کد خبر: ۴۹۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸

پیشنهاد اردوغان برای تبادل زندانیان آلمانی با ژنرال‌های ترکیه

اردوغان در مذاکرات محرمانه بر سر زندانیان آلمانی در ترکیه، به برلین پیشنهاد معامله داده است. او گفته که دنیز یوچل، خبرنگار آلمانی را به شرط تحویل ژنرال‌هایی آزاد می‌کند که پس از کودتای نافرجام به آلمان گریخته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا  به نقل از وب‌سایت اشپیگل آنلاین، رئیس جمهوری ترکیه به دولت آلمان پیشنهاد کرده که دنیز یوچل، خبرنگار "دی ولت" را به شرط تحویل دادن ژنرال‌های پناهجوی ترک در آلمان آزاد کند. اردوغان این افسران را به دست داشتن در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ متهم می‌کند.

صدراعظم پیشین آلمان، گرهارد شرودر که با مقامات آنکارا درباره آزادی آلمانی‌های زندانی در ترکیه مذاکره می‌کند، این پیشنهاد اردوغان را غیرقابل قبول دانسته و آن را رد کرده است.

اشپیگل آنلاین می‌نویسد که اردوغان آلمانی‌های زندانی را به نوعی گروگان گرفته و از موضوع آزادی آنها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه ماه‌هاست موضوع استرداد ژنرال‌های ترکیه را مطرح می‌کند. آنکارا از برلین می‌خواهد که این افسران را که در کودتای نافرجام دست داشتند و از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند به این کشور تحویل دهد. اشپیگل آنلاین می‌نویسد بر اساس قوانین آلمان چنین معامله‌ای غیرممکن است.

انتقاد حزب چپ‌های آلمان

حزب چپ‌های آلمان از مخفی نگاه‌داشته شدن مذاکرات آزادی پتر اشتویتنر، زندانی آلمانی در ترکیه انتقاد کرده است. این گفت‌وگوها از طرف پتر آلتمایر، رئیس دفتر صدراعظم آلمان انجام گرفته بود. اشتفان لیبیش نماینده حزب چپ‌ها می‌گوید پارلمان آلمان در جریان مذاکرات دولت با ترکیه قرار نگرفته بود.

لیبیش از دولت آلمان خواسته که درباره مذاکرات با ترکیه توضیح دهد اما این درخواست به خاطر "منافع و مصلحت عمومی" رد شده‌ است. این نماینده حزب چپ‌ها به اشپیگل آنلاین گفته است که مخفی نگاهداشته شدن مذاکرات دولت آلمان با اردوغان غیرقابل قبول است.

آلتمایر در این گفت‌وگوها، دولت ترکیه را قانع کرد که اشتویتنر را آزاد کند. پتر اشتویتنر به اتهام "حمایت و پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی" در ترکیه به زندان افتاده‌ بود. او اواخر اکتبر در پی مذاکرات مقامات آلمانی با ترکیه پس از ۱۰۰ روز حبس از زندان امنیتی سیلوری آزاد شد.

در زندان‌های ترکیه علاوه بر دنیز یوچل، شهروندان دیگر آلمانی نیز در حبس به سر می‌برند. مشاله تولو یکی از این زندانیان است. او به عنوان روزنامه‌نگار و مترجم برای خبرگزاری چپ‌گرای اِتا کار می‌کند. سایت اینترنتی این خبرگزاری در ترکیه فیلتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین