کد خبر: ۴۹۱۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

یافته های جدید محققان: انتقال بیماری بوسیله مگس‌ها فراتر از تصورات است

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعه­ای به بررسی پتانسیل میکروبی مگس­ها با کمک روش­های مولکولی و بررسی توالی DNA پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، بنا به گفته محققان یک تیم بین­المللی، مگس نه تنها یک حشره مزاحم است، بلکه می­تواند یک ناقل پاتوژنی قوی نیز به حساب آید.

محققان با مطالعه میکروبیوم­های 116 مگس خانگی و مگس­های لاشه(از زیرراسته کوتاه­شاخکان) از سه کشور مختلف، دریافتند در مواردی این مگس­ها ناقل صدها گونه باکتری مختلف هستند که برای سلامت انسان مضر است. به دلیل اینکه مگس­ها در نزدیکی انسان زندگی می­کنند، دانشمندان مدت­ها درباره نقش آنها در انتقال و گسترش بیماری­ها تردید داشتند، اما مطالعه صورت گرفته در کالج علمی دانشگاه پنسیلوانیا شواهد بیشتری درباره خطر این حشرات ارائه داد.

پرفسور "دونالد بریانت"(Donald Bryant )، استاد بیوتکنولوژی و پرفسور"ارنست پولارد"(Ernest C. Pollard)، استاد بیوشیمی وبیولوژی مولکولی دانشگاه "پنسیلوانیا" درباره یافته­های این تحقیق گفتند: ما معتقدیم که خطر این حشرات می­تواند نشان­ دهنده نوعی انتقال پاتوژنی باشد که تاکنون از سوی مقامات سلامت عمومی  نادیده گرفته شده است. این حشرات ممکن است در زمان شیوع بیماری باعث انتقال سریع پاتوژن­ها شوند.

بنا به گفته "استفان شوستر"(Stephan Schuster)، استاد سابق بیوشیمی و بیولوژی مولکولی دانشگاه "پنسیلوانیا" و مسئول تحقیق دانشگاه صنعتی "نانیانگ" سنگاپور، محققان پیش از این توانستند بافت میکروبی اعضای بدن مگس­ شامل پاها و بال­ها را بررسی کنند. نتایج نشان داد پاها بیشترین ارگانیسم­های میکروبی را منتقل می­کنند. پاها و بال­ها بیشترین تنوع میکروبی را در بدن مگس دارند که نشان می­دهد باکتری­ها از این حشرات به عنوان شاتل انتقال هوایی استفاده می­کنند. به همین علت باکتری­ها طی انتقال بر روی سطح جدید زنده مانده، رشد و تکثیر می­یابند. این مطالعه نشان داد در صورت مهیا بودن سطح جدید برای رشد باکتری­ها هر مگس در هر پرواز یک مسیر کلونی میکروبی را از خود بر جا می­گذارد.

طی این تحقیق 15 نمونه "هلیکوباکترپیلوری" (Helicobacter pylori)، پاتوژن انسانی عامل زخم روده در انسان به طور گسترده­ای در مگس­های جمع­آوری شده در برزیل مشاهده شد. بنا به گفته شوستر تا پیش از این مسیر شناخته شده انتقال هوایی مگس­ها، ناقل احتمالی برای این بیماری در نظر گرفته نمی­شد.

"آنا کارولینا جان­کیوآرا" (Ana Carolina Junqueira)، استاد ژنتیک و ژنومیک دانشگاه فدرال ریودوژانیرو و دستیار پیشین در مرکز مهندسی علوم زیست محیطی سنگاپور گفت: روش­های ژنومیک و محاسباتی جدید دید تازه­ای را درباره انبوه میکروب­هایی که توسط مگس­ها منتقل می­شوند، فراهم می­سازند. این اولین بار است که کل ماهیت میکروبی DNA این حشرات ناقل با کمک روش­های بی‌طرفانه تشریح می­شود. مگس­های خانگی و مگس­های لاشه عامل اصلی انتقال در این مکانیسم شناخته می­شوند اما پتانسیل آنها برای انتقال میکروبی تا پیش از این به طور کامل و با استفاده از روش­های مولکولی و بررسی دقیق توالی DNA مورد آنالیز قرار نگرفته بود.

با این حال همه انواع مگس­ها مضر نیستند. محققان  این حشرات را در مواردی کمکی برای جامعه انسانی می­دانند که می­توانند به عنوان یک هواپیماهای بدون سرنشین زنده به صورت یک سیستم هشدار دهنده بیماری عمل کنند.

یافته­های این تحقیق در شماره جدید مجله Scientific Reports به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین