کد خبر: ۴۹۹۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰

انتقاد تازه به شهرداری دوران قالیباف: خودهمه‌کاره‌پندار شده بود!

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران بابیان اینکه مدیریت قبلی شهرداری تهران دچار رویکرد خود همه‌کاره پنداری شده بود، اظهار کرد: باید در تدوین سند برنامه سوم شهرداری تهران نقش، جایگاه، مسئولیت‌ها و حدود مداخلات حوزه مدیریت شهری در شئونات زندگی مردم، با پرهیز از هرگونه افراط تفریط به‌صراحت تعیین شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدحسن رسولی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه پیش‌نویس سند برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران، گفت: ساماندهی اولیه و طراحی تدوین این برنامه به‌خوبی صورت گرفته است، امیدوار هستیم که محصولات برآمده از این ساماندهی نیز با مطالبات مردم مناسب باشد.

وی گفت: همواره بین اختیارات یک‌نهاد و مسئولیت‌های آن رابطه کاملاً مستقیمی وجود دارد و ملاک عمل شهرداری باید با رعایت اصل واقع‌بینی همراه باشد، متناسب با اسناد بالادستی، تعریف واقعی از نقش، جایگاه، مسئولیت‌ها و اختیارات حوزه مدیریت شهری در سند برنامه سوم ارائه شود، همچنین باید متولی برنامه‌ریزی شهرداری و شورای شهر از رویکرد مدیریت گذشته پرهیز کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، گفت: مدیریت قبلی شهرداری تهران دچار رویکرد خودهمه‌کاره‌پنداری شده بود، تقریباً در همه امور، شهرداری خود را همه‌کاره می‌دانست و به همین دلیل شهر گران اداره می‌شد همچنین متقابل باید از خودکم‌پنداری نیز پرهیز کنیم و رویکردمان باید رویکردی مبتنی بر نقش و وظایف قانونی‌مان باشد تا بتوانیم میان مدیریت شهری و حکمرانی و حکمروایی تفکیک قائل شویم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی و سایر قوانین، شهرداری‌ها اساساً مسئولیتی در حکمروایی خوب یا حکمرانی خوب ندارند. خواهش می‌کنم در همان ابتدای کار، در تولید و به‌کارگیری این ادبیات دقت کنیم، چون بعد گرفتار خواهیم شد. امور حاکمیت بر اساس قانون اساسی متوجه دولت است و دولتمردان باید پاسخگو باشند.

رسولی گفت: ما دولت‌شهر نیستیم، هنوز در حوزه خدمات عمومی شهری فاقد یک سیستم مدیریتی یکپارچه شهری هستیم، یعنی خدمات همانند آب، برق، گاز، تلفن، آموزش و غیره جز وظایف نیروهای حاکمیتی است و بر عهده شهرداری‌ها نیست به همین دلیل باید با یک نگاه واقع‌بینانه به برنامه سوم ورود پیدا کنیم.

وی گفت: باید درجایی که طبق قانون مسئول هستیم، کاملاً مسئولانه بایستیم و مأموریت‌هایمان را تعریف کنیم، درجایی که طبق قانون وظیفه‌ای نداریم به مردم بگوییم که ارتباطی به مدیریت شهری ندارد، به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی نباید ورود کنیم.

رسولی گفت: باید با همکاری دولت و همراهی مجلس برای برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران حدودی  در حوزه مدیریت شهری تعیین کنیم تا در پایان چهار سال آینده کارنامه قابل دفاعی داشته باشیم در غیر این صورت به خطا خواهیم رفت.

این عضو شورای شهر افزود: جزئیاتی از روند تعیین حدود در برنامه سوم در کمیسیون برنامه بودجه شورا در حال بررسی است اما خواهش می‌کنم که از عبارات و ادبیاتی استفاده شود که بر اساس اختیارات قانونی مدیریت شهری باشد.

خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین