کد خبر: ۴۷۹۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲

مضرات کمبود ویتامین D‌

مطالعات جدید نشان می‌دهد سردرد تنشی مزمن با کمبود ویتامین D‌مرتبط است.
آفتاب‌‌نیوز :
مطالعات قبلی ارتباط بین کمبود ویتامین D و درد مزمن را تایید کرده بود، اما مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که برخی از انواع سردرد از جمله سردردهای ناشی از میگرن و سردردهای تنشی مزمن نیز می‌توانند با کمبود ویتامین D مرتبط باشند.
 
مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و عضلات دارد و عوامل عضلانی در ایجاد سردرد تنشی (TTH) موثر هستند. در واقع نتیجه مطالعات حاکی از آن است که کمبود ویتامین D و درد عضلانی اسکلتی مزمن کاملا مرتبط هستند.
 
براساس مطالعه و مقایسه 100 داوطلب مبتلا به سردرد تنشی مزمن و 100 فرد سالم، در افراد مبتلا به سردردهای تنشی مزمن نه تنها میزان ویتامین D کمتر است؛ بلکه ضعف عضلانی، درد اسکلتی عضلانی و نرمی عضله و استخوان نیز دیده می‌شود.
 
نور خورشید مهمترین منبع ویتامین D به شمار می آید. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند. علاوه بر این، 15 دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتامین D بدن توصیه شده است.
 
سردردهای تنشی معمولا به دلیل انقباض عضلات ناحیه سر، گردن و شانه بوجود می آیند.
 
برخی از تحقیقات نشان می دهد که استرس و تنش نیز در بروز این عارضه نقش دارند.
 
براساس مطالعات، عضلات شانه و گردن مبتلایان به این عارضه، 26 درصد ضعیف تر از افرادیست که سردرد تنشی ندارند. معمولا ماهیچه های گردن و شانه در افرادی که سردرد های تنشی دارند، ضعیف است و حالت سر آنان به جلو تمایل دارد. سردردهای تنشی در افرادی که بیشترین ساعات روز را در مقابل کامپیوتر و لپ‌تاپ سپری می کنند، بیشتر دیده می شود.
 
به گزارش مدیکال ساینس، تمرینات قدرتی و تقویت عضلات گردن و شانه، سبب رفع این عارضه می شود.
 
در ادامه این گزارش آمده است که کم خوابی یکی از مهمترین دلایل خستگی بدن و بروز سردرد تنشی است. هفت تا هشت ساعت خواب در شب بین ساعات 10 شب تا 6 صبح از سوی پزشکان توصیه شده است. همچنین چرت 20 تا 30 دقیقه ای نیمروز علاوه بر افزایش هوشیاری، باعث کاهش استرس و سردرد تنشی می شود.
 
نتایج این مطالعه در نشریه Headache منتشر شده است.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین