کد خبر: ۴۸۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۵ - ۰۸:۵۷

مخالفت عمومي با طرح پروژه هاي هسته اي در تركيه

آفتاب‌‌نیوز : طرح استفاده از انرژي هسته اي به بيش از يك دهه ي قبل باز مي گردد. پروژه ي هسته اي تركيه پيش از آن با مخالفتهاي عمومي كمبود حمايتهاي مالي متوقف شده بود.
دولت تركيه درنظر دارد تا سال 2012 سه نيروگاه هسته اي بسازد. بنا به گفته ي مقامات مسئول اين طرح به كاهش وابستگي شديد تركيه به واردات گران قيمت انرژي كمك خواهد كرد.
به نظر مي رسد در آستانه ي از سرگيري تلاش دولت تركيه براي احياء اين پروژه بار ديگر مخالفتهاي عمومي به ويژه از سوي طرفداران محيط زيست عليه اين اقدام دولت تركيه، در حال افزايش باشد.
شبكه ي خبري بي بي سي در تحليلي به بيان مخالفتهاي رو به افزايش تركها با ساخت نيروگاه هسته اي پرداخته است. در اين راستا گروهي از زنان تركيه در شهر سينوپ (Sinop) كه خود را مادران عليه انرژي هسته اي مي نامندبا تهيه طوماري با بيش از 25000 امضا، مخالفت خود با ساخت نيروگاه هسته اي در شهرستان را اعلام كرده اند.
به علاوه صياداني كه در كنار درياي سياه زندگي خود را از راه صيد ماهي مي گذرانند نيز تأثيرات زيست محيطي نيروگاههاي هسته اي بر زيست ماهيها را علت مخالفت خود با اين اقدام دولت مي دانند. بسياري از ماهيگيران در درياي سياه به نشانه ي مخالفت، پوسترهاي ضد هسته اي بر قايقهاي خود نصب كرده اند.
تأثيرات حادثه ي چرنوبيل بر مردمي كه در كناره هاي درياي سياه زندگي مي كنند، از دلايل ديگر مخالفتهاي عمومي با طرح ساخت نيروگاه هسته اي در تركيه عنوان شده است. يك پزشك ترك معتقد است افزايش مرگهاي ناشي از سرطان به ويژه در ميان كودكان نشان دهنده ي تأثيرات مستقيم حادثه ي چرنوبيل بر مردم تركيه است. مؤسسه تحقيقات انرژي اتمي تركيه نيز گزارش ماه گذشته ي خود را به تأثيرات راديو اكتيو ناشي از حادثه ي چرنوبيل بر تركيه اختصاص داده بود. اما اين گزارش اشاره اي به خطراتي كه اين تأثيرات در منطقه درياي سياه يا فراتر از آن مي تواند بر سلامت انسانها داشته باشد نكرده است. در عين اين مؤسسه از اظهار نظر در خصوص طرح دولت تركيه براي ساخت نيروگاه هسته اي امتناع كرده و حتي شهردار شهر سينوپ (Sinop) در اين زمينه با ترديد سخن گفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین