کد خبر: ۴۸۵۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱

ترور جان‌ اف‌کندی؛ ۵ نکته‌ای که باید بدانید

با اجازه دولت آمریکا ۳۰۰۰ سند محرمانه درباره ترور کندی در دسترس عموم قرار گرفته؛ اطلاعات جدید در مورد پرونده‌ای که همیشه محلی بوده برای ارائه تئوری‌های توطئه.
آفتاب‌‌نیوز :
ترور رئیس جمهور، جان فیتزجرالد کندی یکی از شوک‌آورترین لحظات قرن بیستم را رقم زد و حالا ۵۰ سال پس از کشته شدن او بار دیگر نور تازه‌ای به پرونده این قتل تابیده شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، با اجازه دولت آمریکا ۳۰۰۰ سند محرمانه درباره ترور کندی در دسترس عموم قرار گرفته؛ اطلاعات جدید در مورد پرونده‌ای که همیشه محلی بوده برای ارائه تئوری‌های توطئه.

ترور جان‌ اف‌کندی؛ ۵ نکته‌ای که باید بدانید

کندی یک رئیس جمهور معمولی نبود، او جذابیتی سحر‌آمیز را وارد کاخ سفید کرد. کندی یک قهرمان جنگ از خانواده‌ای ثروتمند و با نفوذ بود و همین‌طور رفیق افراد بسیار مشهوری مانند فرانک سیناترا و دین مارتین.

همسرش ژاکلین، شیک و جذاب بود ولی روابط خارج از ازدواج متعدد از جمله با مریلین مونرو داشت. ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس کشته شد و فقط طی چند ساعت به نظر می‌رسید که معمای قتل او حل شده است.

لی هاروی اسوالد ۲۴ ساله، یک تفنگدار سابق نیروی دریایی به جرم قتل او دستگیر شد اما هیچکس نتوانست حتی روایت او از واقعه را بشنود؛ دو روز بعد از ترور کندی، اسوالد به ضرب گلوله جک روبی، مالک یک کلوب شبانه کشته شد.

با قتل اسوالد حقایق زیادی همراه او زیر خاک رفت و این راه را برای ارائه تئوری‌های توطئه باز کرد.

روایت رسمی
 
تحقیقات انجام شده از سوی کمیسیون وارن به این نتیجه رسید که لی هاروی اسوالد تنها عمل کرده بود. گفته شد که نقشه بزرگ‌تری پشت ماجرا نبوده، اما سئوال‌ها پابرجا ماند. پس زمینه ماجرا قوی‌تر از آن بود که بتوان نادیده‌اش گرفت: جنگ سرد و سایه جدال اتمی بین آمریکا و شوروی.

لی هاروی اسوالد سال ۱۹۵۹ راهی شوروی شده بود اما یکسال قبل از قتل کندی به آمریکا بازگشت.

تئوری‌های توطئه

شما می‌توانید هرگونه تئوری را که دوست دارید از این ماجرا داشته باشید: بعضی از این تئوری‌ها مستقیم از هالیوود بیرون آمدند و بقیه از تلویزیون، کتاب‌ها و تحقیقات دانشگاهی.

شماری از مردم فکر می‌کنند که اسوالد با شوروی یا کوبا در ارتباط بود. تئوری دیگر دست مافیا را پشت ماجرا می‌بیند و برخی هم تقصیر را به گردن لیندون جانسون، معاون رئیس‌جمهوری می‌اندازند. و البته یک سئوال دیگر: سی‌آی‌اِی (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) و اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) چقدر از نقشه خبر داشتند؟

اسناد جدید چه می‌گویند؟
 
برای پاسخ به این سئوال چند هفته زمان لازم است. اما تا اینجا می‌توان گفت که افشا‌گری بزرگی در میان نیست هرچند که تکه‌های جذاب زیادی وجود دارد. برای مثال به یک روزنامه محلی بریتانیایی ۲۵ دقیقه قبل از تیراندازی تلفن کردند و از "خبرهای بزرگ" در آمریکا گفته شد. یا این که اف‌بی‌آی به پلیس محلی در مورد نقشه قتل اسوالد اخطار داده بود اما آن‌ها حاضر نشدند از او محافظت کنند.

و البته خبرهایی رسوا‌کننده‌تر: "یک دختر تلفنی گران" که از او در مورد شایعات "سکس پارتی" کندی و افراد مشهور مختلف بازجویی شد.

چه اطلاعاتی فاش نشده؟
 
سازمان‌های امنیتی مانند سی‌آی‌اِی و اف‌بی‌آی می‌گویند که هزاران سند باید محرمانه باقی بماند. به نظر می‌رسد آن‌ها توانسته‌اند دونالد ترامپی که علاقه‌ای به مخفی نگه داشتن این اسناد را نداشت هم قانع کنند. 

آقای ترامپ می‌گوید که به دلیل احتمال لطمه خوردن امنیت ملی "چاره‌ای" غیر از موافقت نداشته است. ترامپ به ماموران امنیتی ۶ ماه مهلت داده تا او را قانع کنند که واقعا نیاز هست اسناد محرمانه بمانند.

به نوشته بی بی سی، اگر بخواهیم با تئوری‌های توطئه پیش برویم این احتمال به وجود می‌آید که سازمان‌های اطلاعاتی تلاش می‌کنند تا خطاهایشان را بپوشانند. اما تا این جای کارما همه ماجرا را نمی‌دانیم؛ شاید هم برای همیشه.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین