کد خبر: ۴۹۲۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

گدایان وارداتی در زیرپوست «شهر بدون‌ گدا» +عکس

سال‌هاست تبریز به شهر بدون گدا معروف است. اما گدایان وارداتی از داخل و خارج کشور با بی‌توجهی به این شهرت، پا در تبریز گذاشته‌اند. برای آن‌ها همین که تبریزی‌ها دست به جیب باشند کافیست.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش مهر، شبیه ما نیستند. نه اینکه یک چشم کمتر داشته یا شاخی روی سرشان باشد، فقط مثل ما نیستند؛ مثل ما نمی‌پوشند، مثل ما صحبت نمی‌کنند، مثل ما راه نمی‌روند، رنگ پوست‌شان شبیه رنگ پوست ما نیست و ...؛ البته نه اینکه از سیاره دیگری آمده باشند، نه! فقط از شکل و شمایل‌شان پیداست اهل تبریز نیستند.

البته آمدن‌شان هم مثل بقیه نیست که تبریز را برای گشت و گذار تاریخی یا خرید و فروش فرش و یا سوغات دیگر انتخاب کرده باشند، آن‌ها آمده‌اند تبریز تا دست و جیب‌شان را پر کنند. آن‌ها امیدوارند تبریزی‌ها دست و جیب‌شان را پر کنند!

«آقا تو رو قرآن یه کمکی بکن. همین الان از بیمارستان مرخص شدم می خوام برگردم به شهرم کرایه ماشین ندارم. خدا خیرت بده» یکی بعد از شنیدن این جملات دستش را می‌کند توی جیبش. دیگری نگاهش را به سمتی می‌دوزد که انگار نه نگار و کس‌دیگری کلماتی خرج می‌کند و به راهش ادامه می‌دهد ... .

صحنه‌ای که لایق فیلم «شهر بدون گدا» نیست

«این صحنه لایق فیلم شهر بدون گدا نیست.» این را مسئولان می‌گویند که صدای تکدی غریبه‌ها در قریب‌ترین نقطه‌های شهر به گوش‌شان رسیده است. آن‌ها می‌گویند تبریز شهر بدون گداست و باید این عنوان همچنان برای این شهر حفظ شود و نگذاریم برخی متکدی‌گران وارداتی از مناطق دیگر روی صفت این شهر مانور بدهند.

جبارزاده، استاندار سابق آذربایجان شرقی بارها در جلسات مختلف به مسئولان استانی و شهری نسبت به گداهای وارداتی هشدار داده بود: «متکدیان وارداتی به اعتبار «تبریز شهر بدون گدا» خدشه وارد می‌کنند.»

گدایان وارداتی در زیرپوست «شهر بدون‌ گدا»

و آنطور که قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های تبریز و مقایسه‌ای کوچک با تهران و سایر کلانشهرهای ایران نشان می‌دهد، تبریز شهر بدون گداست. اما حتی این مقایسه دلیل نمی‌شود ما بتوانیم چشم‌مان را به تعداد معدودی از گداهای وارداتی که عموما اهل این منطقه نیستند ببندیم.

بعد از ۳۰ روز، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی می‌شود. در این رویداد گردشگری بزرگ تبریز نمونه‌ای از شهرهای اسلامی خواهد بود.

در اواخر سال پیش که تعداد متکدیان وارداتی در تبریز به صورت محسوسی در شهر افزایش یافت، مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی گفت: «زمانی که گزارشی از سوی مردم به پلیس ارائه شود، این متکدیان جمع آوری می‌شوند و ظهور این متکدیان در تبریز به دلیل نزدیک بودن به نوروز است. این متکدیان نیز به زودی جمع‌آوری و به کشورهای خود بازگردانده می‌شوند.»

گدایان وارداتی در زیرپوست «شهر بدون‌ گدا»

نوروز، اتفاقی است که هرسال تکرار می‌شود و شاید حضور گدایان وارداتی در تبریز چندان برای مسافران داخلی عجیب و غریب جلوه نکند. اما بعد از ۳۰ روز، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی می‌شود. در این رویداد گردشگری بزرگ تبریز نمونه‌ای از شهرهای اسلامی خواهد بود.

گدایان وارداتی گاه از همین گوشه و کنار کشورمان هستند.که هیچ شباهتی به مردم منطقه شمالغرب کشور ندارند و گاه از مناطق دورتری مثل پاکستان هستند.

اخیرا خبرهایی از حضور باندها تکدی خارجی و داخلی در تبریز حکایت دارد که حاکی از عمق این معضل است.

کارشان سازمان‌یافته است

معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: «وقتی این گداها که اغلب اتباع کشورهای پاکستان هستند به تبریز آمده و بصورت متفرقه جلوی توقف‌گاه‌های ماشین‌ها، ورودی و خروجی شهرها مستقر می‌شوند، به نظر می‌آید که کار آنها سازمان‌یافته و حرفه‌ای است.

رحیم شهرتی‌فر از معضل دیگری با عنوان انتقال کودکان کار از شهرها و کشورهای دیگر به تبریز سخن می‌گوید. البته او مدعی می‌شود که این معضل را حل کرده‌ایم و با کمک و اطلاع‌رسانی‌های مردم خواهیم توانست معضل گدایان وارداتی را نیز برای همیشه از چهره تبریز پاک کنیم.

فرماندار سابق تبریز پای افراد سودجو را هم به میان این ماجرا می‌کشد: «برخی افراد با سواستفاده از منطقه و مستعد دانستن آن و بخاطر نبود گدا در تبریز، این شهر را هدف سودجویی قرار داده و گداهایی را از کشورهای پاکستان و... به این سمت سوق می‌دهند.»

گدایان وارداتی در زیرپوست «شهر بدون‌ گدا»

او باز هم از مردم می‌خواهد در صورت مشاهده متکدیان غیربومی در سطح شهر به موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، شهرداری، فرمانداری، کمیته امداد و همچنین موسسه جمع‌آوری متکدیان شهر تبریز خبر بدهند.

نمی‌گذاریم صفت «شهر بدون گدا» از کوچه پس‌کوچه‌های تبریز ربوده شود

بدنام‌کردن تبریز، شهر بدون گدا و ربودن این صفت از کوچه پس کوچه‌های این شهر، می‌تواند هدف کلان‌تر و زشت‌تری باشد و برخی از شهروندان و مسئولان معتقدند ورود گداهای وارداتی به تبریز آن‌چنان هم بی‌علت نیست.

اصمعی، مسئول امور پیگیری و جمع‌آوری متکدیان شهر تبریز به خبرنگار مهر می‌گوید: «مقامات استانی مصرانه پیگیر جمع آوری گداها چه وارداتی و چه داخلی ازسطح شهر تبریز می باشند و لکه دار شدن تبریز -شهر بدون گدا- را بر نمی‌تابند.»

به گفته اصمعی، بیشترین تعداد گداهایی که در سال‌های گذشته جمع آوری شده مربوط به سال های ۹۴ تا ۹۶بوده است که در مجموع ۱۵۸ نفر از گداهای پاکستانی از سطح شهرتبریز جمع آوری و تحویل اداره اتباع بیگانه داده شده است.

او با ابراز تاسف از اینکه در سال ۹۴بیش از ۴۵ نفر از این گداها پس از جمع‌آوری و فرستادن به ورامین تهران، دوباره به تبریز بازگشته بودند اعلام می‌کند: «با تمهیدات انجام‌گرفته آخرین باری که این گداها از سطح شهر تبریز جمع‌آوری شدند حدود ۱۰ روزی را در سازمان بهزیستی نگهداری شده و سپس تحویل اداره اتباع بیگانه شدند.»

دل‌رحمی، دری گشوده برای سوء استفاده

به عقیده اصمعی، دل‌رحمی مردم تبریز چیزی است که گدایان وارداتی بیش‌ترین سوءاستفاده را از آن می‌کنند: «همکاران ما در تعقیب تعدادی از گداها که اکثراً نیز دختربچه‌های حدود ۱۰ تا ۱۲ ساله بودند، مشاهده کردند که این افراد از دل‌رحمی شهروندان تبریزی سوء استفاده کرده و روزانه حتی درآمدی حدود ۲۰۰هزارتومان دارند.»

او از مردم تبریز می‌خواهد با تمام توان عنوان شهر بدون گدا را برای همیشه در این شهر نگه‌ دارند و نگذارند کسانی به آن خدشه وارد کنند. برای همین، دو شماره تلفن همراه و ثابت ۳۲۳۳۰۸۰۸ -۰۹۱۴۲۰۸۸۴۸۴ حتی در روزهای تعطیل در اختیار شهروندان تبریز است تا در صورت مشاهده متکدیان آدرس و مکان‌شان را گزارش بدهند.

حدود یک ماه تا آغاز سال ۲۰۱۸میلادی باقی مانده است. سالی که در آن تبریز، عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را خواهد داشت. کسی چه می‌داند، شاید همین صفت «شهر بدون گدا»، این عنوان را در مجامع بین‌المللی نصیب تبریز کرده است. شاید مسافری از آن‌سوی دنیا برای دیدن «یک شهر بدون گدا» تبریز را مقصد خود قرار دهد. باید هرطوری شده این عنوان را در کوچه و خیابان‌های تبریز در امان نگه داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین