کد خبر: ۴۸۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
علم‌الهدی مطرح کرد:

شهادت امام حسن(ع) محصول تفکیک رهبری سیاسی از رهبری مرامی

امام جمعه مشهد گفت: شهادت امام حسن(ع) محصول تفکیک رهبری سیاسی از رهبری مرامی است.
آفتاب‌‌نیوز :
 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به حادثه جان‌گداز و فجیع زلزله غرب کشور به همه داغ‌دیدگان و مصیبت‌زدگان تسلیت گفت وضمن تشکر از همه افرادی که برای کمک به زلزله‌زدگان فعالیت کردند، اظهار کرد: با این وجود مسئله تمام نشده و هوا سرد است و این افراد شدیداً نیازمند امکاناتی از قبیل پوشاک، پتو،مواد غذایی، آب‌معدنی، برنج و روغن هستند و هرکس چه افراد، چه نهادها، چه هیئت‌ها، چه انجمن‌ها و خیریه‌ها به هر نحوی برای آن‌ها امکان دارد در اسرع وقت این امکانات را به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند.

وی ادامه داد: همچنین از همه عزیزانی که در آن‌جا زحمت کشیدند، مخصوصاً ارتش و سپاه و بسیج که در مرحله اول عمده فعالیت را در نجات مردم از زیر آوار انجام دادند، متشکرم، طبیعی است امکانات اداری مسئولان یک استان توان و قدرت رسیدگی به این حادثه و بحران را ندارند و بایستی از نقاط دیگر مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها به آنجا اضافه شود  و با حرکتی جهادی و شبانه‌مشکل آب و برق و گاز را در آن مناطق حل کنند.

علم‌الهدی با بیان اینکه «متاسفانه یک عده عناصر سودجو درصدد بهره‌برداری از این حادثه هستند و نمی‌گذارند امکانات به دست نیازمندان برسد»، تصریح کرد: در این شرایط عزیزان انتظامی و امنیتی باید با یک تقسیم کار و مدیریت جهادی نقش عمده خود را ایفا کرده و دست افراد سودجو را قطع کنند و منطقه در یک امنیت کامل و مدیریت قاطع و همه‌گیر توزیع امکانات قرار گیرد و عزیزان آسیب‌دیده بیش از این رنج نبینند.

وی با اشاره به سال‌روز شهادت امام حسن مجتبی(ع)، خاطرنشان کرد: خداوند بشر را شهروند یک و دو خلق نکرده و اینگونه نیست که بگوییم یک عده از انسان‌ها که در زمان انبیا و اولیا زندگی می‌کردند شهروند شماره یک بودند و باید برایشان امام و پیغمبر و معصوم می‌آمد و این‌ها تحت تربیت مقام ولایت و اولیا اللهی قرار می‌گرفتند، اما بخش عظیمی از انسان‌ها اکنون شهروند شماره دو هستند و رهبر معصوم نمی‌خواهند.

امام جمعه مشهد افزود: اینگونه نیست و همه بشرها برای خداوند شهروند شماره یک هستند و خدا بین انسان‌ها در آنچه مقتضای رحمانیت پروردگار در عرصه هدایت است فرقی نگذاشته است. همچنین اینکه عده‌ای گفتند در آن زمان بشر از نظر عقلانیت در یک ضعف و نقصی بود و وحی و شریعت و پیغمبر لازم داشت و در حال حاضر انسان در آن نقض و کسر نیست و عقلش رشد کرده و خودش می‌تواند خودش را نجات دهد نیز یک پندار غلط و کفر آمیز است.

وی با بیان اینکه «منهای وحی بشر قدرت زندگی ندارد»، عنوان کرد: مدیریت هم در کنار وحی است و رهبری هم در کنار وحی است و در اساس اسلام رهبری سیاسی آمیخته با رهبری مرامی است و تمام مشکلی که در شکل مظلومیت عزیزان پیغمبر در دنیا بعد از پیغمبر ظاهر شد به دلیل تفکیک رهبری سیاسی و رهبری مرامی بود.

علم‌الهدی با اشاره به مظلومیت امام حسن مجتبی(ع)، سیدالشهدا(ع) و فجایعی که نسبت به اهل‌بیت آن‌ها پیش آمد، یادآور شد: این مسائل تنها برای این نیست که بگوییم اقتضائات سیاسی و حاکمیت‌های نابه کارانه آن زمان این فجایع را ایجاد کرد و ما هم امروز به خاطره آن فجایع عزاداری کنیم، یک انحراف سیاسی در آن روز بود که امروز هم ممکن است به سراغ مردم بیاید.

وی بیان کرد: یک اندیشه فاسد و باطل در میان امت به وجود آمد که امروز هم ممکن است همان اندیشه فاسد و باطل امت امروز را هم به همان بلا دچار کند و آن تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی دلیل پیوستن نیروهای لشکر امام حسن مجتبی(ع) به لشکر معاویه را همان فکر باطل عنوان کرد و گفت: آن 80 هزار نفری که به طرف معاویه برگشتند و امام حسن(ع) را رها کردند منطقشان جدایی رهبری سیاسی از رهبری مرامی بود و می‌گفتند برای روزه و نماز و خمس به امام حسن(ع) مراجعه می‌کنیم و مملکتمان را معاویه اداره کند ولو پسر هند جگرخوار و ابوسفیان است.

وی ادامه داد: رهبری سیاسی را از رهبری مرامی تفکیک کردند و نتیجه‌اش این شد و از دل آن تفکیک کربلا، مظالم بنی‌عباس، 14 سال زندانی شدن موسی‌بن جعفر و پاره‌پاره شدن جگر علی‌بن موسی الرضا در این سرزمین درآمد. خطری که امروز رهبری و امت اسلام را تهدید می‌کند، یعنی اگر بنای این تفکر باطل و اندیشه غلط در جامعه ما بیاید که ما رهبری سیاسی می‌خواهیم و رهبری سیاسی از رهبری مرامی جدا شود و رهبران مرامی بیایند برای ما مسئله غسل و نماز و روزه بگویند و رهبر سیاسی جدا از رهبر مرامی برای ما اقتصاد و سیاست اداره کند. اگر این شد تمام هستی و زندگی و آب و خاک شما را یک قالب در کیسه می‌گذارند و میریزند در دامان آمریکا و انگلیس و هستی‌تان را از شما می‌گیرند.

علم‌الهدی دلیل صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه را قرارگیری در برابر این بینش مردم برشمرد و تصریح کرد: حاکمیت دست خداست، اما قدرت دست مردم است و اگر مردم چنین بینشی پیدا نمی‌کردند که با علم به اینکه معاویه پسر هند جگرخوار و امام حسن(ع) پسر صدیقه اطهر است و با این حال به دلیل تفکیک رهبری مرامی از رهبری سیاسی معاویه را بر امام حسن(ع) ترجیح دهند و رسالت پیامبر را نادیده بگیرند به چنین روزی نمی‌افتادیم. همه فلاکت‌های امروز ما به دلیل انحراف رهبری از خط امامت است.

به گزارش ایسنا- وی اضافه کرد: مردم در زمان امام حسن(ع) این انحراف بینشی را پیدا کردند و قضیه به آن‌جا منتهی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین