کد خبر: ۴۹۹۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

جزئیات نحوه واگذاری خانه به خانواده‌های معلول

معاون توانمندسازی و مسکن بهزیستی مازندران از طرح‌های جدید این سازمان برای خانه‌دار شدن خانواده‌های معلولان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
«نورالدین علاالدینی» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تأمین مسکن مددجویان بهزیستی استان مازندران اظهار کرد: در بحث تأمین مسکن مددجویان بهزیستی مازندران قراردادی با بسیج سازندگی استان مازندران بسته شد و طی این قرارداد در حوزه روستایی  برای هر خانواده‌ای که دارای زمین باشد، برای مسکن با متراژ ۵۵ متر مربع، آورده مددجو برای ابتدای کار ۵ میلیون تومان بوده و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی و سهم بلاعوض نیز از سوی بهزیستی مازندران هم‌چنین مشارکت از سوی بسیج سازندگی  در نظر گرفته شده است.

معاون توانمندسازی و مسکن بهزیستی مازندران با تأکید بر این‌که این زمین باید در بافت روستایی باشد و بتوان برای آن پروانه ساخت گرفت، خاطرنشان کرد: تنها در این صورت ساخت مسکن برای خانواده‌های معلول در قرارداد با بهزیستی قرار می‌گیرد.

علاالدینی با بیان این‌که هزینه‌های اجرایی بسیج با کمک بلاعوض بهزیستی تأمین می‌شود، افزود: در این راه بسیج به همراهی بهزیستی و مددجویان آمده است. هم‌چنین اگر خانواده‌ای بخواهد منزل 65 متری بسازد آورده خانواده 11میلیون تومان، سهم بهزیستی 10میلیون تومان و دو میلیون تومان نیز اداره‌کل بهزیستی به این مبلغ اضافه کرده که معادل 12 میلیون تومان می‌شود و در این قرارداد همه مراحل ساخت و ساز، اعم از طراحی نقشه ساختمان، اجرا و ساخت با مسئولیت اجرایی بسیج سازندگی است.

وی با اشاره به این‌که یک خانه 65 متری حدود 60 میلیون هزینه ساخت دارد، گفت: برای خانه‌دار شدن خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی خانواده‌ای که یک قطعه زمین دارد یک وام روستایی 4 درصد و 5 میلیون تومان آورده را عهده‌دار می‌شود.

معاون توانمندسازی و مسکن بهزیستی مازندران در خصوص نحوه بازپرداخت تسهیلات گفت: پرداخت اقساط وام‌های دریافتی مسکن توسط مددجویان طی بازه زمانی 5 تا  12 سال با نرخ بهره چهار درصد است.

علاالدینی در خصوص نظارت ساخت این واحدهای مسکونی خاطرنشان کرد: خانه‌های ساخته شده با تایید ناظرین بنیاد مسکن انجام شده و به صورت تک واحده است و از آنجایی که هزینه ساخت خانه‌های ویلایی نسبت به واحدهای آپارتمانی بیشتر است از طرح تجمیع از سوی خانواده‌های تحت پوشش استقبال می‌شود.

وی علت ساخت مسکن برای معلولان، به‌صورت ویلایی را استقبال نکردن خانواده‌های تحت‌پوشش بهزیستی و دارای معلول، به صورت تجمیع تصمیم بر احداث برشمرد و افزود: احداث ساختمان چند طبقه با مالکیت چند خانواده معلول از نظر هزینه برای خانواده‌ها مقرون به صرفه است. در این راستا تاکنون ۴۰ واحد احداث ساختمان آغاز شده و برخی خانواده‌ها نیز مشکل آورده اولیه برای ساخت دارند.

معاون توانمندسازی و مسکن بهزیستی مازندران گفت: در راستای توانمندی خانواده‌های معلولان در آورده اولیه برای ساخت مسکن، از انعقاد تفاهم‌نامه جدیدی با بسیج تحت عنوان «موسسه مسکن بسیجیان» خبر داد که طی این قرارداد این موسسه برای ساخت مسکن مددجویان تحت پوشش بهزیستی از آنان آورده اولیه در شروع کار دریافت نکرده و در اواسط اجرای ساخت فاکتور ارائه کرده و مددجو به آن می‌پیوندد.

علاالدینی در بحث خانواده‌های دارای دو معلول خاطرنشان کرد: در سال گذشته سهمیه خانوار شهری و روستایی 120 سهم بوده که ۳۰ میلیون تومان در حوزه شهری وام بلاعوض با معافیت‌های انشعابات آب برق و گاز و در حوزه روستایی در خانواده‌های دو معلول و بیشتر ۱۸ میلیون وام بلاعوض از سوی بهزیستی با ۲۰ میلیون وام قرض‌الحسنه با معافیت‌های آب و برق و گاز بوده که پرداخت می‌شده است.

وی هم‌چنین تصریح کرد: این قرارداد در دولت تدبیر و امید میان اداره‌کل بهزیستی، بنیاد مسکن بنیاد مستضعفان و انجمن خیرین و سهم بلاعوض از سوی بهزیستی استان پرداخت می‌شد که ساختمان‌ها احداث و تحویل داده شد اما  در سال جدید این سهم به اتمام رسیده است و با تجدید اعلام نیاز از سوی اداره‌کل بهزیستی استان از بهزبستی کشور، درخواستی مبنی بر  ۲۵۰ سهمیه جدید برای ‌های دومعلول و دو معلول بیشتر، مطرح کرده که موافقت آن اعلام شده است و این سهمیه تا ماه آینده به مازندران اختصاص داده می‌شود.

معاون توانمندسازی و مسکن بهزیستی مازندران افزود: برای خانواده‌های دو معلول و بیشتر در فضای شهری برای ساخت مسکن ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی سازمان بهزیستی و در فضای روستایی ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. هم‌چنین در حوزه شهری بدون تسهیلات  بوده و در حوزه روستایی با تسهیلات ۲۰ میلیونی قرص‌الحسنه به مددجویان پرداخت می‌شود و معافیت‌های آب، برق و  گاز  در  هر دو حوزه شهری و روستایی وجود دارد.

علاالدینی علت پرداخت تسهیلات برای روستائیان و پرداخت نکردن این تسهیلات در حوزه مسکن شهری را هدایت مردم به سمت روستاها عنوان کرد و افزود: خانوارهای دو معلول و دو معلول سایرین شامل « تک‌معلول‌ها و زنان بی‌سرپرست» که در فضای روستایی و شهری از زمین برخوردار هستند و پروانه ساخت داشته باشند می‌توانند به بهزیستی شهرستان‌ها مراجعه تا خدمات به آنان ارائه شود. هم‌چنین ظرفیت استفاده از شرایط  ویژه ساخت مسکن  برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در حوزه دو معلولی، ۲۵۰ واحد و در حوزه تک معلولی، ظرفیت آزاد است که تاکنون برای ۲۰۰واحد با بسیج قرار داد بسته شده و تا ۵۰۰ واحد نیز ظرفیت وجود دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین