کد خبر: ۴۹۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹

دیوانه، رنجیده‌ و بیزار/کماندویی که می‌خواهد قدرت را از اردوغان بازپس گیرد

برای بسیاری از طیف‌های سیاسی در ترکیه، حزب خوب که علامت یک خورشید زرد روشن را بر روی پرچم حزبی‌اش دارد، آخرین امید برای در هم شکستن قدرت مطلقه حزب عدالت و توسعه است که سال‌ها در قدرت باقی مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سرهنگ «علی تورکسن» می‌گوید حزبی که او به رهبری «مرال اکشنر» به آن پیوسته در نهایت سبب ساقط شدن حزب عدالت و توسعه از قدرت خواهد شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، سایت «میدل ایست آی» می‌نویسد: همه نمی‌توانند برای آغاز یک جنگ اعتبار کسب کنند اما سرهنگ «علی تورکسن» یکی از آن افراد است. در سال ۱۹۹۶ میلادی او رهبری تیمی را برعهده داشت که به جزیره مورد مناقشه‌ای در اژه به نام جزیره «کارداک» وارد شدند و در آنجا پرچم ترکیه را برافراشتند. نتیجه این اقدام چندین روز درگیری نظامی میان یونان و ترکیه بود که در نهایت با میانجی‌گری کشورهای خارجی پایان یافت. با این حال، تورکسن و ۱۱فرمانده دیگر به عنوان قهرمانان ملی به ترکیه بازگشتند. 

دیوانه، رنجیده‌ و بیزار/کماندویی که می‌خواهد قدرت را از اردوغان بازپس گیرد

امروز اما «تورکسن» بازنشسته، تهدید اصلی برای کشورش را از جانب ترکیه نمی‌بیند بلکه معتقد است که تهدید اصلی از جانب دولت آن کشور، یعنی دولت عدالت و توسعه است. پس از گذراندن بیشتر عمرش در ارتش و خودداری از ورود به سیاست او در نهایت تصمیم گرفت تا وارد حزب Iyi (در ترکی به معنای خوب) شود که اخیرا توسط سیاستمدار ناسیونالیست مخالف دولت عدالت و توسعه یعنی «مرال اکشنر» تشکیل شده است.

او می‌گوید: من پیش از این هرگز تصور نمی‌کردم که روزی به سیستم سیاسی ترکیه و یا پارلمان ملحق شوم. اما پس از انتخابات قبلی فکر کردم که باید برای کشورم کاری انجام دهم. این وظیفه من است. او که از استانبول با «میدل ایست آی» صحبت می‌کرد، افزود: مرال اکشنر روزی به من پیشنهاد داد تا به حزب‌اش بپیوندم، من گفتم که قبلا خود تصمیم گرفته بودم که به حزب ملحق شوم. 

این سایت می‌نویسد: برای بسیاری از طیف‌های سیاسی در ترکیه، حزب خوب که علامت یک خورشید زرد روشن را بر روی پرچم حزبی‌اش دارد، آخرین امید برای در هم شکستن قدرت مطلقه حزب عدالت و توسعه است که سال‌ها در قدرت باقی مانده است. اکشنر به عنوان یکی از چند سیاستمداری است که محبوبیت‌اش به شدت تهدیدی علیه اردوغان و وابستگان اوست. با این وجود، این حزب با چالشی دشوار مواجه است چرا که قدرت سیاسی و رسانه‌ای تحت کنترل دولت عدالت و توسعه است. 

دیوانه، رنجیده‌ و بیزار/کماندویی که می‌خواهد قدرت را از اردوغان بازپس گیرد

او می‌گوید: من در استانبول زندگی می‌کنم و هر روز به تعداد زیادی از مردم می‌گویم هر چند که پوشش رسانه‌ای کافی برای حزب خوب وجود ندارد با این حال، مردم درک می‌کنند که انتظارات زیادی از حزب ما وجود دارد‌. ما از طریق رسانه‌های اجتماعی و صحبت در خیابان‌ها این کار را انجام خواهیم داد و با مردم دیدار خواهیم داشت. شاید از دید بسیاری از مردم امروز کسی که بخواهد قدرت را از حزب عدالت و توسعه بازپس گیرد دیوانه به نظر برسد. ما به اندازه کافی دیوانه هستیم چرا که در ۱۵ سال گذشته به اندازه کافی از دولت عدالت و توسعه رنجیده‌خاطر شده‌ایم و از آن بیزار هستیم. 

این سایت می‌نویسد اگرچه «اکشنر» پیشتر در حزب ملی‌گرای افراطی «حرکت ملی» بوده و از آن حزب جدا شده با این حال، می‌خواهد تاکید کند که پروژه جدید‌اش چتر بزرگی است برای طیف وسیعی از ملی‌گرایان سکولار تا محافظه‌کاران مذهبی. نقطه اشتراک این طیف که می‌تواند آنان را متحد کند عزم‌شان برای کنار گذاشتن اردوغان و حزب‌اش از قدرت است. 

تورکسن می‌گوید علیرغم تحسین‌شدنش به دلیل عملیات‌اش علیه یونان، او قربانی بازی‌های سیاسی پشت‌پرده شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد طرح کودتای «ارگنه کون» که در آن این اتهام وارد شد که ملی‌گرایان افراطی سکولار درصدد توطئه برای ساقط کردن دولت عدالت و توسعه بودند، بازداشت شد. او به ۱۶ سال زندان به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل چهره‌های ارشد نظامی محکوم شد. او سه سال و نیم را در زندان گذراند و در سال ۲۰۱۴ میلادی آزاد شد. او می‌گوید عصبانی می‌شود وقتی که می‌بینید رسانه‌های دولتی مدعی شده‌اند که اکشنر در ارتباط با گولنیست‌هاست؛ این در حالیست که گولنیست‌ها و حزب عدالت و توسعه خود متحدان یکدیگر بودند و در زندانی کردن تورکسن و دوستانش نقش داشتند. 

او می‌گوید اگر ۱۵ سال گذشته را دنبال کنید، می‌بینید که بسیاری از طرفداران عدالت و توسعه از حامیان گولن بوده‌اند و امروز می‌خواهند همه چیز را فراموش گنند. او می‌گوید در آن زمان دولت عدالت و توسعه خود از مدارس گولنیستی در سرتاسر جهان حمایت کرد و سفرا را نیز مجبور به حمایت از آن کرد، امروز اما همه آن موارد را فراموش کرده است. او می‌گوید زمانی که در ارتش بود یاد گرفت که افسران نباید از یک ایده خاص سیاسی حمایت کنند و وظیفه‌شان فقط حفاظت از کشورشان است. امروز اما نظامیان سعی می‌کنند تا حمایت حامیان عدالت و توسعه را کسب کند. او می‌گوید: اکنون چگونه کسی می‌تواند با افتخار و خوشحالی بگوید که یک ترک است. 

میدل ایست ای می‌نویسد ظور حزب «خوب» نه تنها طرفداران دولت را نگران کرده که بسیاری از چپ‌گرایان نیز می‌گویند اعضای این حزب ملی‌گرایان افراطی هستند و به ژست آنان که با دست علامت پان‌ترکیستی گرگ را نشان می‌دهند اشاره می‌کنند. آنان همچنین در برنامه خود بر «ملت ترکیه» تاکید دارند و خواستار موضع گیری تند علیه یونان هستند. اگرچه این حزب در مانیفست خود گفته که نظر مساعدی نسبت به اقلیت‌های مذهبی در ترکیه دارد اما حتی به کردها و موجودیت آنان اشاره‌ای نکرده است. 

تورکسن اما می‌گوید که آن حزب رویکرد راست‌گرایانه‌ای در مورد کردها ندارد و مشکل اصلی را خشونت‌ها در جنوب شرقی ترکیه می‌داند که منجر به کشته‌شدن هزاران نفر شده است. او می‌گوید مشکل از تروریسم پ ک ک است. در نتیجه، از دید او باید فعالیت‌های پ ک ک و حامیان آن را خنثی کرد و آنان را از بین برد. او می‌گوید پس از آن می‌توانیم در کنار همدیگر زندگی کنیم با توجه به ایده آتاتورک؛ یعنی ترک بودن و خوشحال بودن. او می‌گوید ترک بودن را نه براساس قومیت بلکه براساس ایده تابعیت و شهروندی در ترکیه قلمداد می‌کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین