کد خبر: ۴۹۸۰۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
یک درمانگر اعتیاد هشدار داد

دشواری ترک اعتیاد «گل» یا «حشیش» / رابطه روانگردانها با خودکشی و دگرکشی‌

یک درمانگر اعتیاد گفت: در حشیش ماده‌ای وجود دارد که از نظر میزان اعتیادآوری و وابستگی روانی نسبت به مورفین بسیار قوی‌تر است و فرد نمی‌توند به راحتی، اعتیاد به مصرف آن را ترک کند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر سعید صفاتیان گفت: اعتیاد زنان در کشور طی 10 سال گذشته رشد داشته و در حال حاضر نزدیک به ده درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در گروه زنان اگر تقسیم‌بندی اعتیاد صورت گیرد بیشترین میزان مصرف مواد بین گروه سنی 20 تا 35 سال است، در گروه سنی زیر بیست سال و در نوجوانان و حتی در کودکان و برخی نوزادان هم اعتیاد وجود دارد؛ اما نمی‌توانیم آن را به عنوان مبنایی برای وضعیت اعتیاد کشور محاسبه کنیم.

این درمانگر اعتیاد گفت: در بین دختران نوجوانان بیشترین موادی که مصرف می‌شود ماده "گل" یا "حشیش" می‌باشد که آن هم به علت اینکه تبلیغات سوئی است که توسط قاچاقچیان صورت می‌گیرد، مبنی بر اینکه "حشیش" و "گل" چون مرفین ندارند پس اعتیاد نمی‌آورند این در حالی است که در حشیش ماده‌ای به نام دلتا 9 تتراهیدروکانابینول (Δ9-THC) وجود دارد که از نظر میزان اعتیادآوری و وابستگی روانی نسبت به مورفین بسیار قوی‌تر است و فرد نمی‌توند به راحتی اعتیاد را ترک کند.

صفاتیان ادامه داد: وقتی دختران مصرف مواد را از سنین پایین مثلا 14 یا 15 سالگی شروع می‌کنند، عموماً بعد از چند سال مصرف سایر مواد روانگردان به خصوص شیشه در بین آنان متداول می‌شود.

وی بیان داشت: خانواده نقش مهم و اساسی در پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان دارد، خانواده‌ها حاضر هستند دختران نوجوان را برای کلاس کنکور در هر کجای شهر نام‌نویسی و هزینه کنند و بهترین استاد و معلم را بگیرند تا برای ورود به دانشگاه حاضر شود اما همین خانواده حاضر نیست به هیچ عنوان برای نوجوانش در خصوص فراگیری مهارت‌های زندگی کاری انجام دهد یعنی نوجوانش پیش روانشناس ببر د تا و بخشی از مهارت‌های زندگی همچون "تصمیم گرفتن" و "نه گفتن: را بیاموزد.

صفاتیان ادامه داد: با برخی از معتادان که صحبت می‌کنیم به این نکته اشاره می‌کنند که وقتی به ما مواد تعارف می‌کردند خجالت می کشیدیم "نه" بگوییم. متاسفانه این افراد نمی‌توانستند ارتباط خود را با دیگران مدیریت کنند، پس در اینجا نقش خانواده اهمیت بسزایی دارد وقتی به خانواده‌ها می‌گوییم این همه مطب مشاوره وجود دارد فرزندانتان را به مرکز ببرید می‌گویند اگر ما مثلا دخترمان را ببریم مشاوره، اطرافیان فکر می‌کنند دختر ما مشکل روانی دارد. جامعه  هنوز پذیرای این نیست که خانواده دختر نوجوانش را به مشاوره می‌برد تا مهارت زندگی یاد بگیرد.

وی افزود: نکته بعدی درباره خانواده‌هایی است که بیش از حد افراط و تفریط روی نوجوان‌هایشان دارند، ما خانواده‌هایی را داریم که وقتی فرزندش ساعت 4 از مدرسه تعطیل می‌شود اگر نیم ساعت دیرتر از ساعت مقرر به منزل بیاید زمین و زمان را بهم می‌ریزند که این نیم ساعت کجا بودی و از آن سمت هم خانواده هایی را داریم که اگر این دختر نوجوان ساعت 11 شب هم به خانه بیاید کسی از او سوال نمی‌کند کجا بودی.

این درمانگر اعتیاد گفت: متاسفانه امروزه اغلب خانواده‌ها توجهی به دوستان و همسالان فرزند خود ندارند و نمی‌دانند فرزندشان با چه کسانی ارتباط دارد، نمی‌دانند روابط عاطفی فرزندشان بیرون از منزل به چه صورت است یا اگر هم اطلاع دارند خیلی سختگیرانه با فرزند برخورد می‌کنند که این امر، ناشی از آن است که خانواده هم مهارت‌های "فرزند پروریگ را یاد نگرفته تا بداند چگونه با فرزندش برخورد کند.

صفاتیان بیان داشت: دختران جوان در خانواده‌های که پدر و مادر از هم طلاق گرفته اند و یا اعتیاد دارند نیز از ریسک بالایی برای مصرف مواد برخوردار هستند تاثیر گروه‌های هم سن وسال بسیار زیاد است وقتی دختری مصرف‌کننده مواد شده است کنار دختری که خانواده سالمی دارد باشد و مدام با او درباره مواد صحبت کند و به دختر گل یا حشیش تعارف کند دختری که مهارت "نه" گفتن ندارد نمی تواند تعارف او را رد کند و فکر می‌کند اگر اینکار را انجام دهد از آن جمع طرد می‌شود، مجموعه این عوامل باعث می‌شود که نوجوان به سمت مخدر کشیده شود.

وی بیان داشت: یکی دیگر از عوامل مهم در کشیده شدن دختران نوجوان وجوان به سمت مخدرها، داشتن اندامی موزون است، امروزه این مورد برای دختران از اهمیت بالایی برخوردار است و برای اینکه لاغر شوند به سمت مواد و غالبا "شیشه" کشیده می شوند و متاسفانه بیشتر در آرایشگاه‌ها با این مواد آشنا می‌شوند و به علت لاغر شدن تحت تاثیر پیشنهاد مصرف مواد قرار می‌گیرند که این موارد از علل شایع اعتیاد در زنان می‌باشد.

صفاتیان درباره عوارض مصرف مواد مخدر در دختران جوان گفت: مصرف مواد مخدر حتی با یکبار مصرف، بیماری‌هایی مثل توهم و هذیان را منجر می‌شود که این توهمات شامل توهم بینایی، شنوایی و دیداری و... خواهد بود دختران جوان پس از مصرف مواد دچار مشکلات روانی بسیاری خواهند شد و بعد از چند سال مشکلات جسمی همچون کبدی، قلبی و تنفسی خواهند داشت.

وی افزود: دخترانی هم که به علت لاغر شدن به مصرف "شیشه" روی می‌آورند به علت کمبود وزن دچار کاهش فشار خون و غش کردن و بعضا در مصرف‌های بالا دچار مرگ ناگهانی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این درمانگر اعتیاد گفت: خودکشی و دیگرکشی از دیگر عوارض مصرف این مواد روانگردان توسط دختران جوان می‌باشد یکی از علل خودکشی هایی که در جامعه می‌بینیم "سقوط از ارتفاع" یا "تصادفات جاده‌ای" است، اینها به دلیل مصرف روانگردان‌ها عموما توانایی تشخیص فاصله را ندارند. مثلا وقتی در حال رانندگی هستند اگر دیواری در فاصله 10 متری از آنها وجود داشته باشد فکر می کنند دیوار یک کیلومتر آنطرف تر است و با سرعت به سمت دیوار حرکت می‌کنند.

صفاتیان گفت: در بررسی صحنه تصادف توسط پلیس نیز مشخص می‌شود که اصلا خط ترمزی وجود ندارد و شخص نتوانسته فاصله را تشخیص دهد یا آنهایی که از ارتفاع خودشان را پرت می‌کنند قسمتی از مغز را که مربوط به سنجش ارتفاع است، از دست می‌دهند مثلا در موردی فرد از طبقه ششم ساختمان خود را به پایین پرت کرده بود وقتی با دوستانش درباره رفتار او پرسیدیم جواب دادند وی پنجره را باز کرده بود تا گل بچیند و این توهمات باعث از دست دادن جان وی شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین