کد خبر: ۴۹۵۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

تهدید باران‌های اسیدی در شرق مازندران

مصرف سوخت آلاینده مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا، خطراتی مانند مواجه شدن شرق مازندران با باران‌های اسیدی را به دنبال دارد.
آفتاب‌‌نیوز : نیروگاه شهید سلیمی هر چند از بزرگترین نیروگاه‌های خاورمیانه به شمار می‌رود و در ساحل دریای خزر و 22 کیلومتری شمال شهرستان نکا قرار دارد اما این نیروگاه به دلیل مصرف سوخت مازوت مشکلاتی را برای مردم این منطقه و نیز برای باغداران و کشاورزان ایجاد کرده و از آنجایی که این مازوت تولید باران اسیدی می‌کند می‌تواند بر تولیدات منطقه و همچنین بر طبیعت اثرات سو  داشته باشد.

هر چند رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرده بود که در سال جاری با وزارت نفت برای ممنوعیت استفاده از سوخت "مازوت" به توافق رسیدند و این لایحه تصویب شد که پس از بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان به نکا در مرداد 96 و با تقویت گاز مازندران، سوخت "نیروگاه شهید سلیمی نکا " به صورت کامل با گاز انجام می‌شود اما همچنان شاهد سوخت مازوت در این نیروگاه هستیم.

جمال ابوطالبی عبدالملکی عضو شورای اسلامی زاغمرز شهرستان بهشهر و مدیر انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز در حوزه میانکاله در گفت و گو با ایسنا، می گوید: با توجه آنکه اعلام شده بود که استفاده سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا تعطیل شده اما این روند همچنان ادامه دارد و برای محیط زیست منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ از آنجایی که جریان هوا از غرب به شرق استان می‌وزد دود ناشی از سوختن مازوت بر روی منطقه میانکاله اثرات مخرب دارد و سلامت باغات منطقه و جمعیت انسانی را تهدید می‌کند.

ابوطالبی می افزاید: ذرات دود مازوت بر روی سکوی منازل مسکونی و بر روی برگ‌های درختان قرار می‌گیرد و موجب آلودگی می‌شود. من به وزیر نفت که برای افتتاح گاز عسلویه به استان مازندران آمده بود نامه‌ای دادم اما اثری داده نشد.

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز، عنوان می کند: از آنجایی که گاز عسلویه به استان مازندران رسیده حال مشکلی در زمینه این کار وجود ندارد و باید سوخت آن تغییر کند؛ این مشکل باید در اولویت باشد تا مصرف سوخت مازوت قطع شود؛ آسیب‌های فراوان در زمینه پوشش گیاهی محیط طبیعی و محیط انسانی منطقه را تهدید می کند و از آنجایی که اقتصاد منطقه در باغ مرکبات خلاصه می شود تمامی میوه‌های آن به دلیل باران اسیدی ناشی از مازوت بازار پسندی محصولات را کاهش داد.

وی خاطرنشان می کند: ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست در جلسه سازمان های مردم نهاد عنوان کردند مصرف مازوت بحثی ملی است و خودمان نیز به این روند مصرف مازوت در نیروگاه شهید سلیمی معترض هستیم و طرف صحبتمان وزارت نیرو است؛ به آنها نیز اعتراض خود را ابلاغ کردیم اما وزارت نیرو در جواب عنوان کرد ما ناچاریم از مازوت استفاده کنیم زیرا به دلیل تحریم؛ مازوت به خارج از کشور صادر نمی‌شود و باید داخل کشور مصرف شود.

وی می افزاید: مکانی برای انبار مازوت که از نفت خام تهیه می شود وجود ندارد و به علت فراوانی به نیروگاه ها ارسال می شود. با توجه به تمامی موارد بیان شده و حال که گاز به مازندران رسیده باید مصرف مازوت در این نیروگاه قطع شود.

پرستو ملکی مسئول انجمن رفتگران طبیعت استان مازندران، نیز درباره سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا در گفت و گو با ایسنا، می گوید: این نیروگاه پیش از سال 50 گذشته بنیان گذاری شد و دو شرکت اتریشی و آلمانی آن را تأسیس کردند و اصرار به مصرف سوختی داشتند که زیان زیست محیطی نداشته باشد.

ملکی می افزاید: نیروگاه پایه گاز سوز دارد در حالی که از مازوت استفاده می‌شود و مازوت سوختی بسیار آلاینده است. در نیروگاه شهید سلیمی نکا روزانه بیش از 8 هزار تن مازوت می‌سوزد که این سوخت از آنجایی که اثرات مخرب زیست محیطی دارد بر روی خاک و آب و طبیعت، پرندگان و ماهی‌ها اثرات سوء ایجاد می‌کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه سوخت مازوت این کارخانه را وقتی وارد شهر نکا شوید به خوبی حس می کنید، می گوید: این نشان می‌دهد که این سوخت به چه میزان اثرات زیست محیطی مخرب ایجاد کرده است.

وی درباره علت استفاده از مازوت توسط این نیروگاه، می گوید: علت استفاده از مازوت در این نیروگاه ها، مهیا نشدن پالایشگاه های جدید است و اینکه به دلیل نبود مکان ذخیره مجبور به مصرف مازوت هستند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین