کد خبر: ۴۸۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۴

بحران خاورمیانه و نفت 78 دلاری

آفتاب‌‌نیوز : روز جمعه قیمت نفت خام در بازار نیویورک با 4 درصد افزایش به 78 دلار و 40 سنت رسید و نفت خام برنت در بازار لندن نیز با 58 سنت افزایش به 77 دلار و 27 سنت رسید.
 
مایک بری، مدیر مرکز مشاوران بازار انرژی در لندن در این زمینه گفت: دلالان بازار نفت شدیدا مضطرب و نگران شده اند زیرا احتمال می دهند که درگیری های اسرائیل و حزب الله به تمام منطقه خاورمیانه گسترش یابد و باعث افزایش برق آسای قیمت نفت شود. 

روز جمعه نیروهای اسرائیل در موجی از حملات گسترده به حزب الله لبنان، بسیاری از تأسیسات غیرنظامی لبنان را هدف حمله قرار داده و ویران ساختند و بیش از 70 نفر کشته شدند. این حملات در واکنش به دستگیری دو سرباز اسرائیلی توسط مبارزان حزب الله صورت گرفت. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پس از حملات گسترده اسرائیل، علیه این رژیم اعلام جنگ کرد.
در همین حال، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته است که حمله اسرائیل به سوریه حمله به کل جهان اسلام تلقی می شود و واکنش جدی را در پی خواهد داشت. 

این گزارش می افزاید: اسرائیل و لبنان هیچ کدام تولیدکننده نفت نیستند اما هر دو کشور در قلب خاورمیانه جای دارند که در مجموع نزدیک به یک سوم نفت جهان از این منطقه فراهم می شود و شرایط منطقه موجب نگرانی تاجران بازار نفت می گردد.
این در حالی است که سازمان تولیدکنندگان نفت، اوپک، سعی دارد بازار نفت را آرام تر کند و در بیانیه ای که این سازمان منتشر کرده آمده است، تولید نفت کافی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی وجود دارد و تحولات ژئوپلیتیکی تأثیری بر تولید نفت اوپک نخواهد داشت.
با وجود این برخی تحلیلگران بازار نفت معتقدند با روند تحولات فعلی احتمال اینکه از دسامبر 2006 تا ماه اوت 2007 قیمت نفت از مرز 80 دلار بگذرد بسیار زیاد است.
مایک بری،‌ کارشناس نفتی می گوید در حال حاضر با این موج عناوین داغ خبری که هر روز افزایش می یابد، دلیلی برای توقف قیمت نفت وجود ندارد و فقط بروز یک طوفان بزرگ را کم داریم تا این فرایند کامل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین