کد خبر: ۵۰۵۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵

این رویا واقعی می‌شود؟

مدتی است که فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی با نظارت سازمان صداوسیما آغاز شده است و ادامه فعالیت این شبکه‌ها که به راحتی با نصب گیرنده‌های داخل خانه‌ها قابل دسترس هستند، می‌تواند گامی در مسیر تحقق رویای تاسیس تلویزیون‌های خصوصی در ایران باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
راه‌اندازی تلویزیون خصوصی مستقل در کشورمان همواره با موانع و خط قرمزهایی همراه بوده است، اما به نظر می‌رسد که با پیشرفت و افزایش شبکه‌های اینترنتی این موانع تا اندازه‌ای رو به کاهش هستند.

مدتی است این فرصت فراهم شده که شبکه‌هایی با ساختار خصوصی با تولیت و زیر نظارت سازمان صداوسیما، راه‌اندازی شوند؛ محتوای این شبکه‌ها در یک سیگنال مشخص پس از نظارت و تایید ناظران پخش، از طریق تجهیزات فنی این سازمان پخش می‌شود.

تاسیس شبکه‌های اینترنتی که طبیعتا از انحصار سازمان صداوسیما کم می‌کند، می‌تواند با بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و راه‌کارهای نوین در جذب مخاطب بسیار موفق باشد. در همین راستا چند روز پیش شبکه اینترنتی «تیوا» اعلام کرد که سریال «سایمدانگ» با بازی بازیگر نقش «یانگوم» و با دوبله مینو غزنوی و منوچهر والی‌زاده از پنجم بهمن ماه از این شبکه پخش خواهد شد و طبیعی است که انتشار چنین خبری بر تعداد علاقه‌مندان به دریافت این شبکه بیفزاید.

این تلویزیون تعاملی یکی از تلویزیون‌های اینترنتی فعال کشور است که پس از دریافت مجوز از سازمان صداوسیما در سال ۹۵، تولید و انتشار محتوای تصویری در فضای اینترنت را در دستور کار قرار داده است. این سرویس از طریق وب سایت، اپلیکیشن (اندروید و آی او اس) و به‌زودی از طریق دستگاه گیرنده خانگی تیوا (تیباکس) قابل دریافت است.

البته تجربه فعالیت و تاسیس تلویزیون‌های خارج از سازمان صداوسیما را می‌توان به پیش از تاسیس تلویزیون‌های تعاملی مربوط دانست.

در همین راستا شبکه ماهواره‌ای «ولایت» در تیرماه ۱۳۸۹، توسط آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و به ریاست سید محمد حسینی قزوینی تاسیس شد. همان‌طور که در سایت رسمی این شبکه عنوان شده است، شبکه «ولایت» یک شبکه مستقل تلویزیونی غیردولتی ـ غیرانتفاعی است که جهت تثبیت و تحکیم بنیان‌های تئوریک و تقویت علمی مبانی نظری و پاسخگویی به شبهات و سؤالات و دفاع از اندیشه‌های متعالی اسلام ناب شیعی تاسیس شده است.

در ادامه این روند، شبکه «افق» نیز با مشارکت سازمان‌های خارج از صداوسیما در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۹۳ به صورت رسمی افتتاح شد؛ البته در آن زمان این اقدام صداوسیما مبنی بر تاسیس شبکه‌ای با مشارکت سازمان‌های خارجی با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه بود و بسیاری این اقدام را مشابه حرکت روی لبه تیغ برشمردند. این اقدام از یک طرف می‌توانست نویدبخش افزایش مشارکت سازمان‌ها با صداوسیما و کم شدن انحصار این سازمان و از سوی دیگر هم می‌توانست اعمال نظرات سلیقه‌ای و سفارشی شدن آثار تلویزیونی را به دنبال داشته باشد. حال اینکه کدام یک از این دیدگاه‌ها با تاسیس شبکه «افق» تحقق یافت، بسته به نظر مخاطبان دارد.

مدت‌ها پیش از تاسیس این دو شبکه، انتقادهای زیادی به انحصاری بودن سازمان صداوسیما وارد می‌شد و بسیاری از کارشناسان رسانه پیش‌بینی‌ می‌کردند که اگر صداوسیما از انحصارطلبی خود کم نکند، با تبعات زیادی از جمله ریزش مخاطبان تلویزیون، افزایش تاثیرگذاری بالای شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه‌ شبکه‌های فارسی زبان، افزایش مشکلات مالی و موارد دیگری از این دست مواجه خواهد شد.

از حدود سه سال پیش در ادامه همین مسیر، راه‌اندازی تلویزیون تعاملی یا همان (Internet protocol Television) IPTV  به عنوان تلویزیون‌های اینترنتی که امکان پخش مستیقم را هم دارند، بعد از چند سال برنامه‌ریزی عملی شد. این تلویزیون‌ها که در واقع زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت دارند، با ساختاری متفاوت و طبیعتا با خط قرمزهای کمتری فعالیت خودشان را آغاز کردند.

حسین تهرانی، مدیرعامل تلویزیون اینترنتی «آیو» که سال ۹۴ تاسیس شد، پیشتر درباره فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی در ایران به ایسنا گفته بود که «ما با تلویزیون قرارداد داریم که می‌توانیم برنامه‌های تلویزیونی را در شبکه‌های مجازی منتشر کنیم؛ بنابراین تعامل خوبی با صداوسیما برقرار کرده‌ایم و به هیچ وجه آیو اسپرت را رقیب صداوسیما نمی‌دانیم».

تهرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خط قرمزهای شبکه تلویزیونی «آیو» نسبت صداوسیما کمتر است، بیان کرد: ما در قالب‌های قانونی کشور فعالیت می‌کنیم، ولی خب طبیعتاً خط قرمزهای کمتری نسبت به صداوسیما داریم و می‌توانیم در بخش‌های آزادانه‌تر عمل کنیم. از طرف دیگر در حال حاضر با صداوسیما وارد مذاکره شده‌ایم که به‌زودی برای ما تبلغیاتی را انجام دهد. 

مدیرعامل تلویزیون اینترنتی «آیو» درباره آینده تلویزیون‌های اینترنتی گفت: روند تکنولوژی در دنیا نشان می‌دهد که در آینده مخاطب‌های تلویزیون‌های سنتی کم می‌شود و این مخاطبان به سمت فضای OTT و IB حرکت می‌کنند و از رسانه‌های نوین استقبال بیشتری صورت خواهد گرفت.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که آسان‌ترین راه برای رسیدن به شبکه‌های خصوصی حرکت در مسیر تاسیس، توسعه و ساماندهی شبکه‌های اینترنتی است. و طبیعتاً فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی با آمدن باکس‌های گیرنده مجزا شکل جدی‌تری به خود گرفته است و امید می‌رود که با آمدن یک باکس گیرنده برای همه شبکه‌های اینترنتی همانند آنچه هم‌اینک در دستگاه ستاپ باکس مشاهده می‌شود، مسیر افزایش و دسترسی به تلویزیون‌های خصوصی در آینده هموارتر شود.

ضمن اینکه می‌توان گفت، با توجه به پیشینه عبدالعلی علی‌عسکری در معاونت فنی سازمان صداوسیما، این موضوع با تکیه زدن او بر صندلی ریاست این سازمان، حداقل در سخن بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است و البته انتظار می‌رود که در ادامه نیز با ساماندهی و حمایت‌های بیشتر این شبکه‌های اینترنتی گام‌های موثری در این مسیر برداشته شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین