کد خبر: ۴۸۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۱

ناکامی 1+5 برای تنظیم قطعنامه درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش رویترز، یک دیپلمات اروپایی که در گفت‌وگوهای محرمانه مقام های این کشورها برای تنظیم پیش نویس قطعنامه شورای امنیت شرکت داشت،‌ گفته است در این قطعنامه مهلتی برای همکاری ایران نیز تعیین شده است که هنوز قطعی نیست ولی احتمالا مهلتی 30 روزه خواهد بود.
در جلسه روز سه شنبه نمایندگان 5 عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه ، چین و روسیه به همراه آلمان حضور داشتند. 

جلسه بی نتیجه بود
البته جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل این جلسه را بی نتیجه خواند زیرا چین و روسیه آماده بحث در مورد مفاد این قطعنامه نبودند.
نمایندگان هر دو کشور گفته بودند که هنوز دستورالعمل های لازم در این زمینه را از مقام های کشورشان دریافت نکرده اند و این جلسه 20 دقیقه ای بدون تصمیم گیری خاصی پایان یافت.
 
به نوشته رویترز، دور بعدی این رایزنی ها روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.
ژان مارک دولاسابلیه، نماینده فرانسه در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت با اعلام این خبر گفت ما کار روی پیش نویس قطعنامه را آغاز کرده ایم.
در 21 تیرماه سال جاری،‌ وزرای خارجه 6 کشور درگیر در پرونده اتمی ایران در نشست مشترکی در پاریس مدعی شدند ایران هیچ نشانه ای از اینکه مجموعه پیشنهادها و مشوق های غرب برای تعلیق غنی سازی اورانیوم را به طور جدی بررسی می کند، نشان نداده است و موافقت کردند که قطعنامه ای را توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر کنند که این کشور را به توقف غنی سازی اورانیوم مجبور کند. 

جان بولتون، پس از این جلسه به خبرنگاران گفت که او امیدوار بوده است در این هفته قطعنامه شورای امنیت علیه ایران آماده شود و مدعی شد مخالفت عمده ای با آن دیده نمی شود.
او گفت این قطعنامه خواستار توقف غنی سازی اورانیوم و فراوری پلوتونیم در ایران شده است. مقام های ایران بارها تأکید کرده اند که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز و برای تهیه انرژی است. 

جلسه ایی که به تعویق افتاد
پیش از این بحران خاورمیانه ، جلسه شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ای علیه فعالیت های هسته ای ایران را به تعویق انداخته بود.
خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از دیپلمات های اروپایی، می نویسد، آمریکا هفه گذشته اعلام کرد که پیش نویس قعطنامه ای که از ایران می خواهد غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، در اوایل این هفته توسط 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به تصویب خواهد رسید.
این تصمیم در پی جلسه وزرای خارجه کشورهای 1+5 در پاریس، اتخاذ شد که در آن جلسه در واکنش به پاسخ ندادن ایران به بسته پیشنهادی غرب، توافق شد که پرونه هسته ای ایران به شورای امنیت بازگردانده شود. 

روز دوشنبه جلسه شورای امنیت پشت درهای بسته تشکیل شد ولی به جای پرونده اتمی ایران، بحران خاورمیانه و درگیری ها فزاینده بین نیروهای اسرائیل و حزب الله لبنان مورد بحث قرار گرفت. 

درخواست رهبران گروه هشت

رهبران هشت کشور صنعتی شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و آمریکا که برای شرکت در نشست سالانه این گروه در شهر سن پترزبورگ روسیه گردهم آمده بودند روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از ایران  خواستند که به بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 در قبال تعلیق غنی سازی پاسخ مثبت دهد.
مقام های ایران اعلام کرده اند که تا پایان مردادماه پاسخ خود را به این پیشنهادها اعلام می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین