کد خبر: ۴۸۲۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

نگرانی آمریکا از درگیری میان بغداد و اربیل در کرکوک

وزیر دفاع آمریکا از بالاگرفتن بحران میان بغداد و اربیل درباره کرکوک و تبدیل آن به درگیری‌های مسلحانه میان دو طرف ابراز نگرانی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که کشورش از نزدیک تنش میان مسئولان عراقی و کردها درباره کرکوک را زیر نظر دارد و برای عدم تشدید این تنش‌ها تلاش می‌کند.

وی به خبرنگاران گفت: ما به خاطر عدم تشدید اختلافات تلاش می‌کنیم و وزیر خارجه آمریکا رهبری این تلاش‌ها را برعهده دارد. نیروهای ما تلاش می‌کنند تا جلوی احتمال وقوع هرگونه درگیری را بگیرند.

ماتیس درباره پیامش به مقامات عراقی و کردها گفت: همچنان همگان بر شکست داعش متمرکز هستند و ما نمی‌توانیم اکنون با هم بجنگیم و نمی‌خواهیم این وضعیت به درگیری بینجامد.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا درحالی ایراد شده که پلیس فدرال عراق در مقرهایی در جنوب کرکوک که پیشمرگ‌ها کنترل آن را برعهده داشتند، مستقر است.

جبار حسن از فرماندهان عراقی گفت: نیروهای پلیس فدرال پرچم‌های اقلیم کردستان عراق را پایین کشیده و پرچم عراق را برافراشتند.

وی افزود: نیروهای ارتش عراق در چارچوب طرح استقرار در مناطق تحت سیطره پیشمرگ‌ها در خارج از مرزهای اقلیم کردستان عراق وارد این منطقه شدند.

شاهدان عینی و منابعی در حشد شعبی اعلام کردند که نیروهای حشد و پلیس فدرال توانستند کنترل منطقه بشیر از توابع شهر تازه در جنوب کرکوک را بعد از عقب نشینی پیشمرگ‌ها در دست بگیرند.

یکی از فرماندهان در لشکر نهم زرهی ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع نیز مشغول پیشروی هستند و نیروهای پیشمرگ‌ها در این مناطق نیستند.

در مقابل کوسرت رسول، معاون رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که ده‌ها هزار سرباز پیشمرگ در کرکوک مستقر هستند و ۶۰۰۰ سرباز دیگر نیز از پنجشنبه شب برای مقابله با تهدید نیروهای عراقی به این منطقه رسیده‌اند.

جعفر الشیخ مصطفی، فرمانده پیشمرگ‌ها در کرکوک اعلام کرد: نیروهای ما از مقرهایی که پلیس فدرال در آنجا مستقر شده بودند عقب نشینی کردند به این دلیل که ما برای جنگ با داعش وارد آنجا شدیم. نیروهای ما به اطراف شهر کرکوک عقب نشینی کردند و در صورتی که ارتش عراق به آنجا حمله کند نیروهای ما از آنجا دفاع خواهند کرد.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز روز جمعه از آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان و تمامی طرف‌های عراقی، سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای امنیت خواسته بود برای دور کردن منطقه از یک جنگ جدید وارد مداخله شوند.

در پی این بحران، افراد مسلح ناشناس روز جمعه به مقر شرکت مخابرات در استان بابل که تجار کرد مالک آن هستند، حمله کردند.

فلاح الراضی، رئیس کمیته امنیتی در شورای استان بابل اعلام کرد که پنج فرد مسلح به مقر شرکت مخابرات کورک در شهر الحله حمله کردند اما این مقر از کارمندان خالی بوده است.

وی افزود: همزمان یک بمب نیز در نزدیکی مقر شرکت منفجر شد که تلفات جانی و مالی به دنبال نداشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین