کد خبر: ۴۹۶۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

علائم سکته مغزی چیست؟

یک مسئول در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان گفت: بی‌حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا یک طرف بدن، می‌تواند از علائم سکته مغزی باشد.
آفتاب‌‌نیوز : «جواد مرادی» اظهار کرد: سکته مغزی شاید به اندازه سکته قلبی در میان مردم جدی گرفته نمی‌شود، در حالی که عوارض و عواقب سکته مغزی بسیار دردناک‌تر از سکته قلبی است.

وی تصریح‌ کرد: بیشتر مردم نسبت به سکته قلبی حساسیت زیاد و شدیدی دارند و در صورت بروز هرگونه درد و ناراحتی در قفسه سینه و حتی شکم و گردن به سرعت به اورژانس مراجعه می‌کنند، این در حالی است که در مواجهه با افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، گاه ناتوان مانده و نمی‌توانند کمک چندانی کنند.

این مسئول افزود: داشتن اطلاعات کافی از علایم سکته مغزی با توجه به حساسیت این بیماری می‌تواند کمک‌رسان افرادی باشد که دچار سکته مغزی شده‌اند.

وی ادامه داد: زمان طلایی در مواجهه با این بیماران در حالت ایده‌آل سه ساعت و در خصوص بعضی بیماران خاص تا 4.5 ساعت است. تأثیر مثبت این درمان از سال‌ها قبل و در مطالعات وسیع و متعدد به اثبات رسیده و امروز اصلی‌ترین درمان سکته مغزی محسوب می‌شود. البته در گروه کمی از بیماران این درمان باعث برگشت کامل علائم شده و در بقیه موارد در طولانی مدت باعث کاهش نقص و ناتوانی ناشی از سکته مغزی می‌شود.

مرادی گفت: برای رسیدن به این درمان مطلوب باید مردم همان حساسیتی را که نسبت به سکته قلبی دارند نسبت به سکته مغزی داشته باشند و به سرعت این بیماران را به مراکزی که توانایی درمان صحیح و مناسب سکته مغزی دارند، برسانند.

وی با اشاره به این‌که افراد باید نسبت به علایم سکته مغزی آگاهی لازم داشته باشند تا بتوانند به فردی که دچار سکته مغزی می‌شود کمک کنند، گفت: بی‌حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا یک طرف بدن، می‌تواند از علایم سکته مغزی باشد. همچنین ندیدن ناگهانی یک یا دو چشم، مشکل ناگهانی حرکتی و سرگیجه و از دست دادن تعادل، مشکل تکلم، سردرد ناگهانی بدون دلیل از علایمی است که نشان‌دهنده این است که فرد دچار سکته مغزی شده است.

مرادی ادامه داد: برای تأیید این‌که فرد مبتلا به سکته مغزی است می‌توانید یک آزمایش سریع به نام F.A.S.T انجام دهید، درخواست کنید که لبخند بزند و بررسی کنید که اگر یک سمت صورت او بی‌حس و افتاده بود و یا یک قسمت صورت آن ناهموار بود، علائم سکته مغزی است.

این مسئول افزود: از شخص درخواست کنید که هر دو دست خود را بالا ببرد. اگر نمی‌تواند دستان خود را بلند کند، یا اگر یک دست به سمت پایین حرکت کند، احتمالا از یک سکته مغزی رنج می‌برند.

مسئول روابط‌ عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان افزود: با شخص صحبت کنید و از فرد سئوال ساده، مانند نام یا سن او را بپرسید. توجه داشته باشید که اگر کلمات در هنگام پاسخ دادن به شما دچار مشکل هستند یا خیر.

مرادی افزود: در صورت مشاهده این علایم در فرد حتماً با 115 تماس بگیرید و یا در کم‌ترین زمان ممکن فرد را به مراکز پزشکی تخصصی در درمان سکته مغزی رسانده شوند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین