کد خبر: ۴۹۹۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
این اعتراضات مربوط به ایرانیان هستند نه ترامپ و آمریکا

انتقاد «سی ان ان» و «نیویورک‌تایمز» از موضع ترامپ درباره اعتراض‌های خیابانی ایران: این مسئله امریکا نیست

بعید به نظر می‌رسد که توئیت‌های ترامپ از سوی کسانی که در خیابان‌ها هستند مورد توجه قرار گیرند. ترامپ فردی است که قانون ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان را صادر کرده و علیه برجام موضع‌گیری کرده و تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «آرون دیوید میلر» معاون رییس مرکز مطالعاتی «وودرو ویلسون» در یادداشتی انتقادی در شبکه خبری «سی ان ان» نسبت به موضع مداخله‌جویانه دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا درباره اعتراضات اخیر در ایران انتقاد و می‌نویسد: «مشخص نیست که آیا این نسخه‌ای موفق‌تر از بهار عربی خواهد بود یا خیر. آیا یک بهار فارسی است یا یک تظاهرات کوتاه‌مدت. اما یک چیز روشن است. امریکا باید یک نفس عمیق کشیده و واقعیت را بپذیرد که نفوذ محدودی بر روی تظاهر‌کنندگان و حکومت ایران در خیابان‌ها دارد. این بدان معنا نیست که واشنگتن باید مانند گیاه گلدان منفعلانه رفتار کند. آمریکا نباید اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد.

به گزاش آفتاب‌نیوز، این تحلیلگر سیاسی در ادامه می‌نویسد: «ترامپ نباید معترضان را تشویق به حضور در خیابان می‌کرد. دولت ترامپ باید از حمایت علنی از معترضان خودداری کند. این مشابه اقدامی است که جورج بوش پدر در سال ۱۹۹۱ میلادی انجام داد.»

انتقاد سی ان ان و نیویورک‌تایمز از موضع ترامپ درباره اعتراض‌های خیابانی ایران

او در ادامه با توصیه به دولت ترامپ مبنی بر اینکه اعتراضات اخیر را به آمریکا گره نزند، می‌نویسد: «این مسئله امریکا نیست. ایران فارغ از این که ترامپ چه بگوید و چه نگوید خواهد گفت که تظاهرات اخیر کار امریکاست. اما با توئیت‌های اخیر ترامپ که نوشته اکنون زمان تغییر است، ایران به خود کم‌تر زحمت خواهد داد که توجیهی برای استدلال‌اش پیدا کند و خواهد گفت ترامپ آشکارا خواستار تغییر نظام است. ترامپ احتمالا واکنش‌اش به آن چیزی است که سیاست شکست خورده اوباما می‌داند. اما بعید به نظر می‌رسد که توئیت‌های ترامپ از سوی کسانی که در خیابان‌ها هستند مورد توجه قرار گیرند. ترامپ فردی است که قانون ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان را صادر کرده و علیه برجام موضع‌گیری کرده و تحریم‌های بیشتری را علیه ایران  اعمال کرده است. در نتیجه، این که ایا ایرانیان او را به عنوان ناجی خود قلمداد می‌کنند یا خیر پرسش‌های بسیاری وجود دارند.

اکنون تصمیم ترامپ در ۱۱ ژانویه درباره تمدید یا عدم تمدید لغو تحریم‌های ضد‌ایرانی نیز مهم هستند. به نظر می‌رسد که تصمیم ترامپ تحریم‌های دوباره ایران است و قصد دارد اروپایی‌ها را نیز در این مسیر با خود همراه سازد.

این تحلیلگر سیاسی در پایان می نویسد: «در حال حاضر این یک موضوع ایرانی است نه امریکایی.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز با انتشار گزارشی با اشاره به این که موضع اخیر ترامپ در حمایت از معترضان در ایران واکنش او به موضع اوباما در قبال اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ است که از نظر او انفعالی بوده، می‌نویسد تحلیلگران نگران هستند که صبر ترامپ تمام شود و او تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند و در نهایت برجام را لغو کند یا سبب برهم خوردن آن شود.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین