کد خبر: ۴۹۶۴۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
در قالب راهبرد جدید امنیت ملی ترامپ مطرح شد

راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا منتشر شد/موضع‌گیری خصمانه آمریکا علیه ایران/ترامپ: برجام یک توافق جامع بد و فاجعه‌بار است/ایران یک بازیگر بدنهاد در خاورمیانه است

در راهبرد جدید امنیت ملی ترامپ که در 67 صفحه منتشر شد در جملاتی خصمانه و ضد ایرانی ایران بد نهاد و سرکش توصیف شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس‌جمهوری آمریکا راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را با تاکید بر شعار «آمریکا نخست» منتشر کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سند راهبرد امنیت ملی کشورش بر تسلط نظامی و اقتصادی واشنگتن در عرصه بین‌المللی تأکید کرده است.

راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا منتشر شد/موضع‌گیری خصمانه آمریکا علیه ایران/ترامپ: برجام «یک توافق جامع بد» است/ایران یک بازیگر بدنهاد در خاورمیانه است

ترامپ در این سند چارچوب دولت خود را درخصوص تهدیدهایی که متوجه آمریکا است، تبیین کرده است.

این سند ۶۸ صفحه‌ای از سوی کاخ سفید در حالی منتشر شده که قرار است به زودی رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن درباره آن سخنرانی داشته باشد.

ترامپ در بخش مقدمه این سند راهبردی نوشته است: در سال نخست ریاست‌جمهوری من، در عمل شاهد سیاست خارجی مبتنی بر رویکرد «آمریکا نخست» بوده‌اید. ما به منافع شهروندان و حفاظت از حقوق یکپارچگی کشورمان اولویت می‌دهیم.

در این سند بر چالش‌های قدرت در عرصه بین‌المللی در ابعاد اقتصادی و سیاسی اشاره شده است. راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا چین و روسیه را به عنوان چالشی علیه قدرت، نفوذ و منافع واشنگتن تلقی کرده است.

در این سند علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری، راهبرد امنیت ملی آمریکا در پنج بخش مختلف تبیین شده است.

در بخش نخست که با عنوان حفاظت از مردم، سرزمین و سبک زندگی در آمریکا منتشر شده، به مسائل مختلفی از جمله تأمین امنیت مرزها، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، سیاست‌های مهاجرتی، مقابله با افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته پرداخته شده است. تأمین منافع و امنیت آمریکا در فضای سایبری از جمله دیگر مباحثی است که در این بخش به آن اشاره شده است.

بخش دوم این سند راهبردی به ارتقای آبادانی در آمریکا می‌پردازد که در آن مسائل اقتصادی داخلی و خارجی، مسائل حوزه پژوهش و فناوری و تسلط در حوزه انرژی مورد اشاره قرار گرفته است.

بخش سوم این سند با عنوان حفاظت از صلح از طریق قدرت منتشر شده که در آن مباحثی در رابطه با احیای توانایی‌های آمریکا در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، هوافضا، سایبری، اطلاعاتی و صنایع نظامی مطرح شده است. در این بخش همچنین موضوع دیپلماسی و راهبردهای واشنگتن در قبال آن بررسی شده و ذیل این عنوان مباحث دیپلماسی رقابتی، ابزارهای دیپلماسی اقتصادی و حکمرانی اطلاعاتی مطرح شده است.

در بخش چهارم این گزارش به موضوع افزایش نفوذ آمریکا پرداخته شده و عناوینی از قبیل تعامل با شرکا، دستیابی به نتایج بهتر در فضای چندجانبه و اشاعه ارزش‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش پنجم این سند به تبیین راهبردهای آمریکا در فضای منطقه‌ای پرداخته که در آن به شش منطقه هند-آرام، اروپا، خاورمیانه، جنوب و مرکز آسیا، نیم‌کره غربی و آفریقا اشاره شده است.

دونالد ترامپ در مقدمه این گزارش خطاب به آمریکایی‌ها نوشته است: مردم آمریکا مرا انتخاب کرده‌اند که آمریکا یک بار دیگر عالی شود. من وعده دادم که دولتم امنیت، منافع و رفاه شهروندان ما را در اولویت نخست قرار دهد. وعده دادم که اقتصاد آمریکا احیا خواهد شد، ارتش بازسازی خواهد شد، مرزهای ما مورد حفاظت قرار خواهد گرفت، یکپارچگی ما حفظ خواهد شد و ارزش‌های ما اشاعه خواهد یافت.

ترامپ خاطرنشان کرد: آمریکا با جهانی بسیار خطرناک مواجه شده که از تهدیدهای متعدد و روزافزونی سرشار است.

در بخشی از نخستین راهبرد امنیت ملی ترامپ که روز دوشنبه و در 67 صفحه منتشر شد بار دیگر کاخ سفید در جملاتی خصمانه ایران را یک بازیگر سرکش و بد نهاد در منطقه توصیف کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از المانیتور، مقامات کاخ سفید در این‌باره به المانیتور گفته‌اند که واشنگتن در حال برداشتن گام‌هایی برای مقابله با آنچه آن را "توسعه طلبی ایران دانستند" است.

بنابر گفته این مقامات آمریکایی، ما بر استراتژی رییس‌جمهور در مورد ترامپ تاکید داریم و می‌دانیم که ایران یک بازیگر بدنهاد در خاورمیانه است.

در این راهبرد جدید همچنین اعلام شده است که ایران با استفاده از گروه‌های نیابتی، اشاعه‌ی تسلیحات و توسعه‌ی برنامه موشکی بالستیک خود پس از توافق هسته‌ای 2015سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه داشته است.

همچنین در ادامه این ادعاها مطرح شده است که ایران از گروه های تروریستی حمایت می کند.

 ترامپ، برجام را «یک توافق جامع بد» خواند

رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی خود را درباره استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا شروع کرد.

دونالد ترامپ در ابتدای سخنرانی خود ، همدردی خود را با آسیب دیدگان حادثه سقوط قطار در ایالت واشنگتن اعلام کرد.

وی با انتقاد از مواضع دولت‌های گذشته در آمریکا، آنها را به «بی توجهی به مردم آمریکا» متهم کرد؛ دولت‌هایی که به گفته او توافق‌های فاجعه‌بار با دیگر کشورهای جهان بسته است.

او گفت: «رهبران(دولت‌های قبلی) ما مشغول به ملت سازی در کشورهای خارجی بودند در حالی که در ساختن ملت و کشور مان در داخل ناکام بودند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه توافق هسته‌ای ایران را «یک توافق جامع بد» خواند.

ترامپ در ادامه انتقادات از دولت‌های قبلی آمریکا تصریح کرد: «آنها تهدید هسته‌ای کره شمالی را نادیده گرفتند، یک توافق فاجعه‌بار، ضعیف و بد با ایران بستند و به تروریست‌هایی از قبیل داعش اجازه دادند که بخش‌های وسیعی را در اقصی نقاط خاورمیانه را کنترل کنند».

وی با تکرار ادعای بی اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «برای مقابله با برنامه اتمی ایران و بستن مسیرش به سمت سلاح اتمی، من سپاه پاسداران را به خاطر حمایت آن از تروریسم تحریم کردم و من عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره اعلام کردم».

او با انتقاد از مواضع دولت‌های قبلی به ویژه در زمینه امنیت مرزها و موضوع مهاجرت و روادید گفت: کشوری که مرز نداشته باشد، کشور نیست.کشوری که خود را برای پیروزی در جنگ آماده نکرده باشد، قادر به پیشگیری از وقوع جنگ نخواهد بود.

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی خودش با تاکید بر پیروزی‌های «بزرگ» آمریکا در جنگ با داعش در سوریه و عراق گفت: «ما ارتش بزرگی و با عظمت داریم».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه روسیه و چین را «رقبای» ایالات متحده خواند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، باز هم از تهدید کره شمالی حرف زد و گفت که آمریکا و متحدانش همه اقدامات لازم را برای خلع سلاح اتمی شدن(شبه جزیره کره) و اینکه این رژیم نتواند جهان را تهدید کند، انجام خواهند داد.

ترامپ افزود: به این مشکل(کره شمالی) باید خیلی قبل‌تر از این و زمانی که بسیار آسانتر بود، رسیدگی می‌شد اما به این مشکل رسیدگی خواهد شد چرا که ما چاره دیگری نداریم.

وی با تاکید بر اینکه فشار بیشتر آمریکا بر کره شمالی به سخت‌ترین تحریم ها علیه این کشور منجر شده است، ما متحدانمان را در تلاشی بی‌سابقه‌ برای منزوی کردن کره شمالی متحد کرده‌ایم. با این حال، کارهای بیشتری باید انجام شود.

منابع: خبرگزاری‌های فارس و ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
ترامپ گفته اول امریکا.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین