کد خبر: ۴۸۴۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲

زنان با ورزش از ابتلا بیماری های مزمن جلوگیری کنند

یک دکترای آسیب‌شناسی حرکتی و ورزش‌های اصلاحی گفت:در حین ورزش، هورمون‌هایی نظیر اُکسی‌توسین، از بدن ترشح می‌شود که در پی آن احساس شادابی و نشاط می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایلنا از ساری،در نخستین نشست علمی انجمن توانمند سازی زنان و خانواده مازندران که با عنوان" سلامت زنان" تاکید شد؛ یک متخصص حرکات اصلاحی با اشاره به اینکه در انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی محدودیت سنی وجود ندارد،گفت: شما در هر سنی می‌توانید به فعالیت بدنی پرداخته و سطح آمادگی جسمانی خودتان را ارتقاء دهید و این جمله که دیگر از من گذشته و من دیگر نمی‌توانم به شادابی و نشاط جوانی بازگردم، یک اشتباه محض است.

دکتر یاسمن اسدی، دکترای آسیب‌شناسی حرکتی و ورزش‌های اصلاحی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در این نشست که به همت بنیاد سلامت اجتماعی فردای بهتر و به مناسبت هفته ملی سلامت زنان با همکاری انجمن توانمندسازی زنان و خانواده مازندران، برگزار شده بود، با اشاره به پوکی استخوان به عنوان اولین پیامد شایع فقر حرکتی در زنان، گفت: فعالیت منظم بدنی مستمری همچون پیاده روی، وقتی از عنفوان نوجوانی و جوانی، آغاز ‌شود، باعث افزایش تراکم استخوانی در بدن می‌شود که این، خود، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

اسدی با بیان اینکه نمی‌توان از بروز بسیاری از  بیماری‌ها، همزمان با افزایش سن جلوگیری کرد، افزود: حداقل کاری که می‌توان کرد، این است که شروع بسیاری از این بیماری‌ها را به تعویق انداخت.

او در ادامه اینگونه توضیح داد که اگر خانمی در شرایط عادی و بدون ورزش کردن و حرکات مداوم بدنی، در 50 سالگی، به پوکی استخوان دچار شود، می‌تواند با   با ورزش روزانه، خطر ابتلا به این بیماری مزمن را بین 10 تا 15 سال به تعویق بیندازد.

به گفته اسدی، ابتلا به (دیابت نوع دوم)، نیز از دیگر علل شایع فقر حرکتی است که بیشتر به دنبال تغذیه نادرست، خوردن غذاهای فست فود و پرکالری و و در نهایت نیز کم‌تحرکی بدن بروز می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، (چربی خون، فشار بالا، مشکلات قلبی، عروقی و چاقی)، را از دیگر عوارضِ فقر حرکتی در زنان دانست و تصریح کرد: متاسفانه مشاهدات عینی و آمار به ما نشان می‌دهد که اولین دلیل مشارکت خانم‌ها در فعالیت‌های بدنی و ورزش برای رسیدن به کاهش وزن، آنهم در سریع‌ترین زمان ممکن است که در این حالت بدلیل نادیده گرفتن و کم اهمیت دانستن بُعد سلامتی، شاهد مراجعه افراد زیادی از باشگاه‌های ورزشی تناسب اندام به مطب‌ها هستیم و این در حالی‌ست که فعالیت بدنی و ورزش، امروزه به یک علم بلامنازع تبدیل شده و جزء ده رشته برترِ دنیاست؛

اسدی ادامه داد: اگر در زمان فعالیت‌های بدنی، با نیت ارتقاء سطح سلامتی، به ورزش بپردازیم، قطعا کاهش وزن نیز به طور اتوماتیک‌وار روی خواهد داد.

* حیات عضلات در حرکت آن‌هاست

یاسمن اسدی، کوتاهی و ضعف عضلات را نیز از دیگر علل و پیامدهای شایع فقر حرکتی در زنان عنوان کرد و گفت: حیات عضلات در حرکت آن‌هاست؛ بنابراین، چنانچه، عضله‌ای در طول شبانه‌روز بی‌حرکت مانده و به طور مستمر و مداوم، در وضعیت نامطلوب قرار گیرد، در بلندمدت، شاهد ضعف، کوتاهی و یا بلندی غیرمعمول در عضله مربوطه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه، مشکلات ساختاری و اسکلتی، نیز از دیگر نتایج فقر حرکتی بوده و شیوع بالایی نیز دارد، تصریح کرد: ناهنجاری‌های اسکلتی، اعم از   «قوزپشتی، عارضه سر به جلو، گودی کمر بیش از حد، زانوی ضربدری و یا پرانتزی، اغلب دارای ریشه ژنتیکی (مادرزادی) بوده، اما ناگفته نماند که درصد قابل توجهی از آن نیز اکتسابی است که با تغییر سبک زندگی و اصلاح عادت‌های درست نشست و برخاست و... بهبود می‌یابد.

این متخصص آسیب‌شناسی حرکتی و ورزش‌های اصلاحی، به موضوع پنهان ماندن ناهنجاری‌های اسکلتی نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه از آنجا که این ناهنجاری‌ها در ابتدا هیچ دردی ندارد به آن هیچ توجهی نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود تا عواقب خطرناک آن در بلندمدت بروز کند.

اسدی از آثار روحی و روانی ورزش نیز به عنوان یکی دیگر از مزایای فعالیت‌های بدنی مناسب نام برده و خاطرنشان کرد: در حین ورزش، هورمون‌هایی نظیر اُکسی‌توسین، از بدن ترشح می‌شود که در پی آن احساس شادابی و نشاط، به انسان دست داده و سبب خوش خُلقی می‌شود.

به گفته این کارشناس، کاهش استرس، افزایش شادی، کنترل افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و تقویت حافظه و افزایش سلول‌های مغزی، بهبود روند و فرایند اجتماعی شدن، از جمله پیامدهای مثبت روانی بعد از فعالیت درست و مناسب بدنی است.

اسدی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همه ما از فواید و مزایای ورزش کردن آگاهی داریم، ادامه داد: اما دانستن این مطلب؛ به تنهایی کمکی به ما نمی‌کند و باید در عمل ثابت کنیم که قدر ورزش و فعالیت جسمی مناسب را می‌دانیم.

دکتر اسدی، با بیان اینکه اغلب ما با این توجیه که     «وقت برای ورزش کردن ندارم» خودمان را از نعمت یک فعالیت بدنی مناسب محروم می‌کنیم، تاکید کرد: در این هنگام، ما در مقابل سه رویکرد قرار داریم: یا می‌توانیم نقش قربانی را بازی کرده و تظاهر کنیم که وقت کافی برای رسیدگی و توجه به سلامتی‌مان نداریم، یا تصور کنیم که همیشه فردایی هست و می‌توانیم ورزش را از روز، ماه و یا سال بعد شروع کنیم و در آخر اینکه سعی کنیم علیرغم همه مشغله‌ها، مسئولیت‌ها، وقتی را برای ورزش اختصاص دهیم.

این متخصص حرکات اصلاحی در ادامه با اشاره به اینکه در انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی محدودیت سنی وجود ندارد نیز خاطرنشان کرد: شما در هر سنی می‌توانید به فعالیت بدنی پرداخته و سطح آمادگی جسمانی خودتان را ارتقاء دهید و این جمله که دیگر از من گذشته و من دیگر نمی‌توانم به شادابی و نشاط جوانی بازگردم، یک اشتباه محض است.

او اینگونه ادامه داد که هرچند با افزایش سن، برخی از فاکتورها همچون، سرعت، قدرت و استقامت در بدن رو به کاهش می‌گذارد که البته طبیعی هم هست، اما نباید ناامید شد و با این توجیه ساده دست از ورزش کشید.

یاسمن اسدی گفت: برای شروع فعالیت‌های بدنی می‌توانید ورزش را از روزی 5 دقیقه آغاز کنید و سپس به 15دقیقه، نیم ساعت و در نهایت یک ساعت در روز افزایش دهید.

اسدی ادامه داد: البته لازم نیست که هر روز به طور مداوم ورزش کنید، اما حداقل سه روز ورزش را در برنامه زندگی و کاری خود بگنجانید و رهایش نکنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری افزود: نباید فکر کنیم که با ورزش به سرعت به شرایط ایده‌آل بدنی می‌رسیم، بلکه باید صبور باشیم و با انرژی و اشتیاق پیش برویم تا به نقطه ایده‌آل مان دست یابیم که این جز با تمرین و ممارست بدست نمی‌آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین