کد خبر: ۴۸۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸

هفت شهر بزرگ مقیاس در راهند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه هفت شهر ما در حال عبور از جمعیت ۱۰۰ هزار نفر هستند گفت: ان‌شاءالله در آینده انقلابی را در حوزه خدمات رسانی و شکل گیری مراکز محلات در شهرهای جدید شاهد خواهیم بود.
آفتاب‌‌نیوز :
ولی اله طاهرخانی در حاشیه نهمین نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران که طی روزهای ۸ تا ۱۱ آبان ماه در کیش برگزار می هفت شهر بزرگ مقیاس در راهندشود اظهار کرد: حدود سه دهه از سیاست ایجاد شهرهای جدید در ایران می گذرد. این سیاست با هدف تامین مسکن، بخصوص در اطراف کلانشهرها که نیاز به توسعه مسکونی، بالا بوده اجرا شده است. در مجموعه شهرهای جدید هم اکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر ساکن هستند و کارها به نحو مناسبی پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مساله ای که در موضوع ایجاد شهرهای جدید، مهم است و با این نمایشگاه مرتبط می شود این است که بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه شهرهای جدید بهره مند شویم؛ چرا که پاشنه آشیل توسعه شهرهای جدید این است که بتوانیم منابع بخش خصوصی را در خدمت اهداف عمومی قرار دهیم. به صورت عام، با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی و بخش عمومی در سطح کشور این نیاز ضروری حوزه زیرساختی کشور از جمله شهرهای جدید است که شرکت ما در این نمایشگاه که مجموعه های مالی، بانکی و بیمه ای وجود دارند از این جهت شرکت کرده که پیام روشنی به آنها بدهیم مبنی بر اینکه شرکت عمران درخصوص تنوع بخشی به روشهای تامین مالی آمادگی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند سنتی اجرای شهرهای جدید که فروش زمین و احداث شهر بوده است، گفت: این مساله هم فرآیند ایجاد شهرهای جدید را با تاخیر مواجه می کند و هم اینکه بخشی از شهرها به صورت تکه تکه شکل می گیرند. لذا مدیریت احداث شهرهای جدید را از دست ما خارج می کند. قطعا استفاده از روشهای نوین تامین مالی منجر به شکل گیری کامل شهرهای جدید خواهد شد و چشم انداز روشن تری را در اختیار شهرهای جدید می گذارد.

شهرهای جدید محرکی برای توسعه ملی هستند

طاهرخانی نکته مهم دیگر را ظرفیت شهرهای جدید برای توسعه ملی دانست و تاکید کرد: ما به شهرهای جدید به عنوان محرک و ابزاری برای توسعه ملی نگاه می کنیم. بخش عمده سیاست ایجاد شهرهای جدید در رویکردهای آمایشی هدایت می کنیم و به سمت پهنه جنوب حرکت کردیم؛ جایی که فرصتهای اشتغال زیادی وجود دارد ولی اسکان پایداری شکل نگرفته است. این یکی از اولویتهای وزارتخانه و مجموعه دولت است که توسعه سواحل جنوب و سواحل مکران را به صورت خاص پیگیری می کند.

وی تصریح کرد: معتقدیم نفس شهرهای جدید می تواند فراهم کننده زمینه کارآفرینی و توسعه فعالیتها باشد. در کلانشهرها نیز بخصوص در تهران، سیاست تراکم زدایی از تهران را برای ایجاد ظرفیت توسعه و ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت دنبال می کنیم. تمرکز ما این است که یک سری فعالیتهای بزرگ مقیاس که در شهر تهران و سایر شهرها قابلیت پاسخگویی به آنها وجود ندارد به مجموعه شهرهای جدید جذب کنیم. به عنوان مثال امروز پروژه ای در این نمایشگاه معرفی شد تحت عنوان احداث نمایشگاه دائمی فناوریها و مصالح ساختمانی در شهر جدید پرند که در این خصوص نمایشگاه دائمی در تهران وجود ندارد.

شهرهای جدید پایلوت بهینه سازی مصرف انرژی می شوند

مدیرعامل شهرهای جدید، تمرکز کنونی را ایجاد فعالیتهای بزرگ مقیاس در شهرهای جدید دانست و گفت: این رویکرد هم می تواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی در تهران شود و هم اینکه فرصتهای کارآفرینی در شهرهای جدید به وجود آورد. در عین حال یکی از رویکردهای اصلی ما در نسل نوین شهرهای جدید، موضوع بهره وری مصرف انرژی و آب است که مشکلات جدی در این خصوص در کشور وجود دارد و شاهد اتلاف عمده منابع در حوزه شهری هستیم. شهرهای جدید قصد دارد با استفاده از تجارب بین المللی، علمی و ظرفیتهای داخلی در این زمینه پایلوت و پرچمدار باشد.

طاهرخانی با بیان اینکه شهرهای زیادی را در مرحله مطالعه داریم گفت: برخی از این شهرها در مرحله مطالعات مکان یابی است، بعضی دیگر مکان یابی شده و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده اند و در مرحله طرح جامع و تهیه طرحهای تفصیلی هستند، تعدادی هم همه این مراحل را طی کرده و در مرحله شروع عملیات اجرایی هستند. این بار نمی خواهیم عملیات اجرایی را بدون مدل تامین مالی مشخص شروع کنیم. اینکه مقداری هم تامل می کنیم به این دلیل است که قصد داریم با یک مدل پایدار به احداث این شهرهای جدید بپردازیم.

شهرهای "سیراف" و "تیس" در مرحله آغاز هستند

وی ادامه داد: شهرهای "سیراف" در پارس جنوبی و "تیس" در چابهار هم اکنون در مرحله آغاز هستند. پارس جنوبی یکی از حوزه های فعالیتی بسیار گسترده در جنوب کشور است ولی متاسفانه الگوی اسکان در آنجا شکل نگرفته است. اغلب اسکان به صورت توسعه روستاها و حاشیه نشینی است که متخصصان به صورت پروازی به آنجا می روند و برمی گردند. این برای آمایش سرزمین که ما نیاز ضروری به استقرار جمعیت داریم الگوی خوبی نیست. مشابه ما کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان هستند که توانسته اند کلانشهرها و شهرهای بزرگی را در کرانه خلیج فارس شکل دهند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه استقرار جمعیت در پهنه جنوبی اهمیت استراتژیک برای ایران دارد گفت: سرزمین اصلی ایران با توجه به فشاری که به منابع آبی آمده ظرفیت جمعیت جدید را ندارد. لذا مناطق جنوبی جایی است که می توانیم با استفاده از ظرفیت آب دریا بخشی از جمعیت کشور را به آن سمت انتقال دهیم.

طاهرخانی درخصوص شهر تیس در منطقه چابهار گفت: چابهار با مشارکت ایران، افغانستان و هند در حال تبدیل به بندر مهمی در منطقه مکران می شود. توسعه آن منطقه به خوبی پیش می رود. امروز هم اولین محموله بسیار عظیم گندم از هند به چابهار وارد می شود. آنجا یکی از تمرکزهای سرزمینی ایران است. خوشبختانه با سرمایه گذاریهایی که در حوزه بندری و صنایع انرژی بر در آنجا صورت می گیرد آینده منطقه در منشأ تحول است. ما نیز همزمان با آنها آغاز کردیم و اتفاقی که در عسلویه افتاد که از لحاظ سکونتی نسبت به توسعه صنعتی عقب افتادیم تکرار نمی شود.

وی خبر داد: امروز دو سرمایه گذار بزرگ برای مشارکت در شهرهای جدید اعلام آمادگی کردند. همچنین در حال مذاکره هستیم. تمرکزمان این است که اواخر امسال یا اوایل سال آینده اولین محلات را در این دو شهر جدید استارت بزنیم.

جذب ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهرهای جدید در دولت یازدهم

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سوال که از سال ۱۳۹۲ تا کنون چقدر قرارداد سرمایه گذاری امضا کرده اید و چقدر از این تعداد منجر به جذب شده است، گفت: حجم قراردادهای سرمایه گذاری طی چهار سال گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که تمام این رقم جذب شده است. قبل از سال ۱۳۹۲ به دلیل اینکه درگیر مسکن مهر بودیم سرمایه گذاری در شهرهای جدید تقریبا متوقف بود. قراردادهایی که در سال ۱۳۹۲ مبادله شدند الان به نتیجه رسیده اند. یا تبدیل به واحدهای تجاری شده یا تبدیل به مجموعه های گردشگری در شهرهای جدید شده اند.

طاهرخانی، ظرفیت جمعیت پذیری سیراف را حدود ۱۵۰ و تیس را حدود ۱۷۵ هزار نفر عنوان و تاکید کرد: ما مرحله به مرحله پیش می رویم. فعلا اجازه ای که شورای عالی شهرسازی به ما داده شروع ۵۰ هزار نفر است. آغاز فازهای بعدی منوط به اجازه مجدد شورای عالی شهرسازی است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه حجم سرمایه گذاریهای جذب شده چقدر با نیاز و ظرفیت شهرهای جدید تطابق دارد، گفت: این ۱۸۰۰ میلیارد تومان آغاز کار بوده است که تا قبل از آن نداشتیم. حجم توسعه های مسکونی که در شهرهای جدید صورت گرفته باعث شده تا هفت شهر ما به حدود جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر برسد که اتفاق مهمی است. ۱۰۰ هزارنفر به معنای توسعه خدمات بزرگ مقیاس است که به خدماتی همچون بیمارستان، ورزشگاه، مجموعه های تفریحی بزرگ، محل اجتماعات، تالار شهر، مجموعه مذهبی بزرگ نیاز دارد. این عوامل نشان  می دهد نیازهای سرمایه گذاری ما بالا رفته است. در عین حال جمعیت، سرمایه گذاران را به سمت ما هدایت می کند. البته با نظر شما موافقم که حجم سرمایه هایی که نیاز داریم بسیار بالاتر از این مقدار است.

ایجاد مراکز محلات برای جذب سرمایه گذاران

وی ادامه داد: هم اکنون چند ابتکار جدید را آغاز کرده ایم. اول اینکه به عنوان یک الگو، مراکز محلات را در همه شهرهای جدید، بخصوص در سایتهای مسکن مهر ایجاد کرده ایم و بسته های سرمایه گذاری ارایه می دهیم. با توجه به رکودی هم که در بازار ساخت و سازهای مسکونی وجود دارد این موضوع ظرفیتی برای فعال شدن آن بخش است. هم اکنون اصلی ترین مشکل سایتهای مسکن مهر، دسترسی به خدمات است.

به گفته طاهرخانی، هم اکنون در شهرهای جدید سایتهایی وجود دارد که نیازهای روزمره را گران تر از کلان شهر تهران تهیه می کنند. این نشان دهنده عقب ماندن حتی خدمات تجاری نسبت به توسعه مسکونی است. به همین دلیل مراکز محلات را ایجاد کردیم که کلیه خدمات از جمله، مدرسه، مسجد، پارک، بیمارستان، مراکز تجاری و خدماتی در قالب مشارکت سه جانبه بین شرکت عمران، سرمایه گذار و شهرداریها انجام می شود. ما زمین را می آوریم، شهرداریها عوارض ساخت را می آورند و سرمایه گذار هزینه را انجام می دهد. نهایتا ما خدمات غیرانتفاعی را تقدیم شهروندان می کنیم، از بخش تجاری هم شهرداری و مجموعه سرمایه گذار منتفع خواهند شد. این اقدامات همزمان باعث می شود حجم عظیمی از عقب ماندگی خدمات را در مجموعه شهرهای جدید جبران کنیم. انشاءالله در آینده، انقلابی را در حوزه خدمات رسانی و شکل گیری مراکز محلات در شهرهای جدید شاهد خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین