کد خبر: ۴۸۱۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱

پرورش روده انسان در آزمایشگاه

پژوهشگران از پرورش موفقیت آمیز روده انسان در محیط آزمایشگاه و پیوند آن به موش ها خبر دادند؛ گفته می شود این موفقیت زمینه ابداع درمان های جدیدی را برای اختلالات جدی روده هموار می سازد.
آفتاب‌‌نیوز :
این موفقیت می تواند بر بحران کمبود اهدای روده غلبه کند و به ابداع درمان های بهتری برای بیماری کرون (یکی از بیماری های التهابی روده) و حتی سرطان منجر شود.

محققان آزمایشگاه علوم پزشکی هاروارد در امریکا می گویند این موفقیت زمینه ساخت بافت ها را برای بیماران بطور انحصاری و بدون هیچ گونه خطر پس زدگی میسر می سازد. 

این روش شامل ساخت یک داربست بیولوژیکی سه بعدی از جنس سلول های بنیادی انسان به نام iPSCs (سلول های بنیادی پرتوان القایی) می شود.

زمانی که این داربست ها به موش ها پیوند زده شد، توانستند مواد غذایی را به جریان خون برسانند. 

این نتیجه می تواند چشم انداز درمان سندرم روده کوتاه را -- وضعیتی که بیماران قسمت بزرگی از روده خود را به دلیل تروما، جراحی یا بیماری مانند تومورهای دستگاه گوارش، از دست می دهند-- بهبود بخشد.

پیوندهای روده یکی از بالاترین میزان پس زدگی را دارند؛ زیرا روده ها مملو از سلول های سیستم ایمنی فرد اهدا کننده هستند و این سلول ها به ویژه نسبت به حمله سیستم ایمنی فرد دریافت کننده آسیب پذیرند.

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، دکتر 'هارلد اوت' استادیار جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هاروارد در آمریکا گفت: در گام های بعدی این پیوندها بالغ تر می شوند تا ساختاری به اندازه روده انسان پیدا کنند.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین