کد خبر: ۴۸۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

تحلیل لوموند از برکناری 40 مسئول در ریاض: تخت پادشاهی بن‌سلمان برشانه‌های شاهزادگان زندانی

روزنامه فرانسوی «لوموند» نوشت: هدف «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از شروع سناریوی بازداشت شاهزادگان سعودی و وزیران سابق و کنونی این کشور، بازی جدید قدرت او برای خالی کردن میدان از رقیب و آماده شدن برای انتقال قدرت و تخت شاهی از پدرش ' سلمان بن عبدالعزیز' به او است.
آفتاب‌‌نیوز : شبکه سعودی «العربیه» یکشنبه شب در گزارشی افزود: درپی تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان شماری از شاهزادگان سعودی و 12 نفر از وزیران کنونی و سابق این کشور بازداشت شدند.

بازداشت شاهزادگان و سرمایه داران سعودی درعربستان به نام مبارزه با فساد همزمان شده است با چند رویداد دیگر در این کشور؛ نخستین آن، صدور فرمان پادشاهی برای برکناری «متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی سعودی از مقامش و تعیین «خالد بن عیاف» به جای او، دوم برکناری و بازنشسته شدن «عبدالله السلطان» فرمانده نیروی دریایی و انتخاب « فهد الغفیلی» به جای او و سوم، برکناری «عادل فقیه» وزیر اقتصاد و برنامه ریزی و تعیین «محمد التویجری» به جای او.

روزنامه فرانسوی زبان «لوموند» روز یکشنبه به نقل از «کریستین الیورسن» عضو موسسه سیاست عمومی «بیکر» دانشگاه «رایس» (تگزاس) طی تحلیل تحولات جاری درعربستان نوشت: به نظر می رسد دامنه و گستره این بازداشت ها در تاریخ جدید عربستان سعودی بی سابقه است. اگر بازداشت شاهزاده «ولید بن طلال» تایید شود، نه تنها به لحاظ داخلی صدماتی را برای این کشور به همراه دارد بلکه به لحاظ مالی در سطح بین المللی نیز شوک آور است.

روزنامه فرانسوی «ون مینوت» نیز در این باره نوشت: این حجم از «پاکسازی» که درعربستان سابقه نداشته، می تواند پایه های قدرت محمد بن سلمان ولیعهد جوان را تحکیم ببخشد.

روزنامه های فرانسوی زبان همچنین نوشتند که بن سلمان در پایان اکتبر (مهر/ آبان) گذشته، وعده داده بود که عربستان را به کشوری «میانه رو» تبدیل کند و چهره این کشورِ سنت گرا را که «صادر کننده تروریسم» خواننده می شود، اصلاح کند.

ولیعهد جوان همچنین از اجرای طرح های اصلاحاتی در کشور خبر داد که شامل مجاز بودن رانندگی برای زنان و ورود آنها به سالن های سینما می شد؛ اقدامی که بزرگترین اختلالات فرهنگی و اقتصادی در تاریخ جدید عربستان را به نمایش گذاشت و علمای دینی محافظه کار و سنتی سعودی را به حاشیه کشاند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از لوموند نوشت: در بحبوحه این تحولات، بن سلمان شروع به تحکیم پایه های قدرت سیاسی خود کرده و در همین چارچوب، موجی از بازداشت ها را که علمای دین و تحصیل کردگان این کشور نیز جزو آنها می شود، به راه انداخته است.

تحلیل گران در این باره می گویند: بسیاری از افراد بازداشت شده، منتقد سیاست های خارجی ولیعهد جوان هستند. از جمله سیاست های او درخصوص محاصره کشور قطر.

این روزنامه فرانسوی زبان نوشت: به نظر می رسد که بن سلمان سعی دارد قبل از انتقال رسمی قدرت به او از سوی پدرش ملک سلمان 81 ساله، اختلافات داخلی در این کشور را از بین ببرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین