کد خبر: ۴۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۷

متکی نامه احمدی نژاد را به اسد داد

در اين نامه بر حمایت ايران از سوريه در برابر تهديدها تاکید شده است
آفتاب‌‌نیوز : در این دیدار همچنین موضع‌گيري كشورهاي منطقه و جهان در قبال تجاوزات رژيم صهيونيستي به لبنان و فلسطين و راه‌هاي حمايت از مقاومت مردم این دو کشور بررسي شد.
در اين ديدار، وليد معلم، وزير امور خارجه‌ي سوريه و محمد حسن اختري، سفير ايران در دمشق نيز حضور داشتند. 
منوچهر متكي وزير امور خارجه‌ ايران در بازگشت از رایزنی های اتمی خود در یونان به طور ناگهانی بامداد دوشنبه به طور سر زده وارد دمشق پایتخت سوریه شد.
وزیر خارجه ایران بلافاصله برای دیدار با بشار اسد رییس جمهور سوریه عازم کاخ الشعب شد.
متکی دردیدار با مسئولان کشور سوریه ،برقراری آتش‌بس در منطقه‌ي خاورميانه و تبادل زندانيان ميان اسرائیل،حزب‌الله و حماس را خواستار شد. 

منوچهر متكي پس از مذاكره با اسد رئیس جمهوری و فاروق الشرع، معاون او گفت :«امكان اعلام آتش‌بس در پي تبادل زندانيان وجود خواهد داشت. ما نياز به آن داريم كه رفتاري منطقي و عادلانه را به گونه‌اي ارايه دهيم كه بتواند اين بحران را پايان دهد.» 

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز به نقل از متكي نوشت كه آتش‌بس و تبادل زندانيان مي‌تواند براي پايان دادن به بحران خاورميانه قابل پذيرش و عادلانه باشد.
بر اساس اين گزارش، وي پس از ديدار الشرع گفت :«ما معتقديم كه بايد به فكر (معامله‌اي) قابل‌پذيرش و عادلانه‌اي براي حل اين موضوع بود. در اصل، مي‌توان آتش‌بسي را پس از تبادل زندانيان انتظار داشت. »

متكي همچنين گفت:« استمرار شرايط موجود در منطقه به نفع موجوديت صهيونيستي نيست. »
 سفر متکی به دمشق چنان فوری و غیر منتظره بود که همتای سوری وی فرصت حضور در فرودگاه دمشق را نیافته و به جای او "احمد عرنوس" معاون وزير امور خارجه‌ي سوريه در فرودگاه بين‌المللي دمشق از وزیر خارجه ایران استقبال کرد.
 متکی در هنگام ورود به فرودگاه دمشق با خبرنگاران گفتگو نکرد. 

در همین حال رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا که کشورش از مناسبات گرمتری نسبت به دیگر کشورهای اروپای با ایران برخوردار است در تماس تلفنی با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، خواستار کمک  تهران برای حل بحران خاورمیانه شد.
دیپلمات های ایتالیایی گفته اند که ایران پاسخی رسمی به این درخواست نداده اما به نظر می رسد سفر ناگهانی و برنامه ریزی نشده وزیر خارجه ایران به دمشق با درخواست ایتالیا از ایران بی ارتباط نباشد.

وزير خارجه ايران پیشتر در آتن پایتخت یونان درباره تازه‌ترين تحولات خاورميانه گفته بود که اوضاع خطرناك و هشداردهنده است و اين مسئله نگراني همه كشورهاي اسلامي را برانگيخته است.
 متکی گفته بود که خشونت نمي‌تواند هيچ مشكلي را حل كند.
وی می گوید موضع ما اين است كه بايد از سوي همه طرفها خويشتن‌داري صورت گيرد تا اين دور باطل خشونت ادامه نيابد.
 وزیر خارجه ایران خواستار دخالت جامعه بين‌الملل و سازمان ملل براي خاتمه جنایت های اسرائیل شده است.

در حالی که گسترش آتش جنگ خاورمیانه را تهدید می کند ،در جریان حمله نیروهای خزب الله لبنان به یک ناوچه اسراییلی ، تل آویو ایران را متهم کرده بود که در انهدام ناوچه جنگی اسرائیل توسط حزب الله لبنان نقش داشته است.
 اسرائیل همواره تلاش می کند تا به نوعی ایران را به دخالت در امور داخلی لبنان متهم کند.

در واکنش به ادعاهای اسراییل، سفارت ایران در بیروت در بیانیه ای ادعای اسرائیل درباره حضور نظاميان ایران در لبنان و مشاركت آنان در حمله موشكي به يك ناوچه جنگي اين رژيم در ساحل بيروت را تكذيب كرده است. وزیر خارجه ایران نیزگفته که اسرائيل هميشه ديگران را براي اقدامات خود متهم مي‌كند.

در حال حاضر  متکی برای  رایزنی با سوریه متحد شماره یک ایران در دمشق به سر می برد.
محمد رضا باقري معاون وزير امور خارجه ایران در امور خاورميانه وزیر خارجه ایران را در این سفر همراهي مي‌كند.
معمول نیست که در سفر وزیر خارجه ، معاون وی نیز همراه وی باشد اما اهمیت اوضاع در خاورمیانه ترکیب این سفر را نیز تغییر داده است.







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین