کد خبر: ۴۸۶۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

۹ نشانه جدی اگزما

تورم پوست یکی از متداول ترین نشانه های این بیماری است. پوست ورم می کند و قرمز می شود. دست و بازو که بیشتر در معرض هوا و آلودگی های محیطی قرار می گیرند به همین دلیل تورم هم بیشتر در این دو عضو بروز می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 اگزما نوعی حساسیت پوستی است که باعث تورم، خارش، قرمزی و در مواقع شدید حتی خونریزی می شود. اگزما درهر قسمتی از پوست می تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت بروز کند. گاهی اگزما خوب می شود و دوباره برمی گردد. در واقع نوعی حساسیت دوره ای می شود. با ۹ نشانه اگزما که به منظور جلوگیری از مشکلات بیشتر باید جدی گرفته شود در این مقاله آشنا شوید.
 
امروز ۹ نشانه را برای شناسایی اگزما در اختیارتان می گذاریم که باید به آن توجه کنید و بی تفاوت از کنار آن رد نشوید:
تورم
تورم پوست یکی از متداول ترین نشانه های این بیماری است. پوست ورم می کند و قرمز می شود. دست و بازو که بیشتر در معرض هوا و آلودگی های محیطی قرار می گیرند به همین دلیل تورم هم بیشتر در این دو عضو بروز می کند.
خارش
از دیگر نشانه های این بیماری خارش پوست است. گاهی ناخودآگاه شخص آن قدر پوست را می خاراند که نتیجه آن بدتر شدن این بیماری و بروز زخم است.
تاول و خشن شدن پوست
اگزما باعث خشک شدن بیشتر پوست و در ناحیه درگیر پوست خشن و تاول دار و پوسته پوسته می شود. وقتی این بیماری در پوست سر باشد پوسته پوسته شدن به صورت شوره است.
ترک و شکاف خوردن پوست
 وقتی اگزما خیلی شدید باشد پوست ترک می خورد. بروز شکاف باعث ورود میکروب ها و باکتری ها و بروز بیماری های دیگر و مراقبت های پزشکی شدیدتر و حتی مصرف آنتی بیوتیک می شود.
تغییر رنگ و بافت
در محل اگزما پوست خشن، زبر، تیره تر و کلفت تر می شود.
حساسیت به بعضی از محصولات شوینده
معمولا بعد از یک شامپو، صابون، لوسیون یا یک شوینده ممکن است اگزما به وجود بیاید یا بدتر شود.
سوزش
خاریدن مداوم محل این بیماری باعث می شود تا در محل اگزما احساس سوزش به وجود آید.
استرس
هر چند استرس خود می تواند عامل بروز این بیماری شود ولی در بعضی از افراد اگزما باعث بروز استرس می شود. بی خوابی و عدم تمرکز در انجام تکالیف مدرسه یا کارهای روزمره به وجود می آید و اگر این بیماری در دست یا صورت باشد چون در معرض دید است شخص دچار خجالت و کم رویی می شود.
آلرژی
گاهی این بیماری با علائمی مثل تب، خستگی،آسم و مشکلات تنفسی همراه است که در این گونه موارد باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.
با اگزما چه اتفاقی برای پوست می افتد
این بیماری لایه خارجی پوست یعنی اپی درم Epidermis را تحت تاثیر قرار می دهد. این لایه سپر محافظتی بدن در برابر ورود میکروب ها و باکتری های مضر است. این لایه مدام در حال بازسازی خود است و همیشه در حال ساختن سلول های جدید است تا آن ها را به جای سلول های مرده قرار دهد. وقتی پوست دچار اگزما می شود فرآیند ساختن سلول جدید و جایگزین شدن با سلول های مرده دچار مشکل می شود.
علت ها و عوامل بروز اگزما
جهش ژنی که باعث کاهش تولید پروتئین می شود در بروز اگزما نقش عمده ای دارد. پروتئین حفظ و نگهداری لایه خارجی پوست را بعهده دارد. وقتی پروتئین کم باشد، با ایجاد ترک یا برش در پوست، میکرب ها وارد بدن می شوند.
حساسیت به بعضی از مواد غذایی و مواد شیمیایی، دود سیگار و هوای آلوده نیز در بروز اگزما موثر است.
مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. عواملی مثل هوای سرد اگزما را بدتر می کند.
در کودکانی که به وسیله شیرمادر تغذیه نشده اند این بیماری بیشتر دیده می شود.
درمان اگزما
به محض مشاهده احساس خارش پوست به خصوص وقتی با علائمی مثل تب و آسم همراه است بهترین کار مراجعه به پزشک پوست و مو است. در مواقعی که دسترسی به پزشک ندارید با مراجعه به داروخانه از کرم ها و پمادهای مخصوص استفاده کنید. برای شست و شوی سر و بدن حتما از شامپو و شوینده هایی استفاده کنید که ملایم است و به آن حساسیت ندارید. با دقت بررسی کنید ببینید چه عاملی باعث بروز این بیماری و بدتر شدن آن می شود. در صورتی که با مصرف ماده غذایی خاصی، یا استفاده از شوینده ای دچار اگزما می شوید بهتر است هرچه سریع تر نسبت به عدم مصرف آن ماده غذایی و تغییر شوینده اقدام کنید. حتی الامکان از لباس ها و کلاه های نخی استفاده کنید.
در صورت خارش از پمادهای ضد خارش استفاده کنید. چون خاراندن محل باعث ایجاد زخم و بدتر شدن اگزما می شود.
افکار نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین