کد خبر: ۵۰۴۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶

ساعت آخرالزمان تکان خورد/به فاجعه نزدیک‌تر شده‌ایم؟

«بولتن دانشمندان اتمی»، عقربه‌های نمادین «ساعت آخرالزمان» را تغییر داد و آن را روی ۲ دقیقه مانده به نیمه‌شب تنظیم کرد. دلیل این اقدام، افزایش نگرانی‌ها در مورد تسلیحات هسته‌ای و عدم واکنش به تغییرات اقلیمی است.
آفتاب‌‌نیوز :
هم‌اکنون فقط ۲ دقیقه تا نیمه‌شب بشریت زمان باقی است. «ریچل برانسون»، رئیس بولتن دانشمندان اتمی اعلام کرد: «به خاطر خطرهای غیرمعمول زمان حاضر، کمیته علم و امنیت بولتن، عقربه‌های ساعت آخرالزمان را ۳۰ ثانیه به زمان فاجعه نزدیک‌تر کرد. این نزدیک‌ترین وضعیت ساعت به آخرالزمان است و پیش از این، تنها یک‌بار روی این وضعیت تنظیم شده بود: سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) و در اوج جنگ سرد».

شرح عکس: لارنس کراوس (چپ)، مدیر پروژه اوریجینز (منشأها) در دانشگاه ایالتی آریزونا و رابرت رازنر، استاد دانشگاه شیکاگو از ساعت آخرالزمان ۲۰۱۸ رونمایی می‌کنند.

ساعت آخرالزمان تکان خورد/به فاجعه نزدیک‌تر شده‌ایم؟

ساعت آخرالزمان چیست؟
ساعت آخرالزمان، ساعت نمادینی است که بولتن دانشمندان اتمی، هر سال آن را تنظیم می‌کند و به این روش، نشان می‌دهد که آیا رویدادهای سال گذشته، بشریت را به نابودی نزدیک یا از آن دور کرده است.

بولتن دانشمندان اتمی (Bulletin of the Atomic Scientists) گروهی غیرانتفاعی است و ریشه در فعالیت دانشمندان دانشگاه شیکاگو دارد که هرچند در پروژه منهتن و ساخت نخستین بمب‌های اتمی همکاری داشتند، اما با استفاده از آن و رقابت تسلیحاتی هسته‌ای مخالف بودند.

ساعت آخرالزمان هرچه به نیمه‌شب نزدیک‌تر باشد، نشان می‌دهد که احتمال وقوع فاجعه‌ای جهانی بیشتر شده است. از سال ۱۹۵۳‌(۱۳۳۲) که بشر برای نخستین بار بمب هیدروژنی را آزمایش کرد، ساعت آخرالزمان تا این اندازه به نیمه‌شب نزدیک نشده بود. در مقابل، سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) که جنگ سرد به پایان رسید؛ این ساعت روی ۱۷ دقیقه مانده به نیمه‌شب تنظیم شد.

چرا به فاجعه نزدیک‌تر شده‌ایم؟
به عقیده متصدیان ساعت آخرالزمان، گسترش رقابت تسلیحاتی هسته‌ای و افزایش خطر استفاده از آن‌ها، لفاظی‌های سیاسی خطرساز و عدم واکنش مناسب به تغییرات اقلیمی، امنیت جهان را در وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته قرار داده است.

توسعه برنامه نظامی هسته‌ای کره شمالی و به دنبال آن، رجزخوانی‌های متقابل این کشور و ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین خطر سال گذشته ارزیابی شده است. عدم واکنش مناسب کشورهای جهان به تغییرات اقلیمی، خطر بعدی است که در آینده بقای بشر را تهدید می‌کند و تنها راه پیشگیری از آن سرنوشت، اقدام فوری در زمان کنونی است. برای این کار، همه کشورهای جهان باید تولید آلاینده‌های گلخانه‌ای خود را مهار کنند.

به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته، ساعت آخرالزمان روی ۲٫۵ دقیقه به نیمه‌شب تنظیم شد که مهم‌ترین عامل حرکت ۳۰ ثانیه‌ای آن، واکنش به فعالیت‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» و موفقیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بود. امسال اما متصدیان این ساعت اعلام کرده‌اند که «دونالد ترامپ مسلح به سلاح هسته‌ای که آزادانه به هر اقدامی در جهان دست می‌زند، خطرناک‌تر از چیزی است که پارسال تصورش را می‌کردیم.»

منبع: USA Today


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین