کد خبر: ۴۹۶۷۸۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
۱۲ هزار تن گاز و ذرات آلاینده در هوای پایتخت حبس شده

در آلوده‌ترین روز سال تنفس می‌کنیم/يباید منتظر باد و باران باشیم؟

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: امروز( ۲۹ آذر) آلوده‌ترین روز سال است. پیش از این ۱۲ آبان و ۲۸ آذر،‌ با شاخص ۱۵۱ آلوده‌ترین روزهای سال بودند اما امروز شاخص هوای تهران به عدد ۱۵۸ و هوای ناسالم برای همه رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
لیلا نظری در این باره گفت: پایداری و سکون هوای تهران طی هفته اخیر باعث شده همه آلودگی که از اگزوز وسایل نقلیه طی روزهای اخیر تولید شده بوده، در آسمان تهران انباشته شود و این آلودگی که از پنجشنبه( ۲آذر) تا به امروز ادامه داشته، طی هفت روز متوالی ۱۴ هزار تن گازها و ذرات آلاینده را در هوای پایتخت حبس کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به گفته نظری اگرچه در روزهای اخیر تردد خودروها از در منازل بصورت زوج و فرد انجام می‌شود اما برای آلوده شدن تهران، وسایل نقلیه طی روزهای پیش از این، تلاش خود را انجام داده بودند. ضمن اینکه طی روزهای اخیر موتورسیکلت‌ها که عامل ۱۰ درصد ذرات معلق و ۱۸درصد سایر آلاینده‌های شهر هستند نیز آزادانه تردد کرده‌اند.

هوای آلوده در شهرها اجتناب‌ناپذیر است؟

همچنین مدیرکل محیط زیست استان تهران به انتقادات درباره موثر نبودن اقدامات کارگروه کاهش آلودگی هوا واکنش نشان داد و گفت: بخشی از آلودگی در شهرها اجتناب ناپذیر است و جز لاینفک کلانشهرهای دنیاست. کیومرث کلانتری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از دستگاه‌ها در کارگروه کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری ندارند، گفت: محدودیت‌هایی که به صورت مسکن تصمیم‌گیری می‌شود، قطعا موثر است و ضروری بوده و باید انجام شود.

او ادامه داد: در همه دنیا وقتی شرایط آلودگی هوا پیش می‌آید؛ تصمیمات مسکن‌واری برای آنجا اتخاذ می‌شود ما نیز همین اقدامات را انجام دادیم، البته با این اقدامات وضعیت آلودگی هوا پایین نمی‌آید و در حال ثبات باقی می‌ماند در حال حاضر نیز آلایندگی در حد ۱۵۰ باقی مانده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره تعطیلی ادارات و دیگر دستگاه‌ها غیر از مدارس با توجه به آلودگی هوا گفت: تعطیلی شهر تابع ضوابطی است که کارگروه کاهش آلودگی هوا باید درباره آن تصمیم بگیرد، از سوی دیگر باید متوسط ۲۴ ساعته شاخص آلودگی هوا به ۲۰۰ برسد تا بتوانیم چنین تصمیمی بگیریم، اما با تدابیری که اندیشیده شده شاخص آلودگی هوا در حد ۱۵۰ مهار شده است.

کلانتری با بیان اینکه در شرایط فعلی بهترین تصمیم برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: کم شدن آلودگی هوا منوط به این است که شرایط جوی ناپایداری ایجاد شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا تمهیدات کارآمدی اندیشیده نمی‌شود که ما هر سال در این فصل شاهد روزهای آلوده در تهران نباشیم، گفت: در سال ۹۲، ۲۰۰ روز آلوده در تهران داشتیم در حالی که روزهای آلاینده در حال حاضر به ۹۰ روز رسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: بخشی از آلودگی در شهرها اجتناب ناپذیر است و جز لاینفک کلانشهرهای دنیاست. تمام تلاش ما نیز بر این است که بتوانیم بر تعداد روزهای سالم بیافزاییم. در حال حاضر نیز پایداری هوا اتفاق افتاده و براساس اعلام سازمان هواشناسی هیچ تحرک در نقشه‌های هواشناسی دیده نمی‌شود، بنابراین ما باید عوامل آلاینده را کم کنیم و مردم نیز باید مشارکت بیشتری داشته باشند و بلافاصله پس از اتمام مدت طرح ترافیک با خودرو وارد خیابان نشوند.

آلوده‌ترین شهر کشور کجاست؟

 عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست نیز در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آلودگی شهر تهران، با تاکید بر اینکه تهران آلوده‌ترین شهر کشور نیست، خاطرنشان کرد: امروز تبریز، ارومیه، اهواز و همدان آلودگی بیشتر از تهران دارند.

وی درباره علت آلودگی‌های اخیر، گفت: وجود ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرون که حاصل احتراق ناقص سوخت است تنها عامل آلودگی شهرها محسوب می‌شود. این احتراق ناقص نیز به دلیل وجود نارسای‌هایی در خودروها است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه امروز اکسید ازت، اکسید گوگرد و ریزگردها هیچ کدام عامل آلودگی هوا نیستند، ادامه داد: به دلیل فناوری موجود در خودروها و موتورها و همچنین وضعیت سوخت گازوئیل، شاهد احتراق ناقص سوخت توسط وسایل نقلیه هستیم.

وی خودروهای سنگین، کامیون‌های فرسوده، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها را از اصلی‌ترین وسایل نقلیه عنوان کرد که با احتراق ناقص سوخت موجب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.

وی درباره اقدامات دولت برای کنترل و کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفت که از هفته آینده بررسی‌های لازم را درباره تردد خودروهای آلوده‌کننده هوا به شهرها انجام و برای ورود این خودروها از جمله خودروهای سنگین و خودروهای دولتی محدودیت‌هایی اعمال کند. در این زمینه معتقدیم که تصمیمات سختی باید اتخاذ شود گرچه که ممکن است برخی نارضایتی‌هایی ایجاد شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در کوتاه مدت نمی‌توان مشکلات آلودگی هوا و مسائل مربوطه را برطرف کرد، ادامه داد: صنعت خودروسازی باید خود را متحول کند و نمی‌تواند با تکنولوژی 20، 30 سال پیش کار خود را ادامه دهد.

کلانتری همچنین با تاکید بر اینکه گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف در زمینه اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا نتوانسته مشکلات موجود را حل کند، گفت: صنعت خودروسازی نمی‌تواند یک شبه ساخت موتورها را ارتقا دهد یا فعالیت خود را متوقف کند اما باید تلاش کند که در زمانی مشخص خود را متحول نماید.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند کل حمل و نقل را به دلیل ایجاد آلودگی متوقف کند اما این کار امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: دولت امروز با ایجاد محدودیت‌هایی در حمل و نقل و رفت و آمد خودروها تلاش می‌کند تا موضوع آلودگی هوا را کنترل کند.

«زوج و فرد»، طرحی‌ کم‌اثر برای کاهش آلودگی هوا

عضو هیئت‌علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی ضمن انتقاد از اجرای طرح زوج و فرد از در منازل به‌ عنوان یکی از تمهیدات کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا گفت: در صحت شاخص‌­های کیفیت هوا که از سوی سازمان محیط زیست و شهرداری اعلام می‌شود نباید هیچ شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد.

محمدعلی احترام با بیان اینکه امروزه طی مقالات علمی متعدد، اثربخشی طرح‌هایی مثل زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامتی شهروندان رد شده است، تصریح کرد: همه می‌دانیم که در شرایط کنونی، تنفس در هوای آزاد سم است و تا حد ممکن باید از تردد در فضای باز خودداری کرد اما وقتی دستور داده می‌شود که شهروندان از آوردن خودروی سواری در سطح شهر خودداری کنند حتی اگر بر کاهش آلودگی هوا نیز اثرگذار باشد، از آنجایی که شهروندان بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، خطرات بیشتری جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

شهروندان با اجرای طرح زوج و فرد در روزهای آلوده چه می‌کنند؟
وی با طرح این پرسش طرح‌هایی مثل زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا بر چه مبنایی اتخاذ می‌شود؟ گفت: باید بررسی شود افرادی که بر اثر اجرای طرح زوج و فرد، رفت وآمدشان محدود شده است چه راهکاری برای رفتن به مقصد اتخاذ می‌کنند؟ این دسته از شهروندان چند راه دارند؛ اول اینکه زودتر از ساعت ۶ از خانه خارج شوند و بعد از ساعت ۱۹ باز گردند(خارج از محدوده زمانی تعیین شده) یا از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده کنند که عملاً تأثیری بر کاهش آلاینده‌ها ندارد و چه بسا به دلیل فرسوده بودن تاکسی‌ها و تولید آلودگی،وضع بدترشود. به عنوان مثال شخصی باید خودرو یورو۵ خود را در خانه بگذارد و با یک خودروی فرسوده به محل کار برود. در این صورت تنها به شهروندان هزینه تحمیل می‌­کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: راهکار دیگر شهروندان این است که با خودروی شخصی تردد کنند و جریمه شوند که باز هم تأثیری بر کاهش آلاینده‌ها ندارد و فقط درآمدزایی دولت را موجب می‌شود. در نهایت می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند که در این حالت باید مسیر طولانی را پیاده‌روی کنند و چون هوا آلوده است، شهروندان به شدت صدمه جانی می‌بینند.

هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است
احترام تأکید کرد: طبق اندازه‌گیری‌هایی که انجام داده‌ام، هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است بنابراین محدودیت ترافیکی چه اثری بر حفظ سلامت مردم دارد؟ مقالات علمی بسیاری در مورد نقش کمرنگ طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوا منتشرشده است بنابراین چرا باید سراغ این طرح برویم. ضمن اینکه با اجرای طرح زود و فرد شهروندان مجبور به پرداخت جریمه می‌شوند و به عبارت ساده‌تر این طرح تبدیل به محل کسب درآمد دولت نیز شده است.

سازمان محیط زیست و شهرداری نسبت به خرابی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا پاسخگو باشند
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه نسبت به در دسترس نبودن اطلاعات برخی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوای تهران نیز هشدار داد و گفت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر بهبود نسبی در توسعه تجهیزات پایش آلایندگی و نمایش اعداد برای مردم را شاهد هستیم، خراب بودن یا در دسترس نبودن برخی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در مواقع حساس یکی از موضوعاتی است که دستگاه‌های مرتبط  یعنی سازمان حفاظت محیط‌ زیست و شهرداری باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند زیرا انتظار می‌رود در شرایط کنونی همه ایستگاه‌ها بی‌وقفه فعال باشند و اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا را به‌صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چه کسی مسئولیت نظارت بر عملکرد درست و دقیق ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا را برعهده دارد و چرا باید بیشتر ایستگاه‌ها در چنین شرایطی خراب باشند، گفت: نباید در صحت شاخص‌­های کیفیت هوا که از سوی دستگاه‌های متولی اعلام می‌شود؛ هیچ شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد.

تهران نمی‌تواند در پایش آلودگی هوا استثنا باشد
احترام در بخش دیگری از صحبت‌های خود نسبت به محوریت عدد میانگین کیفیت هوای تهران نیز انتقاد کرد و گفت: در همه جای دنیا بر اساس ماکسیمم (بیشینه) شاخص کیفیت هوا برای شهر تصمیم گیری می‌شود اما برای تهران با این توجیه که وسعت زیاد است؛ میانگین شاخص کیفیت هوا در مناطق مختلف مبنای عمل قرار می گیرد. تهران نمی‌تواند از کل جهان مسثنی واقع شود بلکه برای این شهر هم باید بر مبنای بالاترین عدد کیفیت هوا تصمیم گیری و تمهیدات لازم برای کاهش خسارت‌های جانی  و مالی ناشی از آلودگی هوا در نظر گرفته شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین با طرح این پرسش که جبران هزینه‌های جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا که مردم متحمل می‌شوند، برعهده چه کسی است، گفت: بر اساس حقوق شهروندی که به درستی در دولت یازدهم منتشر شد و مورد توجه رییس جمهور است، حق سلامت یکی از بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود و بر اساس این منشور، تامین سلامت شهروندان برعهده دولت است اما در شرایطی که این حق دچار لطمه و خدشه می‌شود کدام دستگاه متولی جبران آن است؟

وی تأکید کرد: خسارت جانی و افت عملکرد اعضای بدن شهروندان براثر آلودگی هوا توسط کدام دستگاه جبران می‌شود؟ و چه کسی پاسخگوی کاهش کیفیت زندگی مردم به علت بروز آلودگی هواست؟ مردم برای جبران این حق باید به کجا شکایت ببرند؟ و اگر این خسارت‌ها به دلیل سهل‌انگاری و کوتاهی یک مقام مسئول اتفاق افتاده است کدام دستگاه باید ورود کند؟

کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا باید از ابتدای هفته تعطیلی مدارس را اعلام می‌کرد
احترام  در پایان ضمن انتقاد از روند مدیریتی شهر در شرایط بروز آلودگی هوا اظهار کرد: با اینکه سازمان هواشناسی کشور از ابتدای هفته، شرایط سکون جوی و افزایش غلظت آلاینده ها را پیش‌بینی کرده بود اما تصمیمات برای کاهش خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا روز به روز گرفته شد؛ در حالی‌که کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا می‌توانست از ابتدای هفته، تعطیلی مدارس را تا پایان هفته اعلام کند. در این صورت تعدادی از شهروندان تهران را ترک می کردند یا برنامه‌ریزی درستی برای نگهداری از فرزند خود در خانه انجام می­‌دادند، در این صورت ضمن حفظ سلامتی شهروندان از بار ترافیک و آلودگی شهر کاسته می شد.

در آلوده‌ترین روز سال تنفس می‌کنیم/ 12 هزار تن گاز و ذرات آلاینده در هوای پایتخت حبس شده

آمار بهشت‌زهرا و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران (۹۳-۹۰)نشان می‌دهد هر ماه که روزهای «هوا ناسالم» بیشتری داشته تعداد مرگ‌ها در تهران هم بیشتر شده.(فرارو)

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
یاشار
|
Syrian Arab Republic
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
12هزار تن به عبارتی میشود 12 میلیون کیلو. تقریبا نفری یک کیلو گرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
هوای الوده امروز نتایج , جنگ وتحریم گذشته است .
از رفتارهای احساسی وغیر منطقی کم سوادان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
وزیر نفت مربوط به نوع سوخت نیست
وزیر صنعت مربوط سوخت ناقص با تکنولوژی قدیمی خودرو نیست شهرداری به تراکم فروشی مربوط نیست .
پلیس به مدیریت ترافیک مربوط نیست .
.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
هوای الوده
به نوع سوخت و خودرو قدیمی و تراکم سکونت و مدیریت ترافیک و فرا مدیریتی کشور با دیدگاه کهنه فکری هزاران سال قبل ارتباط دارد.
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
0
دست مديران لايق شهرداري، شوراي شهر و ساير نهادهاي مسئول درد نكنه، خسته نباشيد و خدا قوت...!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
0
آقای زنگنه هم گفت مربوط به بنزین نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین