کد خبر: ۵۰۵۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
نگاه‌های متحجر، نظام دینی را در برابر اراده مردم قرار می‌دهد/

اگر به خواسته‌های مردم توجه نکنیم...

معاون موسسه حفط و نشر امام خمینی(ره) گفت: انقلاب تمام معادلات سیاسی آن روز جهانی را به هم ریخت و به دنیا نشان داد دین و معنویت افیون ملت نیست بلکه روشنگر است‌.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام محمد مقدم معاون بین الملل موسسه نشر آثار امام خمینی(س) در مراسم نمایدن ورود امام راحل به کشور عنوان کرد: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران هستیم. طبیعی است در اینگونه مناسبت‌ها به بزرگداشت و تکریم و تمجید بپردازیم اما من می‌خواهم در چهلمین سالگرد این پدیده دگرگون‌ساز و تاثیرگذار با رویکرد دیگری صحبت کنم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ۴۰ سالگی مرز رشد بلوغ و ساخته شدن هر پدیده‌ای است. اربعین انقلاب به ما این مدد را می‌رساند که بر سکویی بنشینیم و گذشته و حال را بررسی کنیم و ببینیم چه می‌خواستیم و چه اهدافی داشتیم و اکنون کجا هستیم.

معاون موسسه حفط و نشر امام خمینی(ره) افزود: پرداختن به این امر بزرگترین کار است. اگر به این باور برسیم که عوامل خلق چنین پدیده بزرگ و هدف‌ آن چه بود و ما در این ۴ دهه به کدام سو رفتیم، بسیار کمک‌کننده است.

وی افزود: با خود نقادی فضای بالندگی فراهم می‌شود ملتی که گذشته خود را می‌شناسد و با امروز مقایسه می‌کند در جهت جهش از آن استفاده می‌کند. انقلاب تمام معادلات سیاسی آن روز  جهانی را به هم ریخت و به دنیا نشان داد دین و معنویت افیون ملت نیست بلکه روشنگر است‌.

مقدم بیان کرد: اولین عامل در خلق انقلاب اتحاد بود در این مدت ملت ما یکی شد. اتحاد به دست نمی‌آید مگر پیش زمینه آن تسامح و تحمل باشد. جامعه ما در سایه رهبری امام یکی شد. او به دنبال این بود همه جریان‌ها سیاسی اعم از زن مرد و شهرها کنار هم باشند. همه در جستجوی یک آرمان بودیم.

وی تشریح کرد: وحدت ملی توانست چنین پدیده شگرفی خلق کند. در آن زمان اعتماد بین مردم بود سررشته‌داران جریان سیاسی با مردم یکی بودند اعتماد است که قدرت خلق می‌کند. اعتماد بی‌جهت به وجود نمی‌آید. اعتماد همیشه در یک جامعه در سایه انسجام بوجود می‌آید اراده مردم و قدرتمندان باعث انسجام است. بزرگترین هنر امام این بود که قرائتی از دین اعلام کرد که خواست‌های مردم را جستجو می‌کرد اگر مردم می‌گفتند آزادی، امام آزادی را در گستره دین پیدا می‌کرد.

معاون بین الملل موسسه نشر آثار امام خمینی(س) افزود: شهید مطهری در جزوه جمهوری اسلامی گفتند مهمترین مساله‌ای که امام توانست با آن انسجام ایجاد کند، نوع نگاه و قرائت دینی امام از اسلام بود امام از اسلام یک شاهراه بزرگ ایجاد کرد و آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی مرام انسانی را نشان داد.

وی گفت: امام تاکید بر جمهوری اسلامی داشتند نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. جمهوریت یعنی حضور مردم. قانون اساسی ما در همه جا به آرا مردم توجه کرده است اگر ما ندیدیم مردم چه می‌خواهند و قدرت به نظر مردم توجه نکرد انسجام و اعتماد از بین می‌رود و آن جامعه رنگ خوشبختی را نمی‌بیند.

مقدم با بیان اینکه نگاه دینی امام نگاهی بود که می‌گفت میزان رای ملت است، گفت: کرامت انسان و حقوق انسان در این نگاه شکل می‌گرفت. بین جمهوریت و اراده ملت نباید جدایی باشد. اگر نگاه امام فراخ نبود انسجام ملی در آن زمان شکل نمی‌گرفت.

وی گفت: در جایی امام فکر کرد برخی نگاه‌های بسته فقهی ممکن است آسیب برساند برای همین هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را پایه‌ریزی کرد. جامعه‌ای که اعتماد دارد رشد و بالندگی دارد. امروز این رسالت ما است اگر به دین دنیا اهتمام داریم ایران و جمهوری اسلامی را دوست داریم باید در چهلمین سالگشت انقلاب  بر سکویی قرار گیریم که آینده و گذشته خود را ببینیم و عملکردهای خود را بازشناسی کنیم تا ببینیم برای اهداف خود چه باید کنیم. این باعث اقتدار نظام است.

معاون بین الملل موسسه نشر آثار امام خمینی(س) با بیان اینکه اگر در گذشته انسجام و اتحاد بزرگترین میراث امام بود امروز در سایه رهبری باید به این اقتدار برسیم و وحدت ملی را در جامعه زیاد کنیم، گفت: باید بدانیم در سایه اتحاد و وحدت بر مشکلات فائق خواهیم آمد. بعد از اتحاد به اعتماد می‌رسیم باید برای تقویت بنیاد اعتماد با افزایش انسجام بکوشیم و بزرگان کشور هم بدانند حکومت در دنیای مدرن پیچیده است و با قالب‌های گذشته نمی‌شود کار کرد. دین ماندگار زمانی ماندگار است که با نیازهای انسان سازگار باشد.

به گزارش ایلنا، مقدم خاطرنشان کرد: از انسان نمی‌شود حقوقش را گرفت دولت و ملت باید باهم پیوند داشته باشند. اگر چنین نشد، نگاه‌های تنگ و تاریک و متحجر از دین‌داری مطمئنا نظام دینی را در برابر اراده مردم قرار می‌دهد و در این میان آنچه رنگ می‌بازد، دین است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین