کد خبر: ۴۹۸۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸

بازگشت به زندگی شمشادهای هیرکانی

کارشناس گیاه پزشکی اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت که تعدادی از درختان شمشاد خشک شده بر اثر آلودگی آفت شب پره در پارک جنگلی سی سنگان جوانه زده اند .
آفتاب‌‌نیوز :
آفت موسوم به شب پره برگخوار نخستین بار در مازندران خرداد ماه سال 95 در شمشادهای 50 هکتار از پارک جنگلی بنفشه چالوس مشاهده شد و به دلیل سرعت بالای زادآوری این گونه مهاجم در سراسر جنگل‌های شمال پراکنده شد.

شمشاد گونه همیشه سبز بومی و کمیاب جنگل‌های شمال ایران است که ارزش دارویی بالایی برای درمان بعضی از بیماری ها دارد.

حسین لزربنی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت که با بررسی های میدانی صورت گرفته در منطقه پارک جنگلی سی سنگان نوشهر شاهد رویش و جوانه زدن مجدد دستکم 10 درصد از شمشادی که خشکیده بودیم .

وی افزود : با وجود اینکه مبارزه با افت شب پره شمشاد به محض مشاهده در تمامی 580 هکتار از مناطق جنگلی شمشاد پارک سی سنگان انجام شده بود ، ولی شمشادها خشک شده بودند ولی اکنون با جوانه زدن دوباره در حال بازگشت به زندگی هستند.

این کارشناس منابع طبیعی بر ضرورت ادامه مبارزه با این آفت برای حفظ شمشادهای باقی مانده و تازه جوانه زده تاکید کرد و اظهار داشت : بر اساس برآوردهای انجام شده حداقل یک میلیارد و 500 میلون تومان اعتبار برای ادامه روند مبارزه با این آفت در 900 هکتار جنگل شمشاد منطقه غرب مازندران نیاز است.

لزربنی افزود : 25 هکتار درخت های شمشاد منطقه ' گلند رود ' نوشهر با دریافت اعتبارات به موقع و مبارزه با آفت شب پره شمشاده هم اکنون شرایط خوب برخوردار بوده و شمشادها سرسبز هستند.

وی با بیان اینکه آفت شب پره همزمان با گرم شدن هوا در بهار از لاروها بیرون می آیند ، گفت که باید در فصل زمستان با استفاده از تله‌های فرومونی و نوری برای ردیایی و از بین بردن شب پره بالغ و همزمان محلول پاشی با مواد بیولوژیک برای از بین بردن لارو استفاده کرد و تامین بموقع بودجه مورد نیاز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

لزربنی با اشاره به وجود حدود هشت هزار و 500 هکتار عرصه شمشاد در غرب مازندران ، افزود که در حال حاضر 3 هزار و 200 هکتار از این عرصه به دلیل آلوده شدن به آفت شب پره از بین رفته است.

580 هکتار شمشادها پارک جنگلی سی سنگان ، 104 هکتار ذخیره توساتک ، 82 هکتار ذخیره جیسا شهرستان عباس آباد و درخت های شمشاد داخل طرح ها ، سه هزار و 200 هکتار درخت شمشاد آلوده به آفت شب پره غرب مازندران را شامل می شود.

مساحت پارک جنگلی سی سنگان در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است.

هم اکنون از گستره حدود 1.9 میلیون هکتار عرصه های جنگلی شمال کشور، حدود 72 هزار هکتار آن رویشگاه های شمشاد است.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

این گونه درخت به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و 200 متری در مناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین