کد خبر: ۵۰۷۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴

مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ۱۷ استان

آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ۱۷ استان مشاهده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: سویه ویروس تشخیص داده شده از نمونه های اخذ شده پرندگان مهاجر پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر از نوع H۵N۶ است که توسط آزمایشگاه مرجع مرکز ملی تشخیص تائید شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایلنا، علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ضمن مهم خواندن این سویه آنفلوآنزا از نظر بهداشت عمومی، هدف ازسفرش به استان گیلان را بازدید از منطقه بوجاق و بررسی آخرین اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان توسط اداره کل دامپزشکی استان خواند و بر تشدید انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای، اطلاع رسانی و آموزش بیماری و نمونه برداری از تلفات احتمالی تاکید کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور واکنش سریع دامپزشکی گیلان در ردیابی بیماری و مهار آن در نقطه ورودی را بسیار مناسب و موثر ارزیابی کرد.

ماکنعلی گفت: بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار یک ویروس جدید به نام ویروس اچ ۵ – ان ۶ در منطقه بوجاق کیاشهر مشاهده شده است که با اقدام به موقع از طریق مجاری دیپلماتیک گزارش را به سازمان جهانی بهداشت ارسال کرده و روی وب سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به مهار این بیماری افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری به سایر استان های کشور توصیه های لازم به اداره های کل دامپزشکی استان ها اعلام شد.

وی افزود: در حال حاضر در ۱۷ استان مواردی از بیماری به صورت پراکنده مشاهده شده است.

ماکنعلی گفت: از ابتدای فصل پاییز تاکنون حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور معدوم شده است که ۸۲ درصد آن مرغ تخم گذار هستند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در خصوص ابتلای این بیماری به انسان گفت: تاکنون هیچگونه گزارشی در خصوص ابتلای انسان به این بیماری در کشور نداشته ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین