کد خبر: ۵۰۶۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷

آغاز ۴۰ سالگی یک انقلاب

۳۹ سال پیش رهبر فقید انقلاب در ۱۲ بهمن پس از ۱۴ سال تبعید به کشور بازگشت و فقط ۱۰ روز پس از بازگشت وی، حکومت پهلوی توسط مردم انقلابی فروپاشید.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان*- تا روزهایی چند، انقلاب اسلامی وارد ۴۰ سالگی خود می‌شود.

 ۳۹ سال پیش رهبر فقید انقلاب در ۱۲ بهمن پس از ۱۴ سال تبعید به کشور بازگشت و فقط ۱۰ روز پس از بازگشت وی، حکومت پهلوی توسط مردم انقلابی فروپاشید.

 در این باره نکات زیر قابل توجه است:

۱- در دی ماه سال ۱۳۵۶ جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت امریکا به ایران آمد و با تأکید بر اینکه ایران ژاندارم منطقه خاورمیانه است و ایران کشور باثباتی است، بر حمایت از پهلوی دوم تأکید کرد. جمله‌ای که سال‌ها بعد توسط مخالفین وی مورد تمسخر واقع شد. چرا که مرد اول سیاست امریکا تحلیل درستی از وضعیت ایران نداشته است. واقعیت این است نه تنها کارتر، بلکه تمامی کارشناسان امریکایی در ایران هم تحولات ایران را پیش‌بینی نکرده بودند. شاهد مدعا اینکه  اسناد سفارت امریکا پس از اشغال نشان داد بیشترین حساسیت سفارت به جریان چپ کمونیستی و ملی‌گرایی بوده و نفوذ و قدرت جناح اسلامگرا را دست‌کم گرفته بودند و همه اینها نشان از ضعف و عدم شناخت جامعه ایرانی داشت.

۲- علاوه بر کارتر، پهلوی دوم هم دیرهنگام متوجه بیداری ملت شد و آن زمانی بود که پس از ۱۳ آبان ۱۳۵۷ گفت من صدای انقلاب شما را شنیدم. ولی فرصت‌ها بسان ابرهای بالای سر از میان رفته بود. تغییرات متوالی نخست وزیران به سامان نرسید و با رهبری حکیمانه امام خمینی انقلاب بزرگ و فراگیر ملت ایران به پیروزی رسید و عصر جدیدی تحت عنوان جمهوری اسلامی شروع شد.

۳- امام خمینی از همان آغاز بارها تأکید کرد جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم. وی با شناخت درست از دین و همچنین زمانه میزان را رأی ملت معرفی و بر جمهوریت تأکید نمود موضوعی که بعد از ایشان توسط رهبری فعلی هم با عبارت رأی حق‌الناس است، مورد تأکید واقع شد.

۴- واقعیت این است جمهوری اسلامی تاکنون با فراز و نشیب‌های فراوان روبه‌رو بوده است. از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل. از قیام مسلحانه منافقین تا شورش‌های خیابانی.

با وجود این به واسطه حضور اکثریت مردم در تمامی صحنه‌ها از جمله مشارکت آنها در ۳۵ انتخابات برگزار شده ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی شوراها و رفراندوم قانون اساسی و مجلس خبرگان تمامی موانع و مشکلات را کم و بیش پشت سر گذاشته است.

با وجود این توجه به خواست توده‌های مردم و کارآمدی سیستم اداری و برخورد قاطعانه با فساد مالی و حفظ حقوق شهروندی شهروندان می‌تواند همچنان ضامن بقای انقلاب و محصول آن جمهوری اسلامی باشد.

*عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین