کد خبر: ۴۸۱۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
اقدامات متناسب در هیات نظارت بر برجام اندیشیده شده

لاریجانی: مسئولان ایرانی اضطرابی درباره اظهارات ترامپ ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره برجام گفت که هیچ اضطرابی در مسئولان ایرانی در این باره وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر امروز پنجشنبه (20 مهرماه 96)د ر محل فرودگاه مهرآباد و پیش از سفر به روسیه به منظر شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در مورد برجام گفت: فکر نمی‌کنم در صحنه بین المللی مواضع آمریکا را جدی گرفته باشند و شاید رسانه های داخلی ما خیلی به آن پرداخته باشند.

وی افزود: به نظر یک ناپختگی در این اظهار نظرها وجود دارد و من اطلاع دارم که مواضع کشورهای اروپایی، چین و روسیه در حفظ برجام شبیه ایران است و رفتارهای نادقیق در این زمینه مشکل ساز است هم برای خودشان و هم برای کشورهای دیگر .

لاریجانی در ادامه گفت: در اجلاسی هم که 1+5 در نیویورک با ایران درباره برجام داشت، از هیج یک از اعضا نشنیدم که حمایتی از موضع امریکا کرده باشند و همه این مواضع را گاه با واژه های نسبتا تند تقبیح کردند و استدلالشان این بود که برجام تفاهمی بین المللی است که مستند به قطعنامه ای شده که شورای امنیت تصویب کرده و در واقع برجام جزیی از قطعنامه شده و خارج از ید کشورهاست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جالب بود که یکی از استدلال‌های تیلرسون این بود که وقتی این تفاهم صورت می‌گرفت باید به موضوع تغییر دولت‌ها توجه می‌کردند، از این رو اگر در هر معاهده‌ای بخواهند این گونه فکر کنند که هیچ کشوری حاضر نیست با دولت آمریکا معاهده و توافقی داشته باشد؛ این تلقی خیلی کودکانه است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که وزن گذاشتن روی مواضع مسئولان امریکایی جایی ندارد، گفت: در این زمینه در هیات نظارت بر برجام بحث های طولانی صورت گرفت و روی اقدامات متناسب فکر شد.

وی اظهار داشت :طبق قانون مصوب مجلس هم روشن است که در اقدام متقابل ایران چگونه عمل کند، چه در مسایل هسته‌ای و مسائل حاشیه‌ای دیگر که امریکایی مطرح می‌کنند، به ویژه درباره نیروهای مسلح مشخص شده است که اقدام متقابل ما چگونه باشد، از این رو راه ما روشن است.
لاریجانی در ادامه گفت:در هیات نظارت بر برجام هم در این باره صحبت شده و تصور نمی‌کنم که ملت ایران هیچ‌گونه نگرانی در این باره داشته باشند، چون حداقل قضیه این است که کشورهای دنیا متوجه موضوع شده‌اند و همراه ایران هستند.

رئیس مجلس با تجلیل از موضع دقیق روسیه در اجلاس 5+1 گفت: سایر کشورهای اروپایی هم بر همین موضع حفظ برجام تاکید داشتند و در واقع یک وفاق در صحنه بین‌المللی وجود دارد اما یک کشور تک روی می‌کند و این تک‌روی به ضرر آنها تمام خواهد شد.

وی عنوان داشت:برایمان روشن است که ایران ضرر نمی‌کند، چرا که در مساله هسته ای پیشرفت‌هایمان خوب بوده و روند تحقیق و توسعه خوبی داشتیم.

بنا بر این با سرعت بیشتری کار می کنیم چون وفاق بین المللی روی موضع ایران است.

وی تصریح کرد که همکاری اقتصادی می‌تواند میان ایران و کشورها ادامه یابد از این رو دلیلی ندارد که رفتار نابهنگام امریکایی‌ها را جدی بگیریم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور در بخش دیگری از سخنان خود هدف از سفر به روسیه را شرکت در دو کنفرانس خواند و بیان داشت کنفرانس اول مربوط به مسائل امنیتی در کشورهای شمالی که روسای مجالس این کشورها در آن حاضرند و بنده نیز از طرف رئیس مجلس به روسیه به عنوان میهمان ویژه دعوت شده‌ام.

وی ادامه داد: از آنجا که مسائل امنیتی منطقه اهمیت زیادی دارد، جزء دغدغه‌های مهم برای کشورها است که ایران نیز در این میان، یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه بوده و از برگزاری این نشست‌ها با هدف ایجاد صلح و آرامش استقبال می‌کند.

لاریجانی کنفرانس دوم را اجلاس بین‌المجالس جهانی عنوان کرد و با اشاره به اینکه روسای مجالس کشورها در آن شرکت می‌کنند، گفت: موضوع مهم در نشست اتحادیه بین‌المجالس ایجاد صلح با نظر به تنوع قومی و فرهنگی در سطح جهان است که نشان می‌دهد جهانیان در وجود فضای صلح‌آمیز میان کشورها تمرکز کرده‌اند.

وی افزود: البته درباره موضوع صلح در صحنه بین‌المللی شاهد تفاوت‌هایی نسبت به گذشته هستیم چرا که به واسطه تصمیمات و اقدامات ناپخته‌ای که بعضا انجام می‌گیرد و می‌تواند در امنیت جهانی تاثیرگذار باشد، نشست‌هایی چون اتحادیه بین‌المجالس جهانی و دولت‌ها روی موضوع صلح و امنیت تاکید دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه‌ کشورها در این زمینه بیانگر آن است که فضای غبارآلودی در عرصه بین‌المللی بوجود آمده و با توجه به تمرکز سازمان ملل روی موضوع صلح و امنیت حضور در این اجلاس اهمیت داشته تا دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این باره مطرح شود.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور خاطرنشان کرد: در حاشیه اجلاس مذکور فرصتی خواهد بود تا با همتایان در دیگر کشورها درباره مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرده و جهت ارائه راهکار برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه و جهان رایزنی داشته باشیم.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین