارشناس در مقابل ايران سعي مي كند اروپا و آمريكا را مجبور به انجام مذاكرات بيشتر كند. 

پيشنهادي كه توسط خاوير سولانا رئيس سياسيت خارجي اتحاديه اروپا در 6 ژوئن به ايران تحويل داده شد حاوي مجموعه اي از مشوقهاست كه در مقابل از ايران مي خواهد فعاليتهاي مربوط به غني سازي اورانيوم را متوقف كند. اما اگر ايران اين معاله را نپذيرد بنا به گفته ي جورج بوش رئيس جمهور آمريكا مي تواند منتظر اقدام شوراي امنيت و تحريمهاي شديد اقتصادي و سياسي باشد. اروپا و آمريكا براي گرفتن جوابي فوري ايران را تحت فشار قرار داده اند. 

آسوشيتدپرس همچنين به نقل از عيسي سحرخير، شرايط موجود را لحظه اي تاريخي توصيف كرده است. چه ايران بسته را بپذيرد و با همكاري موافقت كند و چه به سمت مواجهه پيش برود. آسوشيدپرس در ادامه مي افزايد: در حالي كه محافظه كاراني همچون آيت الله جنتي از دولت ايران مي خواهند پيشنهاد غرب را رد كند، منوچهر متكي وزير خارجه و علي لاريجاني مسئول مذاكرات هسته اي مي گويند بخشي از بسته را قبول دارند اما خواستار تغيير در بخشهاي ديگر آن هستند.

 اما اين پاسخ تكه تكه چيزي نيست كه موردنظر گروه شش بوده باشد. آنها از ايران خواسته اند فعاليتهاي غني سازي را به طور كامل متوقف كند. البته چنين اقدامي از لحاظ سياسي بسيار مشكل است. زيرا از زماني كه ايران پس از سه سال تعليق غني سازي اورانيوم را از سر گرفت، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران بارها تأكيد كرده است هرگز غني سازي دوباره متوقف نخواهد شد. 

علاءالدين بروجردي نماينده ي مجلس معتقد است ايران پس از رسيدن به اجماع پاسخ خود را اعلام خواهد كرد و رسيدن به اين اجماع ضروري است. 

محمدرضا تاجيك، استاد دانشگاه و مشاور رئيس جمهور سابق نيز به دو ديدگاه متفاوت در ايران درخصوص بسته ي تشويقي اشاره مي كند. يك ديدگاه با بسته مخالف است، و ديدگاه ديگر بخشي از بسته را قبول دارند و به دنبال اصلاح بخش ديگر هستند. 

بروجردي همچين قائل به ارائه ي پاسخي متفاوت از سوي ايران است. چرا كه به نظر وي ديدگاه ايران متفاوت از ديدگاه كشورهايي است كه بسته را پيشنهاد داده اند. بنابراين پيشنهادات ايران متفاوت خواهد بود، آسوشيتدپرس در ادامه به نقل ديدگاههاي آندرو هِس (Andrew Hess) كارشناس مسائل ايران در دانشگاه تافت مي پردازد هِس اختلافات ايدئولوژيك ايران با آمريكا و نياز كشور به تجهيزات تكنولوژيك و اقتصادي را از دلائل مؤثر بر پاسخ ايران مي داند. به اعتقاد او اقتصاد ايران علي رغم افزايش قيمت نفت داراي ضعفهايي است.

 از جمله ضعفهاي ايران در بخش هواپيمايي است كه به دليل قديمي بودن تجهيزات آن و اعمال تحريمهاي آمريكا در اين زمينه، مشوقهاي موجود در بسته درخصوص فروش تجهيزات هواپيما از سوي آمريكا و اروپا مي تواند براي ايران جذاب باشد. 


بنا به گزارش آسوشيتدپرس ديدگاه ديگري نيز وجود دارد كه ايران را متهم به وقت كشي مي كند. مارك فيتنر پاتريك كارشناس عدم تكثير در مؤسسه بين المللي مطالعات استراتژيك در لندن با اشاره با آغاز به كار دور جديد سانتريفوژها در ايران هم زمان با سفر سولانا به تهران مي گويد: استفاده ي بيشتر از زمان و به تأخير انداختن پاسخ به نفع ايران است. چرا به دنبال يافتن راه ميانه اي است تا برخي از برنامه هاي تحقيقاتي خود را ادامه دهه و مي افزايد: پاسخ آنها احتمالاً براي طرف غربي رضايت بخش نخواهد بود و پس از آن نيز مي توانند مذاكرات بيشتري انجام دهند. 

در عين حال آنچه مشخص است آن است كه مقامات كشورمان اعلام كرده اند در حال بررسي دقيق بسته هستند و پس از رسيدن به نتيجه پاسخ خود را به طور رسمي به طرف اروپايي تحول خواهند داد. نتيجه اي كه در آن حق مسلم ايران در دستيابي به فن آوري هسته اي صلح آميز و همچنين منافع ملي ايران در اولويت قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین