کد خبر: ۴۹۶۸۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

پاسخ روحانی به جامعه مدنی

رييس‌جمهور با صداي بلند مي‌گويد صداي مردم را شنيده‌ايم. اين امر نشان مي‌دهد كه صداي مردم بسيار رسا بوده و عكس‌العمل روحاني مطابق با جامعه مدني و در پاسخ به آنها بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنراني آقاي رييس‌جمهور حكايت از دو اتفاق شيرين در كشور داشت. يكي اينكه جامعه مجازي فرصت پرسشگري نسبت به دولت را براي جامعه ايراني فراهم كرده است. ممكن است ادبيات تند يا كند باشد اما اينكه بودجه كشور نمي‌تواند پشت درهاي بسته تصويب شود و مردم از آن مطلع نباشند، نشانه بسيار خوبي است. مردم در ايجاد فضاي پرسشگري و نقد نسبت به بودجه سالانه كشور سهيم بودند و اين توجه جامعه به سرنوشت خود را نشان مي‌دهد. اينكه هر كسي بتواند با هر ادبياتي نظرش را بگويد، يك گام بزرگ و مهم است. نكته شيرين ديگر اين است كه آقاي روحاني و دولتمردان نيز صداي فضاي مجازي را مي‌شنوند. اينكه فضاي مجازي ديدگاه‌هايي را ارايه كند گاهي خيلي جدي تلقي نمي‌شد و حتي شنيده نمي‌شد اما پاسخ آقاي روحاني به اين نقدها نشان مي‌دهد كه اين حرف‌ها امروز شنيده مي‌شوند.

 رييس‌جمهور با صداي بلند مي‌گويد صداي مردم را شنيده‌ايم. اين امر نشان مي‌دهد كه صداي مردم بسيار رسا بوده و عكس‌العمل روحاني مطابق با جامعه مدني و در پاسخ به آنها بوده است. تعامل دولت و جامعه مدني مي‌تواند بسيار براي كشور مفيد و موثر باشد. دوران انتخابات هم آقاي رييس‌جمهور با همين ادبيات حرف مي‌زد. دلنگراني اصلي‌اي كه جامعه مدني داشت اين بود كه رييس‌جمهور بنا به ملاحظات مختلف نسبت به گذشته تفاوت كرده باشد. البته مهم است كه اين ادبيات در عمق عملكرد آقاي روحاني هم نفوذ كند. نسبت به عملكرد آقاي رييس‌جمهور در انتخاب وزرا و در مورد بودجه گله‌گذاري‌هايي بود. دلنگراني‌هاي جامعه مبني بر تفاوت آقاي روحاني هشتگ ما پشيمانيم را به وجود آورد. اين عنوان اگر چه راديكال بود اما روح اين هشتگ اين پيام را مي‌رساند كه نبايد روحاني زمان انتخابات را گم كنيم.

*محمدعلي ابطحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب/روزنامه اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین