کد خبر: ۴۹۸۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
عناصر خرابکار تکیه را آتش زدند

جزئیات تخریب ۸۰ درصدی تکیه درکه بر اثر آتش‌سوزی+عکس

صبح امروز دو خرابکار ماده آتش‌زایی را داخل تکیه درکه انداخته‌اند که ظاهرا موجب آسیب ۷۰ تا ۸۰ درصدی داخل این تکیه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
تکیه درکه توسط عناصر خرابکار آتش زده شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، صبح امروز دو خرابکار ماده آتش‌زایی را داخل تکیه درکه انداخته‌اند که ظاهرا موجب آسیب ۷۰ تا ۸۰ درصدی داخل این تکیه شده است.

تکیه درکه دوربین‌های مداربسته‌ای دارد که به نظر می‌رسد تصاویر این خرابکاران را ضبط کرده است.

جزئیات تخریب ۸۰ درصدی تکیه درکه بر اثر آتش‌سوزی+عکس

تکیه درکه تهران ثبت در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی نبوده است.

منیعی، مدیرکل حوزه شهردار منطقه یک در گفتگو با ایلنا؛ ضمن اظهار بی‌اطلاعی از جزئیات این اتفاق گفت: به ما هم اطلاع دادند که حسینیه‌ای در منطقه آتش گرفته و متحمل خسارت شده است.

جلال ملکی (سخنگوی سازمان آتش نشانی) هم در تشریح جزییات این حادثه به خبرنگار ما گفت: ساعت  1و 45 دقیقه بامداد امروز یک مورد آتش‌سوزی در  محله درکه به ایستگاه آتش‌نشانی اعلام می‌شود و 2 ایستگاه با تجهیزات کامل به محل اعزام می‌شوند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: آتش‌سوزی در یک حسینیه دو طبقه رخ داده بود و فرش و موکت و پارچه که در آنجا وجود داشت، دچار حریق شده بود.

وی با اشاره به اینکه این حادثه هیچ مورد مصدومیت با تلفاتی نداشته است، افزود: پس از خاموش شدن آتش توسط آتش‌نشانان، محل تحویل عوامل انتظامی شد. علت و حادثه و میزان خسارت در حال بررسی است.

محمد انشایی (مدیر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شمیرانات) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره قدمت این تکیه و ارزش تاریخی آن گفت: این بنا متعلق به دوره تاریخی پهلوی دوم است و نه تنها ثبت صنایع میراث فرهنگی نبوده بلکه حتی واجد ارزش هم شناخته نشده است. سقف بنا فلزی است و در آن از ایرانیت استقاده شده و درواقع عمالا کاشی‌کاری یا گچ‌بری خاصی که واجد ارزش‌گذاری به عنوان میراث فرهنگی باشد، در این تکیه تشخیص داده نشده است. درواقع تکیه درکه زمینی کوچک بوده که به مرور زمین‌های اطراف به آن اضافه شده و بزرگتر شده‌ است.

انشایی در توضیح درباره میزان خسارت ناشی از سوختن فرش‌های تکیه درکه نیز بیان کرد: فرش‌ها موجود در این بنا قدیمی‌تر بودند و عملا فرش‌های دستبافی بودند که توسط مردم به این حسینیه اهدا شده بودند.

وی افزود: هنوز تخمینی از میزان ارزش فرش‌های از دست رفته نداریم و همکاران یگان حفاظت ما در محل هستند تا به این موضوعات رسیدگی کنند.

گفته شده قدمت تکیه به حدود ۶۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بر روی کاشی آبی رنگی در کنار در این تکیه، تاریخ آخرین بازسازی آن در سال ۵۱ درج شده است حال‌آنکه مدیر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شمیرانات آن را بنای تاریخی و واجد ثبت در فهرست میراث فرهنگی نمی‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین