کد خبر: ۴۸۴۰۶۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
تاکید وزرای خارجه آمریکا و عربستان بر لزوم گسترش روابط بغداد و ریاض

آمریکا به دنبال اتحاد عربستان و عراق علیه ایران/جزئیات گفت‌وگوی تیلرسون و الجبیر

وزرای خارجه آمریکا و عربستان در کنفرانسی خبری بر لزوم گسترش روابط میان بغداد و ریاض تاکید کردند. همچنین رکس تیلرسون در سخنانی در ریاض درباره آنچه "نقش ایران در ایجاد ناامنی" می‌خواند، گفت‌وگو کرده است و اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های اروپایی به استراتژی تحریم علیه ایران بپیوندند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده است، گفت: تشکیل شورای هماهنگی میان عراق و عربستان گامی تاریخی است. ما خواهان همکاری بیشتر با عراق هستیم. شورای هماهنگی به تحکیم روابط میان عراق و عربستان کمک می‌کند.

 به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از اسکای نیوز، وزیر خارجه عربستان سعودی تصریح کرد: روابط عراق و عربستان تاریخی است، ما مرزهای مشترک داریم. ما دو کشور عربی هستیم و روابط خوبی در تمامی زمینه ها داریم.

آمریکا به دنبال اتحاد عربستان و عراق علیه ایران/جزئیات گفت‌وگوی تیلرسون و الجبیر

الجبیر همچنین گفت: در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در مورد "خطر ایران در منطقه"، اوضاع یمن، بحران قطر، رویارویی با تروریسم در سوریه و عراق و به صورت کلی در خاورمیانه گفتگو کردیم و دیدگاه‌ها میان آمریکا و عربستان مشابه است.

وی افزود: ما درمورد کره شمالی گفتگو کردیم و موضع عربستان کاملا با موضع کشورهای دیگر تطابق دارد که بر مخالفت با هرگونه وجود سلاح هسته‌ای در کره تاکید دارند. ما روابط تاریخی و استراتژیک میان عربستان و ایالات متحده را می‌ستایم. ما به این روابط افتخار می‌کنیم.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، در همین حال، رکس تیلرسون در این کنفرانس خبری تصریح کرد: در دیدارها، درمورد اهمیت روابط امریکا و عربستان گفتگو شد. در جلسه امضای تاسیس شورای هماهنگی میان عربستان و عراق حضور یافتیم. شورای هماهنگی عراق و عربستان صفحه‌ جدیدی را در منطقه می‌گشاید. 

وی افزود: من معتقدم که تحکیم روابط میان عربستان و عراق بسیار مهم است. عراق باید اقتصادی با ثبات داشته باشد و توانایی برآورده کردن نیازهای شهروندان خود را داشته باشد. تحکیم روابط عراق با کشورهای عربی مجاور آن بسیار مهم است. این شورای هماهنگی در زمانی مهم شکل گرفت. نشستی با پادشاه و ولیعهد عربستان داشتم و سیاست جدید ترامپ در مورد ایران را مورد بررسی قرار دادیم و پادشاه از این سیاست جدید حمایت کرد. من امیدوارم که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به این رویکرد آمریکا ملحق شوند تا سیاست‌های متطابقی علیه ایران اتخاذ شود.

تیلرسون تصریح کرد: در نشست‌ها همچنین درگیری‌ها در یمن و مساله قطر و سوریه و اوضاع منطقه را مورد بررسی قرار دادیم. درمورد مساله کره شمالی و تهدید گسترده آن گفتگو کردیم. ما خواهان گسترش روابط میان عربستان و آمریکا هستیم. امیدواریم تصمیماتی که در جریان سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان اتخاذ شد، اجرا شود.

وی افزود: کمک‌های اقتصادی به عراق برای آنکه روی پاهای خودش بایستد، باید صورت بگیرد و همچنین زیرساخت‌ها باید بازسازی شود. ما به عراق به عنوان یک کشور مستقل می‌نگریم. می‌خواهیم که عراق شاهد امنیت و ثبات باشد. این توافق امضا شده میان بغداد و ریاض برای مردم عراق بسیار مهم است.

تیلرسون درخصوص بحران قطر نیز گفت: آمریکا روابط مستحکمی با کشورهای ذی ربط در بحران قطر دارد. آمریکا می‌خواهد این روابط را نگه دارد. ما به گفتگو درخصوص بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ترغیب می‌کنیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، پیش از این خبرگزاری «آسوشیتدپرس» درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان نوشته بود که هدف از این سفر تشکیل محوری سعودی-عراقی در برابر ایران است.

 آسوشیتد‌پرس در این زمینه نوشت: «رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا این هفته در حالی از خاورمیانه بازدید می‌کند که امیدوار است به موردی دست یابد که نسلی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در آن ناتوان بوده‌اند؛ شکل دادن اتحاد جدید بین عربستان سعودی و عراق که درهای جهان عرب را بر ایران ببندد.»

به ادعای این رسانه، مقام‌های آمریکا به دنبال ایجاد محوری جدید هستند که ریاض و بغداد را به عنوان نقطه مرکزی مقابله با نفوذ فزاینده ایران از خلیج فارس تا دریای مدیترانه متحد کند، به ویژه این‌که دولت عراق در کش و قوس بازسازی مقرهای آزاد شده از دست داعش و مقابله با جنبش جدایی‌طلب کردها است. دو مقام‌ آمریکایی که مایل افشای نامشان نبودند گفتند که تیلرسون امیدوار است عربستان سعودی در طرح بازسازی گسترده شهرهای عراق از جمله موصل و کمک به «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق شرکت نماید.

گفتنی است که عبادی نیز به همراه هیئتی بلندپایه راهی عربستان سعودی شده و قرار است در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های عراق و عربستان شرکت کند.

به نوشته فارس، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در نشستی در اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، گفت واشنگتن به دنبال «عراقی یکپارچه» است که «با ایران همسو نباشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
شهروند
|
-
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
0
1
خاک بر سرت جبیر چرا در مورد سلاح هسته ای اسراییل صحبت نکردید و فقط کره را پیش کشیدید
اخرش این امریکاییها و اسراییل شما را نابود می کنند بروید تاریخ مطالعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
0
1
مگر در زمان صدام چکار کرد؟ بهترین زمان برای ایرانه که با حمایت از کردها، مشکل عراق را برای همیشه حل کنه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
0
1
جبیر تو که همچی دادی و به روابط با امریکا افتخار میکنی خوب تیلر رو شب میبردی خونت خانم رو میگفتی شامی درست کنه و حسابی ازش پذیرایی کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
اعراب هیچ وقت پشت هم راخالی نمی کنند
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
درود.عراق خودش کشور ثروتمندی است و آنچنان نیاز زیادی به پول نداره و از نظر من اگر امنیت و ثروت رو بهش پیشنهاد کنن به احتمال زیاد امنیت رو قبول خواهد کرد و امنیت هم فقط در کنار ایران براش به دست میاد نه کنار عربستانی که نتفه ی داعش رو با دست خودش و آمریکا تو عراق کاشتن و ولش کردن تا آروم آروم جون بده و خودشم اینو خوب میدونه،
و هر طوری که فکر کنیم بازم توپ تو زمین ایرانه و ماهم نباید نگران باشیم،
اتفاقا عربستان از خود عراق خیلی خیلی بیشتر میترسه چون که هم عراق ثروت زیادی داره و هم یک روز براش بیشتر از ایران مشکل درست می کنه چون هم عرب هستن و هم شیعه و این باعث میشه که شیعیان عربستان رو به وجد بیاره و قویشون بکنه که عربستان اصلا این رو نمیخواد،یادمون باشه که(یکی از دلایل اصلی حمله عربستان به یمن هم همین بود،چون میترسید شیعه های یمن و عربستان به هم برسن و نتونه دیگه کنترلشون کنه و در ضمن بیشتر منابع نفتی عربستان هم زیر پای شیعیان عربستان و در شهرهای شعیه نشینه) و شعیان عربستانم فجعیا به خون آل سقوط تشنه ان،
پس ما نگران نباشیم و اتفاقا خوشحال باشیم که حداقل عربستان با پولش موصل عراق و چندتا از شهراش رو بعد این همه گندی که به بار اورد درست بکنه و ماهم مثل ترامپ که گفت(عربستان رو باید تا میتونیم شیرش رو بدوشیم و بعد که همش تموم شد پرتش کنیم بیرون)همین کارو بکنیم،نزاریم الکی الکی از زیر این همه قتل و بچه کشی هاش با داعش مفت فرار کنه.پیوند بین ایران ، عراق وسوریه و ...رو هزارتا ترامپ،تیلرسون و ملک عبدول هم بیان نمیتونن و نمیتونن خراب کنن مطمعا باشین.بدرود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین