کد خبر: ۴۸۲۳۷۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
المیادین مدعی شد:

افزایش تنش‌ها در کرکوک/ایران مرزهای زمینی‌ با اقلیم کردستان را بست/توضیح وزارت خارجه

شبکه المیادین مدعی شد که ایران مرزهای زمینی اش با کردستان عراق را بست.این شبکه خبری دقایقی پیش این خبر را به عنوان خبری فوری منتشر کرد. با این حال سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته است که هیچ‌گونه اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.
آفتاب‌‌نیوز : پس از برگزاری رفراندوم در کردستان عراق، در تاریخ دوم مهرماه ، کیوان خسروی،  سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده این شورا که به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است مسدود شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: بر اساس این تصمیم کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است.

به نوشته ایسنا، خسروی خاطرنشان کرد: تصمیم‌های عجولانه برخی مسوولان اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق ،امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

واکنش وزارت خارجه ایران به خبر المیادین

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران مرز زمینی خود با منطقه اقلیم کردستان بسته است، خاطر نشان کرد: همان طور که پیش از این اعلام کرده‌ایم ما مرز هوایی خود را بر منطقه اقلیم کردستان به درخواست دولت مرکزی عراق مسدود کرده‌ایم و تا آنجا که اطلاع دارم هیچ‌گونه اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است. 

درگیری نیروهای کرد و شیعه در جنوب کرکوک

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی عراق نوشته بود که نیروهای اقلیم کردستان و حزب ترکمان شیعه در طوز خورماتو با یکدیگر درگیر شدند.

گفته می‌شود خشونت‌ها میان طرفین به مدت ۲ ساعت طول کشیده، با این وجود هیچ کشته یا زخمی برجای نگذاشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز در پی این درگیری‌ها عده‌ای از زنان و کودکان کرد به سمت منطقه تحت کنترل اقلیم کردستان پناه برده‌اند.

طوز خورماتو در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر نفت خیز کرکوک قرار دارد و ساکنان آن عمدتا ترکمان‌های شیعه و کردها هستند. پیش از این نیز درگیری‌های پراکنده‌ای میان دو طرف روی داده بود اما خشونت‌ها از زمان برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
1
2
ما که همیشه طرفدار برادران کرد هم فرهنگ خود هستیم، بقیه را نمی دانم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
1
به هر حال ما اول باید امنیت مردم خودمان را در نظر بگیریم وقتی در مناطقی از عراق جنگ داخلی رخ می دهد بستن مرز عاقلانه ترین کار برای حفظ جان و امنیت مردم ایران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
1
1
خواهشمندیم پیام ما را به مسئولان برسانید
بازرگانان خرده پا با بسته شدن مرز ایران و کردستان عراق متضرر شده بحصوص میوه و مواد غذائی که از قبل تدارک دیده بودند . ترکیه که بیش از ما با کردستان عراق مسئله دارد مرزها را مسدود نکرده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
1
1
چرا از ترکیه پیروی نمیکنید که منافع اقتصادیش را در این اختلافات قربانی نمیکند تمام مرزهای زمینی اش بر روی صادرات ترک باز است . ما با صادرات بمراتب کمتر بازرگانان خود را
قربانی میکنیم . این بجران به رویاروئی نمیانجامد چون هیچکس نمیخواهد حتی امریکا .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین