کد خبر: ۴۹۸۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

مبادله زندانیان اوکراینی و جدایی‌طلبان در آستانه سال نو میلادی

اوکراین و جدایی‌طلبان حامی روسیه، بزرگ‌ترین مبادله زندانیان را از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۴ صورت داده و در آستانه سال نو میلادی، صدها زندانی را به خانواده‌هایشان بازگرداندند.
آفتاب‌‌نیوز :
بیش از ۱۰ هزار تن در درگیری‌های اوکراین کشته شده‌اند و علیرغم آتش‌بسی که از سال ۲۰۱۵ اعلام شد، هنوز به طور روزانه تلفاتی گزارش می‌شود.

بر اساس قراردادی که برای مبادله زندانیان تنظیم شد، کی‌یف باید بیش از ۳۰۶ زندانی را به شورشیان تحویل داده و ۷۴ زندانی خود را بازپس‌ گیرد.

پترو پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین در شبکه اجتماعی خود نوشت: همه ۷۴ زندانی اوکراینی هم‌اکنون در خانه خود و در خاک تحت کنترل ارتش ما هستند.

به گفته پوروشنکو، در میان زندانیانی که به اوکراین بازگشتند، یک مورخ و یکی از سربازانی که در یکی از شدیدترین درگیری‌ها در سال ۲۰۱۴ از فرودگاه دونتسک دفاع کردند نیز حضور دارند.

شمار دقیق زندانیان مبادله شده مشخص نیست. به نوشته خبرگزاری تاس، ویکتور مدودچوک، نماینده اوکراین در مذاکرات صلح گفت، برخی از زندانیانی که در حبس اوکراین قرار دارند، بازگشت به مناطق تحت کنترل شورشیان را نپذیرفتند.

تاس به نقل از مدودچوک نوشت، بخش امنیتی دولت اوکراین اعلام کرد که ۱۰۳ زندانی دیگر هنوز در دست جدایی طلبان هستند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۸، زندانیان بیشتری مبادله شوند.

مسئولان مسکو در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند. اوکراین و متحدان غربی‌اش مسکو را به حمایت از جدایی طلبان حامی روسیه با تامین مالی، تسلیحات سنگین و قرار دادن سربازان در اختیار آنان متهم می‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانول ماکرون، رییس جمهور فرانسه، در بیانیه‌ای مشترک از مبادله این زندانیان استقبال کردند و از دو طرف خواستند که زندانیان باقی‌مانده را نیز آزاد کنند.

وزارت امور خارجه آلمان نیز این اقدام را حرکتی برجسته در اجرای توافق آتش‌بس مینسک و اقدام انسانی مهمی در آستانه سال نو میلادی دانست.

توافق مینسک به منظور پایان دادن به درگیری‌های اوکراین تنظیم شد که در سال ۲۰۱۵ توسط طرف‌های اوکراینی، روس و آلمانی به امضا رسید.

این مبادله زندانیان در حالی صورت گرفت که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه درخواست کرد که "خشونت‌ها در شرق اوکراین را کاهش دهد".
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین