کد خبر: ۴۹۶۹۲۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

احتمال فعالیت گسل‌های ایپک و اشتهارد با بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر/زلزله پایتخت حاصل فعالیت گسل ماهدشت

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تشریح ابعاد زلزله شب گذشته تهران به بزرگای ۵.۲ ریشتر، اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل‌های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ‌تری در تهران و البرز شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره آخرین وضعیت زلزله تهران که شب گذشته به بزرگای ۵.۲ رخ داد و پس از آن زلزله‌های خفیف دیگری به وقوع پیوست به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: مرکز زلزله ۵.۲ ریشتری که شب گذشته رخ داد در ۳ کیلومتری شهر ملارد و به واسطه فعال‌شدن گسل ماهدشت در جنوب کرج بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه گسل ماهدشت سابقه فعالیت چندانی نداشته است و حداکثر بزرگای آن ۶ ریشتر است، افزود: گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد که بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر را دارند واقع شده است و احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال کند باید مردم احتیاط لازم را داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: چنانچه گسل ایپک و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت فعال شده باشند، خطر جدی تهران و البرز را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه همکاران مرکز تحقیقات در شبکه شتاب‌نگاری در حال رصد ایستگاه‌های شبکه شتاب‌نگاری هستند، گفت: تاکنون، حداکثر شتابی که دریافت کردیم از ایستگاه مرز آباد کرج با شتاب ۱۹۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده که نزدیک دو دهم شتاب ثقل را دارد که شتاب نسبتا بزرگی است.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: شتاب نسبتا زیاد زلزله نشان می‌دهد که ما باید ضمن حفظ آرامش، احتیاط لازم را به خرج دهیم و به راحتی نمی‌توان از کنار اتفاقی که رخ داده است، بگذریم.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در مرکز تحقیقات نیز همانطور که توسط سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شد این است که به ویژه ساکنان غرب تهران و در شهرهای نزدیک مرکز زلزله همچون اشتهارد، ملارد و شهر قدس مردم حتی الامکان خارج از خانه‌های خود باشند. مردم به ویژه در خانه‌های قدیمی و غیرمقاوم و غیرمهندسی ساز نباشند و در نزدیک ترین نقطه در نزدیک محل زندگی خود شب را طی کنند و اگر در منازل خود هستند ملاحظاتی را همچون قرار گیری در زیر لوستر، پنجره و اشیای خطرآفرین رعایت کنند.

بنابراعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شکرچی‌زاده همچنین گفت: بعد از زلزله ۵.۲ ریشتری چندین پس‌لرزه رخ داد که از بزرگای زلزله کم شده است و امید داریم که زلزله نخست زلزله اصلی باشد. بر حسب تجربه می‌توان گفت که ما تقریبا از زلزله دور هستیم اما در عین حال، این را با اطمینان کامل نمی‌توان عنوان کرد. زیرا تجاربی نیز در مقابل وجود دارد که زلزله می‌آید و این به عنوان پیش لرزه است.

وی افزود:  این احتمال نیز وجو دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ تری در تهران و البرز شود که به لحاظ علمی هیچ پیش فرضی را نمی‌توان رد کرد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: ما در شبکه شتاب‌نگاری در حال رصد هستیم و اگر اطلاعات دیگری باشد حتما اطلاع رسانی انجام می‌گیرد.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
1
این جمله که "مردم باید احتیاط های لازم رو داشته باشند" تامل برانگیزه.آخه مردم که نمیتونن زندگیشون رو بذارن برن. سهم احتیاط مسولین کجاست؟ اونی که تراکم فروخته کجاست؟همش مردم مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
1
گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل‌های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ‌تری در تهران و البرز شود.

اینها را به دانشکده فنی بخش نامه کرد و راهکارهای پژوهشی
برای ایندگان انجام دهند . نه ابنکه وقتشان صرف مقالات با کاربرد
خارجی , و انتظار دعوت از مراکز غیر بومی , با اموال مردم ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
0
اینقدر شایعه سازی کنید تا مردم را از ترس مرگ بکشید مسئول زلزله که با مسکن و شهر سازی نیست با لرزه نگاری است و مسئولیت مسکن و شهرسازی ساختن جاده و راه آهن و مسن و خرید هواپیماست نه غربی که تحریم شویم و پولش را بالا بکشند و تهیه تجهیزان همه اینهاست نه زلزله شناسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
0
0
راستش عالم و آدم میدونن زلزله ای که از طرف خداوند بزرگ بیاد، به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست.
اما زلزله ای که از طرف شیاطین انسان نما و ... بروز پیدا کنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یقیناً قابل پیش بینی هست (فقط مگه خدا به فریاد ناکثان برسد که بد عاقبتی برای خودشان رقم زده اند).
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین