کد خبر: ۵۰۶۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

الشرق الاوسط مدعی شد؛ نشست شورای امنیت به دعوت آمریکا درباره سوریه

یک منبع از نشست احتمالی امروز آمریکا در شورای امنیت در خصوص اجرای بند هفت منشور سازمان ملل برای مقابله با حملات شیمیایی در سوریه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
یک دیپلمات غربی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط فاش کرد، پس از آنکه روسیه پیش‌نویس بیانیه آمریکا در محکومیت هدف قرار دادن شهر دوما در غوطه شرقی با گاز کلر را متوقف کرد، احتمالا آمریکا امروز (دوشنبه) نشستی علنی را در شورای امنیت درباره استفاده دوباره از سلاح شیمیایی در سوریه برگزار کرده و تصمیم خود برای استفاده از بند هفت منشور سازمان ملل درباره جلوگیری از این حملات با تمامی امکانات موجود را اعلام کند.

روزنامه الشرق الاوسط به پیش‌نویس بیانیه نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل که اواخر هفته پیشنهاد شده بود، اشاره کرد و نوشت، هیلی نسبت به موافقت با این بیانیه ابراز امیدواری کرد اما واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل این بیانیه را نپذیرفت.

این دیپلمات گفت، صدور هر گونه بیانیه‌ای تحت عنوان بند هفت شورای امنیت به موافقت تمامی ۱۵ عضو آن نیاز دارد و نمی‌توان آن را وتو کرد.

این دیپلمات غربی اظهار داشت: آمریکا و دیگر کشورهایی که به مساله سوریه اهتمام می‌ورزند، در نشست رایزنی پشت درهای بسته که قرار است امروز (دوشنبه) برگزار شود، فرصت را برای برگزاری نشستی علنی برای بررسی افکار عمومی درباره تحولات خطرناک در سوریه غنیمت خواهند شمرد.

در طرح پیشنهادی آمریکا آمده است، اعضای شورای امنیت به شدت حمله با گاز کلر در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق در تاریخ یکم فوریه را که موجب زخمی شدن بیش از ۲۰ غیرنظامی از جمله چندین کودک شد، محکوم کرده و نسبت به انجام سه حمله با گاز کلر در غوطه شرقی در هفته‌های اخیر به شدت ابراز نگرانی می‌کنند. آنها تاکید دارند که عاملان استفاده از مواد شیمیایی به عنوان سلاح از جمله گاز کلر یا هر ماده شیمیایی سمی باید مورد محاکمه قرار بگیرند.

در این طرح قطعنامه ۲۱۱۸ مبنی بر لزوم عدم استفاده هیچ یک از طرف‌ها در سوریه از سلاح‌های شیمیایی، تولید، ارتقا، به همراه داشتن، ذخیره‌سازی و جابه‌جایی آنها هشدار داده شده، هر گونه استفاده دمشق از اینگونه سلاح‌ها به منزله نقض توافقنامه منع گسترش سلاح‌های شیمیایی است.

در ادامه این بیانیه اعضای شورای امنیت نسبت به افزایش سطح خشونت‌ها در سوریه و به طور خاص غوطه شرقی ابراز نگرانی کرده و خواستار تضمین تخلیه فوری زخمی‌ها شده‌اند.

آنها نارضایتی خود را از حملاتی که علیه غیرنظامیان انجام می‌شوند و شامل حملات توپخانه‌ای و راکتی هستند، ابراز داشته و تاکید کردند، همه طرف‌های مسلح باید کاملا به مسؤولیت‌های خود در قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حفظ جان غیرنظامیان پایبند باشند.

روسیه پیشتر ایجاد یک تیم حقیقت یاب بین‌المللی جدید برای بررسی حملات شیمیایی در سوریه را به جای تیم قبلی که هیئتی مشترک میان سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل بود، پیشنهاد کرده بود.

نبنزیا با اشاره به اینکه تروریست‌ها تکنولوژی‌های پیشرفته ساخت سلاح شیمیایی را دارند و پدیده تروریسم شیمیایی تنها محدود به مناطق سوریه نیست، گفت: کمیته حقیقت‌یاب جدید باید حرفه‌ای و غیرسیاسی بوده و بر اساس بیانیه‌های مستحکم و نه آنهایی که دچار شائبه هستند، به شکلی شفاف و مطمئن عمل کند.

وی در ادامه اتهامات مطرح شده از سوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مسکو در مسیر تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه مانع‌تراشی می‌کند را تکذیب کرد و گفت: آمریکا این واقعیت را به جامعه جهانی نشان داده که نمی‌خواهد هیچ‌گونه راهکار حرفه‌ای و مستقلی برای تحقیقات در پیش گرفته شود.

پیش از جلسه امروز، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای ادعاهای آمریکا در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی را محکوم کرده و علت طرح چنین ادعاهایی را شکست این کشور در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌هایی علیه سوریه در شورای امنیت دانست.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین