کد خبر: ۴۷۹۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵

با افسردگی چه باید کرد؟

به گفته متخصصان، پاییز می‌تواند به اضطراب و افسردگی دامن بزند. خدمات ملی بهداشت بریتانیا می‌گوید یک نفر از هر ۱۵ نفر در بریتانیا بین ماه‌های سپتامبر و آوریل، اختلال عاطفی فصلی دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
برای کسانی که گرفتاری جدی‌تری با این اختلال دارند، طی ماه‌های پاییز و زمستان کار عادی‌شان دچار اختلال می‌شود و گمان می‌رود که علت آن کمبود نور و هم‌چنین عوامل دیگری مثل دمای پایین‌تر و بازگشت به رفتارهای عادی روزمره باشد.

فرق بین افسردگی، اضطراب و بی‌حوصلگی چیست؟ به عبارتی ساده افسردگی همان حس غمگینی و بی‌علاقگی به زندگی است.

اضطراب همان حس بی‌قراری و دلشوره است. اضطراب خودش را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد؛ مثلا سراسیمگی شدید، اختلال وسواسی جبری و هراس.

بی‌حوصلگی و بی‌علاقگی به انجام یک کار لزوماً نشان بیماری نیست مگر این که با علایم دیگری مثل روحیه افسرده، خستگی، کم اشتهایی، بی‌خوابی و... همراه باشد که در این صورت بی‌حوصلگی می‌تواند جزیی از بیماری افسردگی باشد.

افسردگی بعد از مهاجرت در واقع نوعی اختلال انطباق با محیط است. فردی که مهاجرت می‌کند نیاز دارد که خودش را با شرایط جدید، زبان، فرهنگ، و دوری از خانواده تطبیق بدهد.

غالبا افراد مهاجر زمان بیشتری لازم دارند که شغل پیدا کنند، و شغل اول هم ممکن است شغل دلخواه‌ آنها نباشد، این مساله هم به طبع نگرانی مالی به همراه خواهد داشت.

در ابتدا یادگیری زبان جدید ممکن است برای افراد دشوار باشد. دوری از خانواده و حمایت فامیل و دوست هم به نوبه خود عواملی آزاردهنده از نظر روحی است.

اولین نکته‌ مهم در این زمینه فاکتور زمان است که فرد برای تطبیق نیاز دارد. فرد مهاجر نیاز دارد که خودش را با جامعه جدید آشنا کند به عنوان مثال زبان کشور جدید را خوب یاد بگیرد تا بتواند با دیگران ارتباط بر قرار کند و بتواند نیازهای روزانه خود را به صورت مستقل برآورده کند. برای مقابله با افسردگی بعد از مهاجرت خیلی مهم است افراد مبتلا به آن در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند. مثلا به ورزشگاه‌ها بروند و یا هم به مراکز مذهبی و فعالیت‌های خیریه شرکت کنند تا ارتباط نزدیکی با دیگر افراد جامعه داشته باشند.

آیا ارتباطی میان اختلاف‌های خانوادگی و افسردگی وجود دارد؟

اختلاف در همه خانواده‌ها وجود دارد، اما آنچه متفاوت است نحوه برخورد با این اختلاف‌هاست.

اگر اختلاف نظر و رفتار در خانواده مطرح نشود یا طرفین نتوانند به توافق برسند، این مسئله می‌تواند به مرور زمان منجر به افسردگی شود.

لازم به یاد آوری است که طرفین اختلاف شاید نتوانند فکر یا رفتار یکدیگر را عوض کنند، ولی می‌توانند به توافقی برسند که مورد پذیرش هر دو طرف باشد. به این ترتیب ممکن است این اختلافات باعث افسردگی نشود.

درمان افسردگی پاییزی همانند درمان خود افسردگی است. درمان افسردگی شامل دارو درمانی و مشاوره است.

استفاده از روش جعبه نور (نوردرمانی) هم برای درمان افسردگی پاییزی متداول است. برخی تحقیقات علمی مؤثر بودن این روش را تأیید کرده‌اند. استفاده از جعبه نور منجر می‌شود مغز انسان هورمونی به نام ملاتونین را کمتر ترشح کند و باعث شود فرد احساس خوبی داشته باشد. در این روش توصیه می‌شود که بعد از صبحانه به مدت ٣٠-٦٠ دقیقه در معرض جعبه نور مخصوص قرار بگیرید.

همچنین توصیه می‌شود که در طی روز پیاده‌روی کنید تا از نور طبیعی بهرمند شوید.

چه ویتامین‌ها و غذاهایی تأثیر خوبی روی خلق و خوی دارد؟

داشتن یک تغذیه مناسب و سالم شامل پروتیین، نشاسته، انواع میوه و سبزیجات بسیار مهم است. بعضی افراد ممکن است کمبود آهن و یا کمبود ویتامین "د" داشته باشند که می‌تواند خودش را با علایم افسردگی نشان بدهد.

پزشک عمومی می‌توانند با درخواست آزمایش خون تشخیص بدهد که آیا فرد دچار فقر آهن یا فقر ویتامین "د" است یا نه و اگر چنین باشد، دوز درمانی داروهای لازمه را برای شخص تجویز کند.

منبع: بی‌بی‌سی 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین