کد خبر: ۵۰۶۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴

دادستان کشور: دستگیری 9 نفر در موضوع موسسات مالی غیرمجاز/ حدود 260 نفر در ارتباط با ناآرامی ها بازداشت هستند

دادستان کل کشور با بیان اینکه قانون دو تابعيتی‌ها نياز به اصلاح دارد، گفت: وظيفه دستگاه‌های دولتی و اطلاعاتی است كه دوتابعيتی‌ها را به دستگاه قضا معرفی كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور امشب در گفت و گوی ویژه خبری که به موضوع جدیدترین پرونده‌های قضایی اختصاص داشت، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر ابراز امیدواری کرد خداوند توفیق پاسداری از دستاورد‌های انقلاب اسلامی را نصیب همگان کند و از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن دعوت کرد.

وی در رابطه با موضوع دوتابعیتی‌ها تصریح کرد: دشمن برای ضربه زدن به انقلاب یک عواملی را نیازمند است که عامل نفوذی از یک طرف اطلاعات مورد نیاز دشمن را منتقل می‌کند از یک طرف زمینه را برای ایجاد نارضایتی و مشکل برای مردم و نظام به وجود می‌آورد.

دادستان کل کشور گفت: تحقق مبارزه با نفوذ دشمن مستلزم یکسری اقدامات از سوی مسئولین و مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان داشت:دو تابعیتی‌ها اگرچه افراد عادی باشند قانون منعی برای آن‌ها ایجاد نکرده است ولی خدمت آن‌ها در مناصب دولتی ممنوع است، لذا چنین افرادی دوتابعیتی بودن خودشان را مخفی می‌کنند و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید چنین عواملی را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه قانون دوتابعیتی‌ها نیاز به اصلاح دارد، تاکید کرد: یکی از مسئولان اخیرا گفته بودند که قوه قضاییه به ما دوتابعیتی‌ها را معرفی کند؛ در حالیکه قوه نه ابزار و نه اطلاعات را دارد و دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت خارجه باید این افراد را شناسایی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان داشت: چون مدیر نمی‌تواند به موجب قانون دوتابعیتی باشد پس وظیفه دستگاه‌های دولتی و اطلاعاتی است که کنکاش کنند و افراد واجد این وصف را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی با اشاره به نامه نگاری با وزارت اطلاعات برای معرفی افراد دو تابعیتی به دستگاه قضایی اظهار کرد: از زمانی که متوجه شدیم در برخی از دستگاه‌ها، افراد دوتابعبتی هستند و لیست هایی ر ابرای ما ارسال کردند، شخصا در سال گذشته و امسال در طی نامه‌هایی از وزارت اطلاعات خواستم که این افراد را به ما معرفی کند، مجددا امسال نیز لیست دیگری را برای وزارت اطلاعات فرستادم و چندین بار نیز پیرو به آن زدیم و اخیرا وزارت اطلاعات یک پاسخ کلی داده است که قانع کننده نبود.

این مسئول عالی قضایی با اشاره به نامه نگاری مجدد با وزارت اطلاعات در این باره، افزود: در دو روز اخیر مجددا نامه‌ای را ارسال کرده و لیست آن ها به همراه مشخصات را خواستم.

دادستان کل کشور یادآور شد: مسئله دو تابعیتی ها یک خطر بالقوه ای برای کشور است و حتما دولت و دستگاه های اطلاعاتی حتما باید روی این مسئله حساسیت ویژه ای داشته باشند، مجلس هم به صورت تحقیق و تفحص و طرح قانون برای جرم انگاری موضوع ورود کرده است و امیدواریم اقداماتی انجام دهند که دست قوه قضاییه در برخورد با این مسئله مهم باز باشد.

وی تصریح کرد: باید مشخصا اعلام شود که چه تعداد از دوتابعیتی ها افراد عادی و چه تعداد جز مدیران هستند. طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم برخی از دستگاه های چند نفر دو تابعیتی در میان آن ها است که امیدواریم خود مسئولین دستگاه ها نسبت به این موضوع اقدام کرده و آن ها را از مدیریت عزل کنند.

وی بیان داشت: وزارت اطلاعات باید در این زمینه بانک اطلاعاتی اش را بروز و دسترسی را آسانتر کند و از مسئولان خواست با جدیت موضوع را پیگیری نمایند.

دادستان کل کشور با اشاره به اقدامات دادستانی در حوزه حقوق عامه تصریح کرد: ١٧٠ عنوان را از قوانین مختلف در رابطه با حقوق عامه احصا کرده ایم و معاونتی را به این موضوع اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به تاکید ویژه به دادستان‌ها در پیگیری حقوق عمومی، انفال و منابع طبیعی، محیط زیست و شناسایی بافت‌های فرسوده را به عنوان مصادیقی از حقوق عامه عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در بحث انفال و منابع طبیعی گفت: با کمال تاسف دستگاه‌های مربوطه برخورد‌های لازم را نداشته لذا با انبوهی از تجاوز به منابع طبیعی مواجه هستیم که با جدیت به دستگاه‌های متولی در این رابطه در برخورد با تجاوز به اراضی ملی تاکید کرده ایم.

دادستان کل کشور از مردم خواست که تجاوز به حقوق عمومی را به دادستان‌ها ار طریق تلفن و نامه نگاری و سایت دادستانی کل گزارش کنند.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر و آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی در این باره اظهار کرد: متاسفانه یک وقایعی به وقوع پیوست و موج سوارانی سوار موج شده و تعداد اندکی یکسری آشوب‌ها را در بعضی از شهرها به وجود آوردند و برخی از روی جهالت و یا ماموریت داشتن به تخریب حسینیه و مسجد و بانک و ... اقدام کردند که دستگاه قضایی در این صورت وظیفه دارد ورود کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: دستگاه قضایی یک جاهایی به موجب قانون مکلف است این افراد را بازداشت کند.

وی با اشاره به ورود خوب دستگاه امنیتی و انتظامی به این موضوع خاطرنشان کرد: به پشتیبانی حضور مردم این غائله زود جمع شد و کسانی که از روی جهالت برخی اقدامات را انجام داده بودند با تذکر و نصیحت قرارهایی التزام و تعهد و وثیقه برای آن ها صادر شد.

دادستان کل کشور ادامه داد: برخی به دلیل اینکه جرمشان سنگین بود بازداشت شدند که باز عده قابل توجهی از آنها نیز آزاد شدند و تعداد زندانیان در حال حاضر زیاد نیست و بین 250 تا 260 بیشتر بازداشتی در کل کشور نداریم که برای پرونده برخی کیفرخواست صادر و آماده دادگاه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم عزیز حتما این بصیرت را که دشمن هنوز از نیرنگش دست برنداشته را دارند و می دانند که دشمنان به دنبال این است که هر وسیله ای را بهانه قرار دهد که البته حضور مردم بهترین پاسخ برای آن ها بود.

دادستان کل کشور با اشاره به بازدید از زندان‌ها، گفت: عده ای همین حوادث اخیر را شاید بستری فراهم دیدند برای اینکه به زندان ورود داشته باشند و درخواست دادند تا از زندان ها بازدید کنند که قوه قضاییه استقبال کرد و بازدید خیلی خوبی صورت گرفت.

وی یادآور شد: واقعا از اینکه نمایندگان و مسئولان دست اندرکار از زندان ها بازدید کنند استقبال می کنیم تا ببیند دستگاه قضایی و سازمان زندان ها با چه مشکلاتی مواجه است و اگر اعتبارات لازم در اختیار قوه قضاییه گذاشته شود بهترین امکانات را در زندان فراهم می کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در رابطه با فضای مجازی خاطرنشان کرد: در این زمینه قانون باید به روز شود و در این زمینه شکی نیست که البته قوانین مورد نیاز را در سال های اخیر مجلس تصویب کرده است ولی در اجرای قانون باید مصمم بوده و مسئولین امر عزمشان را جزم کرده و از این فضا که در اختیار بشریت قرار گرفته حداکثر استفاده را بکند و موضوعی که همه به آن اذعان دارند این است که باید این فضا مدیریت شود و امیدواریم در ظرف چند ماه آینده به نتیجه مطلوبی برسیم که بتوانیم دغدغه‌های مقام معظم رهبری، مسئولین، مراجع بزرگوار و مردم را در این زمینه رفع کنیم.
منبع: میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین